2019. december 09. | 12:09

A villanyautózás ellen leggyakrabban felsorakoztatott érvek és cáfolataik.

Talán te is azok közé tartozol, akik kapásból fel tudnak sorolni legalább három okot, amiért biztosan nem vásárolnának elektromos autót. De lehet, hogy többet. Egyesek áhítattól átszellemülten imádják őket, mások akkor sem vennének ilyen hajtással szerelt járgányt, ha nem lenne más a piacon. Inkább járnának busszal vagy biciklivel. Pedig a villanyautózás nem ördögtől való, az ellenérzésekre pedig léteznek logikus cáfolatok. Következzenek a legtöbbször elhangzó érvek és ellenérvek.

#1 A villanyautóknak alacsony a hatótávjuk

Ezzel alapvetően nem lehet vitatkozni, hiszen valóban így van, egy mai átlagos villanyautó 200-250 kilométere nagyon messze van a hagyományos autók 5-600 kilométerétől. De a drágább kategóriás elektromosok sem mennek 3-400 kilométernél sokkal messzebbre egy feltöltéssel. Azonban nincs is nagyon szükség nagyobb hatótávra, hiszen átlagosan nem mennek az emberek többet napi 50-100 kilométernél. Továbbá az akkumulátorok folyamatosan fejlődnek, előbb-utóbb megjelennek majd azok a villanyautók, melyek akár 1 000 km-t is képesek elmenni egyszerre.

#2 Lassú töltés

Az, hogy az autót milyen sebességgel lehet tölteni, sok paraméter befolyásolja. Elsősorban az autó invertere és elektronikája határozza meg, hogy mi az a maximális teljesítmény, amivel tölteni lehet az akkumulátorát. Hiszen hiába terjednek a gyorstöltők, nem minden autó képes akkora teljesítménnyel áramot felvenni. Jó hír azonban, hogy a technológia rohamléptekben fejlődik, a gyártók törekednek arra, hogy az autók akkumulátorait minél gyorsabban lehessen tölteni már az olcsóbb kategóriákban is.

#3 Az elektromos autók nagyon drágák

Kétség sem fér hozzá, hogy egy kiskategóriás elektromos autónak tetemes felára van ugyanazon modell hagyományos motorral szerelt verziójához képest. Ennek okát a drágán gyártható akkumulátorokban kell keresni. Viszont a villannyal hajtott verziók árkülönbözete elapad a drágább kategóriákban. Ráadásul, ha az autó teljes élettartamára vetített költségekkel számol valaki, akkor a minimális szervizköltségek, a különböző kedvezmények és a jelentősen olcsóbb „tankolás” miatt a kisautók esetében sem drágább a villanyautózás.

#4 Kevés utcai töltő van, ami van, az is mindig foglalt

Magyarországon jelenleg közel 500 publikus töltőről lehet áramot feltankolni, mely hozzávetőlegesen 900 töltőfejet jelent. A töltők száma azonban rohamléptékben nő, az áruházláncok, a benzinkúthálózatok, a nagyobb vállalatok mind törekednek arra, hogy lehetőséget biztosítsanak elektromos autó töltésére. Emellett természetesen folyamatosan bővülnek a villanytöltő-hálózatok állomásai is. Száz évvel korábban benzinkút sem volt minden sarkon, a töltők számának bővülésével a villanyautók töltése is könnyebb és gyorsabb lesz a közeljövőben.

#5 Nincs választék az elektromos modellekből

Annak ellenére, hogy a technológia nem mai, a villanyautózás még gyerekcipőben jár. A nagyobb autógyárak is csupán néhány modellel vannak jelen a piacon és vannak márkák, akik még egyáltalán nem kínálnak elektromos autót. A helyzet azonban gyorsan változik, a vásárlói igények és a szigorú környezetvédelmi előírások miatt a következő években rengeteg elektromos autót fognak bemutatni, a választék sokkal nagyobb lesz és talán az árak is lejjebb mennek ennek köszönhetően.

#6 Nincs hozzáértő szerelő

A piacot a kereslet-kínálat szabályozza az autóiparban is. Elképzelhető, hogy ma még kevés villanyautókra szakosodott szerelőt találni, aki hozzá mer nyúlni a több száz voltos rendszerekhez (és ért is hozzá), de az autózás hajnalán sem értett mindenki a gyújtáselosztó megjavításához, maximum a lovak patkolásához. A piaci rés adott, várhatóan egyre több szakember nyit a villanyautók irányába a közeljövőben.

#7 A magasfeszültség miatt nem lehet gyereked

Az elektromos járművek vezetékeiben magasfeszültségű áram szaladgál. Például az új Porsche Taycan 800V feszültséggel operál. Mint köztudott, az áram erőteret hoz létre, mely hatással lehet a környezetében lévő dolgokra, így az élő szövetekre is. Persze a gyártók mindent megtesznek annak érdekében, hogy megfelelő szigeteléssel és árnyékolással lássák el rendszereiket, de az aggodalmak nem alaptalanok. Ugyanakkor tudományos alapon még senki sem igazolta, hogy a villanyautó káros hatással lennének a bennülők egészségére.

#8 A villanyautó lassú

Az elektromos autók hatékonysága a városi forgalomban a legjobb, viszont lakott területen kívül, minél nagyobb sebességgel hajt valaki, a nagyobb légellenállás és a villanymotor romló hatásfoka miatt drasztikusan megnő a fogyasztás. Valóban, a nagysebességű haladás nem az elektromos autók barátja, de lassan elérünk abba korba, amikor a sűrű kontrol miatt egyébként sem lehet majd sehol sem túllépni a megengedett sebességhatárokat.

#9 Az elhasznált akkumulátorokkal nem tud mit kezdeni a világ

A villanyautók ugyan nem eregetnek káros kipufogógázokat a szabadba és amennyiben megújuló forrásból származik a betankolt áram, tisztának is mondhatók, de a kifuserált akkumulátorok valóban nagyon szennyezőek. Erre jelenthet megoldást, ha azokat újrahasznosítják. Ez megvalósulhat olyan módon, hogy az autókban az elvárt szinten már teljesíteni nem képes akksikat máshol használják tovább (pl. szélenergiából nyert elektromos áram tárolására) vagy alkotóelemeiket teljes egészében újrahasznosítják. A nagy gyártók folyamatosan dolgoznak a megoldáson, hogy ne kelljen kidobni a környezetkárosító telepeket.