A golfozás elengedhetetlen kelléke: a golfautó

Frissítve:
2018-11-02, 16:19

Magyarországon egyelőre nem annyira elterjedt a golf, mint a tengerentúlon vagy Angliában, mégis egyre növekvő népszerűségnek örvend. És bár régen nem így volt, ma már elképzelhetetlennek tartjuk a golfot golfautók nélkül

A golf eredete a XV. századba nyúlik vissza Skóciába, és mint minden sportnak, a golfnak is megvannak a saját hagyományai. Talán mert a Brit-szigetekről származik a sport, ahol híresen hagyománytisztelők, a golf nagyon keveset változott a XX. századig.

Annak érdekében, hogy az ütőket és felszereléseket a pályán szállíthassák, már a korai időszakban is segédeket alkalmaztak, hogy a játékosok minél inkább a játékra koncentrálhassanak. A XX. század beköszöntével azonban a motorizáltság is megjelent a sportban, még ha először nem is terjedt el széles körben és teljesen más okok mentén. A 30-as években már megjelentek az egyedi építésű golfautók, viszont ezek rendre ki lettek tiltva a pályáról a hangos motorjuk és túl nagy füstkibocsátásuk miatt.

A legelső golfautók

Az első lépcső a golfautókhoz még egy nem motorizált riksa szerű jármű volt, 1 üléssel és két kerékkel, amit Lyman Beecher alkotott meg, ugyanis az észak-karolinai golfklub pályája túlságosan dombos volt a megrendült egészségügyi állapotának. Mivel Lyman Beecher egy elektromérnök volt, ezt a riksát dolgozta át később egy elektromos meghajtású járművé azzal, hogy plusz két kereket adott hozzá és 6 autóakkumulátort épített a golfautóba. A gond csak az volt vele, hogy ekkoriban még az akkumulátortechnológia nem volt kifejezetten jó, így épphogy csak teljesíteni tudta vele a 18 lyukas pályát Beecher.

Ezzel párhuzamosan egy arkansasi üzletember, bizonyos John Keener Wadley Los Angelesben jártában észrevette, hogy a helyi nyugdíjasok egy része háromkerekű elektromos járművet használ a bevásárlásaihoz, ezért megvette az egyiket, hogy azt ő maga használhassa a golfpályán.

1948-ban a texasi R.J. Jackson megalkotott egy háromkerekű benzinüzemű golfautót, amit Arthritis Special-nek keresztelt el, ugyanis ő abban a mentalitásban alkotta meg a golfautót, hogy az idősek és egészségügyi gondokkal küszködők használhassák. Ugyan ezt a golfautót is sok helyről kitiltották a túl sok füst miatt, amit eregetett, de itt már a golfklubok is kezdték felismerni a gazdasági hasznát a dolognak és sok helyen lehetővé tették a golfautók kölcsönzését (igaz, ekkoriban még orvosi igazolás volt szükséges hozzá!).

golfautó

Az egyik első egyedi építésű golfautó a 30-as évekből

Mellettük meg kell említenünk Merle Williams-et, aki a felesége, Peggy számára készített egy elektromos járművet a bevásárláshoz. Amikor a californiai Long Beach-en egyre többen érdeklődtek a hangtalanul és károsanyag-kibocsátásmentesen működő járműről, Williams úgy döntött hogy egy egész céget alapít az elektromos járművekre. Ugyanis a II. világháború miatt sorra épültek a hatalmas gyárak és raktárak, amiknek a csarnokaikba megfelelőbb volt a tiszta üzemű elektromos meghajtás, mint a hagyományos robbanómotorosoké.

 

A golfautók előretörése

1951-ben Williams vállalata, a Marketeer Company bemutatta az első elektromos háromkerekű golfautóját, ami az első elektromos meghajtású golfautó volt a piacon. Ezt követve sorra alakultak a golfautógyártó-cégek, úgy mint az E-Z Go 1954-ben, a Cushman 1955-ben, a Club Car 1958-ban, Taylor-Dunn 1961-ben, de még a Harley-Davidson is beszállt a golfautógyártásba 1963-ban, és így tett a japán Yamaha is 1971-ben.

Ekkoriban még egészen meghökkentő megoldásokat alkalmaztak a gyártók, a legelső E-Z Go golfautó például 36 voltos akkumulátorral működött, ami egy B-17 fékszárnymotorját hajtotta meg. Az ötvenes években kezdődött a golfautók rohamos terjedése, míg 1955-ben az USA golfklubjainak 40%-a rendelkezett golfautókkal amiket kölcsönözhettek a sportolók, addigra alig 12 évvel később ez már 92%-ra emelkedett! Az ekkoriban eladott golfautók még mindig inkább háromkerekűek voltak, a tendecia csak a 70-es és 80-as években változott meg, amikor a négykerekű golfautók kerültek előtérbe, és mivel kifinomultabb lettek a robbanómotorok is, egyre másra oldották fel a korlátozásokat a robbanómotoros golfautókról is.

Egy teljesen új kategória születik a golfautókból

A golfautók a hetvenes évek végén kezdték elhagyni a golfpályákat is, 1979-ben a Club Car úgy módosította az alapmodelljét, hogy az tartalmazzon egy hátsó csomagtartót is, így szélesebb felhasználási területe lett a golfautójuknak. Emellett 1986-ban a Yamaha egy egészen új kategóriát is megteremtett a G3-asukkal és G5-ösükkel, ugyanis ezeket már kemény tetővel és szélvédőkkel is ellátták, benzines és elektromos kivitelben is lehetett rendelni őket. Az elektromos változat lett az új kategória első fecskéje, amit csak NEV-nek (Neighbourhood Electric Vehicle, amit magyarra talán úgy lehetne lefordítani, hogy Rövidtávú Elektromos Jármű) kereszteltek el.

A NEV-ek többnyire egy- illetve kétszemélyes járművek, rövid hatótávval, és nem túl erős elektromos motorral felszereltek, tökéletes példa rájuk a Renault Twizy, ami 2,32 méter hosszú, 1,19 méter széles és 1,46 méter magas és alig 450 kilogramm. Ezekhez a méretekhez még a legerősebb elektromos motorja is 17 lóerős, ami maximum 80 km/h-ra gyorsítja a kis Twizy-t (de magunk között szólva, ennél több városba nem is kell). Korábbi cikkünkben írtunk róla, hogy a novemberben indult GreenGo is gondolkodott egy Renault Twizy-ből álló flottán, de végül a Volkswagen e-Up! mellett döntöttek.

Legek a golfautók között

Természetesen a golfautók között is találhatunk nem éppen szokványos darabokat és rekorderek is előfordulnak közöttük.

  • A legdrágább eladott golfautót a Garia gyártotta, a Carbon Fiber Masonry Edition darabja alapból 52 ezer dollárba kerül, a különleges díszítést kapott példány pedig 87 ezer dollárért kelt el, ami átszámítva 24 millió 800 ezer forint!
  • A leggyorsabb golfautót a Plum Quick Motors csapatának sikerült megalkotnia, amivel beállították a 190 km/h-s sebességrekordot. Annak demonstrálására, hogy milyen lehet egy ilyen száguldó golfautó, itt a videó a rekordról:

 

  • A világ leghosszabb golfautója lökhárítótól lökhárítóig 9,62 méter hosszú, és 49-es kerekeken gördülő igazi monstrum!

a leghosszabb golfautó

Igazi monstrum, nagy hasmagasságának köszönhetően dombos pályán is simán veszi az akadályokat

És aki egy igazán különleges darabra vágyik annak itt a Hydra Gator! Ez a négykerékmeghajtású golfautó képes megküzdeni a nehéz tereppel, vagy akár a vízzel is, hiszen kétéltű golfautóról beszélünk! Az ára is ennek megfelelő, ugyanis 60 ezer dollárba, vagyis 16 millió 800 ezer forintba kerül! 

Forrás:

Kapcsolódó írások

A Tesla Motors története
2018. november 02.
Minden autógyárnak megvan a maga kis története, de nincs még egy olyan, amelyik úgy és annyira változtatta meg a világot, mint a Tesla
Frankfurtban válaszolt a BMW a Tesla Model 3-ra!
2017. szeptember 13.
Kérdés, mennyire veheti fel a versenyt az elektromos autóival a bajor gyártó a Teslával, aminek a Model 3-jára már több mint 400 ezer előrendelést fogadtak be
 S500 Coupé
2018. október 26.
Két éve már, hogy az Alapjárat létrejött, azóta már több mint 100 videó került fel YouTube csatornánkra. Ezek közül válogattam ki Neked a személyes kedvenceimet!
DS X E-Tense tanulmányautó oldalról
2018. október 01.
Négy modell világpremierjét is az őszi autó kiállításra időzítették a franciák