szombat - 2023. június 10.
20.5 °C
erős felhőzet
alapjarat.hu logo
95 576 Ft
100 626 Ft
D 554 Ft
fuel prices icon fuel prices icon

Nem is olyan nehéz hamis autógumiba belefutni

Száz eladott autógumira átlagosan 7,5 hamisítvány jut az Európai Unióban, ami azért nem kevés. Magyarországon jobb a helyzet, de itt sem árt az óvatosság!

Csak az Európai Unióban évente 2,2 milliárd euró (700 milliárd Ft) kárt okoz az autógumik hamisítása az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalának (EUIPO) becslése szerint. A szervezet úgy számol, hogy az eladott abroncsok 7,5 százaléka másolat. Az akkumulátorok hamisítása is egyre gyakoribb, itt uniós szinten 180 millió euróra (56 milliárd Ft) taksálják az e miatti veszteséget, ami a piac forgalmának körülbelül 1,8 százaléka. A csaláson persze nem csak a gyártók veszítenek, ugyanis az elmaradt adóbevételek következtében nagyjából 340 millió euró (105 milliárd Ft) nem folyik be a nemzeti költségvetésekbe. A balti államokban a legmagasabb a hamisítványok aránya, itt száz eladott abroncsból 19 nem eredeti, de az átlagosnál rosszabb a helyzet Görögországban és Spanyolországban is. Persze a gyártók buknak a legtöbbet: a spanyoloknál például 450 millió euró (140 milliárd Ft) a hamis abroncsok miatti kár, ami 17,6 százaléka a teljes legális forgalomnak. A francia gumipiacon sem jó a helyzet: a 711 millió euró (220 milliárd Ft) veszteség az éves forgalom 7,6 százalékát teszi ki. Lengyelországban 74 millió euróra becsülik a hamisítványok értékét, ami a legális piac 6,6 százaléka. Érdekes, hogy a németeknél is probléma az abroncshamisítás, igaz, a 261 millió euró (80 milliárd Ft) kár csak a forgalom 4,1 százalékára rúg. Magyarországon uniós összevetésben átlagos a helyzet, nagyjából 5,1 százalék a hamisítványok aránya, ami 5 milliárd forint veszteséget jelent. Ha azt gondolod, hogy ez nem fordulhat elő veled, akkor ki kell hogy ábrándítsalak. Pár éve például a német piacon bukkantak fel hamis Continental abroncsok, amelyekről utóbb kiderült, hogy valójában a kínai Shuanghuan Noble cég termékei voltak. Ezzel a céggel más ügyek kapcsán is rendszeresen meggyűlik a nagy brandek baja, ugyanis otthon gond nélkül értékesíti egyes Mercedes és BMW modellek koppintásait. Persze nem csak Európában, hanem az Egyesült Államokban is „garázdálkodnak” ügyeskedő kínai gyártók. Pár éve a Consumer Reports magazin egyik abroncstesztje kapcsán bukott ki egy ilyen ügy, amikor egy API (American Pacific Industries) abroncs olyan rossz eredményt ért el, hogy az már a vállalat figyelmét is felkeltette. A dátumkódok ellenőrzését követően kiderült, hogy az abroncsokat az API kínai üzeménél gyártották, ám a rajtuk szereplő dátum idején az üzem már megszűnt. Kiderült, hogy a felszámolt gyár öntőformáit helyi vállalkozók nem hagyták kárba veszni, így érkezhettek API gumik továbbra is az USA-ba. Ausztrália is jó piaca a másolatoknak, nem véletlen, hogy itt a vásárlói tájékoztatókban külön kihangsúlyozzák, hogy a vevők óvakodjanak a jól ismert márkákra hajazó „fura” nevű gumitól. És, hogy miért is olyan nagy baj ez? Főleg azért, mert míg a szabályos keretek között előállított abroncsokat folyamatosan ellenőrzik, és a kódok alapján az egyes tételek gyártási helye és ideje visszakövethető, a hamisítványokról semmit sem tudhatsz. Ha spórolni akarsz, akkor nézd meg az autógumi teszteket, kérdezd meg a barátaidat vagy nézz szét a fórumokon, mert mindig találhatsz olyan nem csúcskategóriás abroncsot, amiről jók a tapasztalatok. Források:
Nem lesz több dízel Porsche Miért a márkaszerviz? Interjú a Ford Petrányi munkatársával

Mások ezt olvassák

Kérek még hírt!