2023. február 27. | 14:51

Ezt tudja egy kanadai eredetű vállalkozás által fejlesztett technológia.

A statisztikák azt mutatják, hogy 15 év körül van a magyar autópark átlagos életkora. Akkoriban már bőszen jelentek meg a modern dízelmotorok és a közvetlen befecskendezéses benzinmotorok, melyekről mind tudjuk, hogy van egy kellemetlen problémájuk.

Ez pedig a kokszolódás, ami hosszabb távon elég kellemetlen problémákat okozhat. Ilyen korban azonban pedig már beszélhetünk nagy futásteljesítményről, így mi is elővettük egy kollegánk dízel Skoda Superbjét. Ez egy 2011-es, 140 lóerős, 2.0 CRTDI motorral szerelt autó, amelyben 252 ezer kilométer van és vélhetően még sosem tisztították ki ezelőtt.

Először leemelték a szívósort, a pillangószelepet és az EGR egy alkatrészét, ezeket külön tisztítják meg

Ezzel állítottunk be a TerraClean csapatához, akik képesek nagytakarítást végezni a technikában. Ebbe benne van az EGR és a részecskeszűrő, melyek fokozottan hajlamosak elkoszolódásra és akár eltömődésre is egy ilyen Volkswagen-féle dízelmotornál.

Az eltömődés pedig hibakódokat és gyengülést jelent, emellett felmerülhet fogyasztásnövekedés és nyomatékvesztés is. A koszolódást sokszor még észre sem vesszük, mert a lassú gyengüléshez könnyű észrevétlenül hozzászokni, tisztítás után pedig könnyű meglepődni, hogy mire is képes az autó valójában.

Tehát beálltunk a CRTDI kombival a TerraClean műhelyébe, ahol az egész folyamat egy hibakód kiolvasással kezdődik. Mivel az autó részecskeszűrőjében van egy-egy nyomásszenzor (előtte és utána), ezért a számítógépe pontosan tudja, hogy mekkora mértékű az aktuális eltömődés. Ezt pedig a kiolvasóval is tudja közölni, de ez még csak szoftveres mérés, a munka előtt a TerraClean csapata egy másikat is elvégez.

Ehhez pedig analóg nyomásmérő műszerrel is felmérik az eltömődöttséget azáltal, hogy a kipufogó torlónyomását ellenőrzik a nyomásszenzor szűrő elején elhelyezkedő vákuumcsövén. Első körben beindítják az autót és alapjáraton figyelik meg a mért értéket, ezt követően felemelik maximum 2500 fordulat/percre a fordulatot és ott tartják 5-10 másodpercig.

Az alapjárati és a terheléses mérés értékeit feljegyzik, valamint videó formájában rögzítik és így pontosan kiderül, hogy milyen a részecskeszűrő áteresztőképessége. Egyértelmű, hogy ha a mutató emelkedik, akkor a szűrőben sok lerakódás van, ami ellenállást okoz.

Az egészséges pillangószelep... na, az nem ilyen

Ha megvolt az ellenőrzés, meggyőződtek róla, hogy a részecskeszűrő igenis eltömődött, akkor jön a leszerelést nem igénylő vegyszeres kezelés. A már említett egyik vákuumcsőre - ami a DPF elejéhez vezet - rákötnek egy speciális tartályt, amelyet feltöltenek a TerraClean saját szabadalmaztatott vegyszerével.

Ezt lezárás után nyomásra kötik (cirka 4-5 bár), amelynek hatására hab képződik és azt elkezdik benyomni közvetlenül a dízel részecskeszűrőbe. A TerraClean szerint a szer hab formájában igazán hatékony, bejutva azonnal elkezdi feloldani a koromlerakódásokat.

Egy liter ilyen anyagot nyomnak át a szűrőn 250 milliliteres részletekben kisebb pihenőkkel, hogy a hab tudjon dolgozni a lerakódáson. Mire kifogy a tartályból az összes anyag, a DPF-szűrő elvileg tiszta, ezt egy újabb nyomásellenőrzéssel nézik meg a kijáratás után.

A tartályban lévő különlegegs vegyszert nyomással habosítják

Hasonló módon tisztítják meg az EGR-t is. Ez ugye a kipufogógáz-visszavezető rendszer, mely ugyan némileg környezetbarátabbá teszi az autót, de fokozottan hajlamos elkormolódni, amitől megint hibás működés léphet fel.

Itt az EGR-t kipufogó oldalról nyomják hasonlóan ebből a tartályból a habosított vegyszerrel. Az EGR-szelepnek és a rendszer vezetékeinek is áznia kell ebben a szerben, hogy később teljesen eltűnjön róla a működést gátló korom.

Ezeknek a folyamatoknak a vége egy hosszabb próbakör és egy újabb diagnosztikai kiolvasás, amit majd az éppen aktuális szoftveres nullázás követ. Illetve itt még egy fontos lépés az EGR feltanítása, hiszen vastag korom alól kimosva kell újra dolgoznia a már szakszerűen megtisztított teljes EGR-rendszerben.

Speciális csatlakozókkal tudnak rákapcsolódni az EGR-rendszerre

A folyamatot egyébként másik oldalról is elvégezték a Superb esetében, itt a szívósor és a pillangószelep kezelésén volt a hangsúly. Ezekre rá is fért, hiszen az alkatrészek kiszerelés utáni állapota rettenetes volt.

Szinte már fél centi vastag korom állt az egész szívósorban és a pillangószelepen, ami nem csak a mozgó alkatrészek működését befolyásolja. A levegő alaposan kiszámolt és megtervezett áramlási útvonalát is módosíthatja.

Bár ez nem hangzik olyan ijesztően az avatatlan füleknek, valójában fogyasztásnövekedést, gyengülést és további koromlerakódást tud előidézni, valamint teljesen tönkreteheti ezeket az alkatrészeket, amelyek cseréje súlyos pénzekbe kerülhet. Emellett például egy 60 milliméter átmérőjű pillangószelepből könnyedén lehet 40-50 is a lerakódástól. A szívósor még ennél is vékonyabb csatornáin ez főleg okozhat gondot és érezhető teljesítményesést, egyenetlen motorjárást okozhat.

Ezeket a szemcséket küldik neki a leszerelt szívósorban lévő kosznak nagy nyomással, látni a szennyeződést, amit levitt magával

Ezeket kiszerelve először 2-3 alkalommal alaposan befújkálva kezdik tisztítani. Itt is habos formában kerül az alkatrészekbe a TerraClean tisztószere, amely jelentős mennyiségű kormot leold. Ezen felül pedig egy zárt térben mechanikai tisztítást végeznek, ahol a legmakacsabb koromfoltokat is eltüntetik szóró technikával.

Ez ugyanaz, mint a benzines dióhéjas szeleptisztítás, viszont a TerraClean műhelyében dízel és benzines járműveken is alkalmazzák a módszert. Nagyjából 4 bar nyomással küldik meg az alkatrészeket a darálékkal és hasonlóan a homokszóráshoz, kíméletesen leviszi a szennyeződéseket. A héj mégis kíméletesebb, mint a homok és a kezelés utáni eltávolítása is könnyebb. Az eredmény meggyőző, minden alkatrész úgy néz ki, mintha most emelték volna le a polcról az összeszerelő üzemben, tehát jöhet az összerakás. 

Az eredmény magáért beszél

Innen már majdnem kész van az autó, viszont még egy szükséges eljárás hátra van. Ez pedig a teljes belső, mély motortisztítás, amely a kitisztított rendszereken felül az égéstérnek és a kipufogórendszernek szól. A modern dízel üzemű és benzinmotoroknál egyaránt jelentős probléma, a kokszosodás és az égés során keletkező melléktermékek, amelyek idővel elkerülhetetlenül felhalmozódnak a megtett kilóméterek során. A dióhéjas tisztításnál ugye ezek a részek kimaradnak, hiszen mindkét típus esetében csak a szívó oldal megtisztítására alkalmazható. 

A TerraClean belső motortisztítás speciális módszertan keretein belül a korábbiakhoz hasonlóan itt is egy „vegyszerre" támaszkodnak, amely valójában egy sor különleges eljáráson átesett üzemanyag. Ezért képes működtetni a motort, és közben kitisztítani azt belülről.

Először is megbontják a motortérben az autó üzemanyagrendszerét. Ha lehetséges, akkor a tankból érkező csövet összekötik egy visszavezetővel, így a pumpa ugyanúgy tolja az üzemanyagot, csak vissza a tankba. Emellett viszont a motorba futó üzemanyagcsöveket rákötik egy speciális gépre, amelyben a speciális TerraClean üzemanyag van a tartályban.

A gép ezzel az üzemanyaggal fogja működtetni az autót a teljes folyamat során.Így az üzemanyagellátó rendszerbe bejut, majd a porlasztókon keresztül az égéstérbe. Onnan pedig továbbhalad egy bizonyos százalékban és a kipufogórendszerben is megteszi hatását. A gép a motor akkumulátoráról kap 12 voltot és egészen önműködő. Miután beindítottuk a motort és beállítottuk olyan 1500-as percenkénti fordulatra, közben az üzemanyag-keverék a TerraClean szerint feloldja a korom és más egyéb lerakódásokat a motorban.

A gép nagyjából önállóan végzi el a feladatot

Nem folyamatosan dolgozik, két részletben tisztítja meg a motort. Egyszer bejuttatja a vegyszeres üzemanyagot, majd ezt kell hagyni állni, hogy oldja a lerakódásokat. Ez nagyjából negyed órát vesz igénybe, utána megint jöhet egy kis járatás.

A pihentetés alatt a vegyszernek van ideje oldani a makacsabb lerakódásokat, melyek az újbóli elindulás során elvileg távoznak a kipufogón át. Ezen a körön is túl voltunk a Skodával, megette az üzemanyagot, aminek volt ideje dolgozni is, majd újból beindították, közben halványfehér, vegyszerszagú gőz távozott a kipufogóból. Ez már majdnem a folyamat vége, ezt követi még egy próbakör, amikor is a vegyszer teljesen elhagyja a motor belső részeit.

Ilyen fehér gőz száll ki a kipufogóból, ha ez eltűnik, akkor a vegyszer kiürült a rendszerből

Az autó készen állt az átadásra és a tulaj meg is érkezett. Egy hét múlva kifaggattam az eredményekről és egyértelműen érzi a változást. Valahogy pörgősebbnek érzi és ezáltal mintha dinamikában is nyert volna. A fogyasztás annyira nem volt jelentős szempont számára, de néhány decis különbséget azért megfigyelt.

Hasonlóan elégedett volt a TerraClean egy másik ügyfele is, aki ottjártamkor hozta felesége autóját egy tisztításra. Neki ezen az autón kívül két Land Rovere van otthon és a művelet után mind a kettőnél érezhető különbséget tapasztalt, így most már rendszeres és visszajáró vendég.

Ami egyébként a TerraClean csapata szerint is egy pozitív jel és nem csak azért, mert így van munkájuk. Úgy látják, hogy bár minden motornál más mennyiségben rakódnak le ezek a kellemetlen anyagok, nagyjából 30 ezer kilométerenként minden autónak egészséges lehet egy ilyen tisztítás. Ezzel az élettartamát és használhatóságát is jócskán kitolhatjuk.

Sturcz Bertalan/ Alapjárat