Utánajártunk, hogy mit jelent és miért kellett egyáltalán kihelyezni ezt az elsőre talán furcsának tűnő táblát.

Új körforgalmi csomóponttal gazdagodott Székesfehérvár a Sárkeresztúri úton. Az egyik irányból történő megközelítéskor egy kék alapszínű, négyzet alakú tájékoztatást adó táblán egy körforgalom jelzőtábla képe, kétfajta nagytestű jármű (autóbusz, tehergépkocsi), illetve egy haladási irányt mutató nyíl látható.

Ez a kevéssé ismert tábla került kihelyezésre a körforgalom előtt | Fotó: Alapjarat.hu / Tóth Balázs

A kategóriás képzésnél a magasabb kategóriák oktatásánál kiemelten foglalkoznak a járművek geometriai méreteivel, haladási nyomvonalával – kifejezetten kanyarban, a tengelytávolság méretétől függő fordulási nyomeltérésével, a jármű elfoglalt keresztmetszetével. Ezen túlmenően a hozzájuk kötődő veszélyforrásokkal, azok felismerésével, megelőzésével, továbbá elhárításával, árulta el Pataki Melinda szakoktató, a Tanulókalauz és Sofőrkalauz könyvek szerzője.

Műszaki előírás szerint [6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 5. § (3) és (4) bekezdés]:

(3) A járművek megengedett legnagyobb hosszúsága:

 a) két tengelyes autóbusznál: 13,50 méter,

 b) kettőnél több tengelyes autóbusznál: 15,00 méter,

 c) egyéb járműnél – kivéve a félpótkocsit –: 12,00 méter.

(4) A járműszerelvények, a csuklós autóbusz, valamint a csuklós lassújármű megengedett legnagyobb hosszúsága

a) nyerges vontatóból és félpótkocsiból álló járműszerelvénynél: 16,50 méter,

b) gépkocsiból, mezőgazdasági vontatóból vagy lassú járműből és egy pótkocsiból álló járműszerelvénynél, továbbá csuklós autóbusznál: 18,75 méter,

c) vontatóból vagy mezőgazdasági vontatóból és két pótkocsiból álló járműszerelvénynél: 22,00 méter,

d) tehergépkocsiból és két pótkocsiból álló járműszerelvénynél, továbbá csuklós lassújárműnél: 24,00 méter.

A jobbra kis ívű kanyarodás során ezen járművek, illetve szerelvények bal első külső és jobb hátsó belső pontjai a tengelytáv által meghatározzák az elfoglalt keresztmetszetet.

A szóban forgó körforgalomban bizonyos jármű típusok speciális szabályok alapján hajthatnak ki | Fotó: Alapjarat.hu / Tóth Balázs

Egy útkereszteződésnél a KRESZ meghatározza, hogy honnan kezdjük a bekanyarodást a másik útra, illetve hova érkezzünk a fordulás során [34. § Bekanyarodás]. Ennek (4) bekezdése lehetővé teszi, hogy a többi jármű veszélyeztetése nélkül a menetirány bal oldaláról is megkezdhető a kanyarodás.

Amennyiben az új körforgalom úttestje nem elegendő szélességű és/ vagy a két egymás melletti be- és kijárat túl közel, illetve kis szögben csatlakozik, akkor fizikailag nem fér el a jármű, illetve szerelvény. A belépéstől számított első kijárat így nem használható biztonságosan. A körforgalomban teljesen körbehaladva szinte geometriai egyenesben biztonságosan el tudják hagyni a nagy járművek ezt a csomópontot.

Felelős, biztonságos közlekedést kíván:
Pataki Melinda
szakoktató, a Tanulókalauz és Sofőrkalauz könyvek szerzője

Kiknek ajánljuk a Tanulókalauz könyveket?

Azoknak, akik szeretnének a lehető legalaposabban felkészülni az első vezetési órájukra és a forgalmi vizsgára. A Tanulókalauz sorozat első részéből minden elsajátítható, ami az első vezetési óra előtt a jármű technikai kezeléséhez szükséges, a második részben pedig számos fényképpel illusztrált forgalmi helyzet található, amelyek áttanulmányozása hatékonyan segíti a forgalmi vizsgára történő felkészülést.

A sorozat harmadik része, a Sofőrkalauz a kezdő vezetőket segíti. A könyvben található fotósorozatok és QR-kódos videók jó lehetőséget kínálnak arra, hogy a sofőrök elsajátíthassák, mit kell tenniük veszélyhelyzet esetén.

Alapjarat.hu / Tóth Balázs