vasárnap - 2022. October 02.
12 °C
kevés felhő
alapjarat.hu logo
95 650 Ft
100 685 Ft
D 739 Ft
fuel prices icon fuel prices icon

Tágas egyterű kell, de nincs belőlük szívó benzines. Dízelt vagy kis turbómotorost vegyek?

András nehéz döntés előtt áll a család bővülésével, használtautó-tanácsadónk pedig segít neki.

„Tiszteletem!

Bővülő családunknak még nagyobb autóra lenne szüksége, ennek kiválasztásában kérném a segítségét. A legfontosabb szempontunk, hogy a második sorban legyen egymás mellett 3 ISOFIX-es ülés, illetve hogy ezek közül a jobb oldali lehetőleg a padlóra támaszkodó fajta lehessen. Az kb. mindegy, hogy 5 vagy 7 személyes, de az utóbbi esetben is legalább 600 literes csomagtartót szeretnénk, ha lehajtjuk vagy kivesszük a harmadik üléssort.

Felszereltségben/belső minőségben összességében inkább a 2015-ös, majdnem full extrás Kia C’eed-ünkre hasonlítson, mint a 2009-es Kia Riónkra, bár extraként igazán csak elektromos ablakemelőkre, automata/digitális klímára és tolatóradarra lenne szükségünk. Évjáratban 2015-től gondolkozunk, kilométerben pedig max. 150 ezer körül.

Kép: Thomas Trutschel / Photothek / Getty Images

A kocsit nem használnánk napi szinten, kisebb városi utak (pl. családlátogatás), időnként rövidebb kirándulások (Budapest környékén) és évente néhány hosszabb út (Balaton, Horvátország) lenne a feladata. Ehhez persze a legjobb egy szívó benzines motor lenne, de az nem jellemző az ilyen kocsiknál. A dízelek és a kicsi turbós benzinesek közül nem tudjuk, melyik lenne a legjobb választás.

A keretünk viszonylag tág: kb. 8 millió Ft, de nem lennénk szomorúak, ha ennél kevesebbet kellene költeni és természetesen jó lenne, ha a fenntartási költségek is barátságosabbak lennének.

  • Eddig a következő modelleknek néztem utána:
  • Espace V - használtan nem írnak róla jókat
  • Régi 5008 - kisebb, mint ami nekünk kellene
  • Új 5008 - túl drágának tűnik
  • VW Touran és Sharan, SEAT Alhambra - ezek is drágább modellek, bár pl. a kétoldali a tolóajtó elég vonzóvá teszi őket
  • Berlingo és társai - a régebbiekből fapados kivitelőeket láttam csak, talán túl gyenge motorral, az újabbak meg drágának tűnnek
  • Ford S-Max és Galaxy - bár drágábbak, de még ezek tetszenének leginkább a magasabb kategóriából, igaz, hogy nem tolóajtósak és állítólag megbízhatóságban veri őket a Citroen
  • Grand C4 Picasso/Spacetourer - ez tűnik a legjobbnak ár/érték arányban

Előre is köszönöm a segítséget.

Üdvözlettel,

András"

Kedves András! 

Teljesen érthető, hogy a leírt használati mód alapján szívó benzinmotoros autóra lenne igénye, ilyet azonban a 2015 utáni évjáratokban a megadott típusok között nem nagyon találni. Jellemzően inkább a dízelek, valamint a kisebb, turbós benzinmotorok az elterjedtek. Ez azonban nem biztos, hogy olyan nagy probléma. A VW-csoportos autókban például a 2013 utáni 1.2 TSI, valamint a 125-140 lóerős 1.4 TSI motorokkal nem szokott különösebb gond lenni, ha időben megkaptak minden szükséges karbantartást. 

Itt megemlíteném külön is a gyári előírásnál sűrűbb, 10-15 ezer kilométerenkénti olajcserét, amit feltétlen meghálálnak. Ezen felül esetleg 50 ezer kilométerenként szoktak egy úgynevezett 'dióhéjas' tisztítást is végezni, ami az esetleges koromlerakódásokat eltávolítja a motorból és a kapcsolódó alkatrészekből.

Az Espace-ról olvasgatva a tulajdonosok véleményét nem vagyok biztos benne, hogy teljesen elvetendő választás lenne. Általában nagyon elégedettek a helykínálatával, kényelmével. Igaz, ebben az esetben főleg dízelekből áll a választék és utód nélkül be is fejeződött már a típus gyártása. 

A Ford egyterűi lehetnének a befutók, azonban ezek is szinte csak dízelmotorokkal érhetők el, a háromhengeres 1,5-ös Ecoboost benzinmotor nem is feltétlen a legjobb választás egy ekkora tömegű autóba.

A Citroen Berlingo/Peugeot Partner párosnak jól bevált az 1,6-os HDI motorja, benzinesből az 1,2-essel érhető el, ennél hasonló lehet a gond, mint a Fordok kis benzinesével. A Grand C4 Picasso ugyan ezekkel a motorokkal érhető el, kényelmes, nagy autó, nagy csomagtartóval, de tolóajtó nélkül.

Kép: Toyota

Két olyan típust ajánlanék még a figyelmébe, ami az ön kiszemeltjei között nem szerepelt:

Az egyik a Toyota Prius+ benzines hibrid hajtáslánccal és öt ülést használva 700 literes csomagtartóval. Szintén kevésbé elterjedt típus a Ford Tourneo Courier és Connect (rövid, vagy hosszú kivitelben) mindkét típus esetében dupla tolóajtóval, nagyon praktikus, tágas belső térrel és gazdaságos 1,5-1,6 literes dízel motorokkal.

Ajánlom figyelmébe egy korábbi tanácsomat is a vásárlási tanácsadó rovatból, ebben is hasonló autó vásárlása volt a cél.

Felkai Gábor


Felkai Gábor: ötven éve az autók körül!

Közel harminc éve foglalkozom autókkal legalább hobbiszinten, illetve kereskedőként. Valójában azonban már két éves koromban is elsősorban az autók érdekeltek, ha így nézem, inkább ötven éve. Több mint 50 saját autóm volt, amióta jogosítványt szereztem, ehhez adódik jó néhány további típus, amelyeket rendszeresen használtam rövidebb-hosszabb ideig, és lassan 20 éve veteránozom is.

A számok talán soknak tűnnek, pedig valójában érteni nem lehet az autókhoz, legfeljebb az átlagosnál kicsit több ismerettel rendelkezni róluk. Ezt a kis pluszt szívesen megosztom bárkivel, ha megírja vásárlással, eladással és típusválasztással kapcsolatos kérdését az info@alapjarat.hu címre. Amennyiben írsz nekünk, az megjelenik majd az Alapjárat.hu felületein, hogy mások is okuljanak.


Mások ezt olvassák

Kérek még hírt!