2021. június 27. | 12:02

Vannak az autószerető emberek, vannak az autóőrültek és van Marci, akinek most bemutatjuk az autóit.

Marci egy nem mindennapi ember, akinek a mindennapjait az autók teszik ki. A barátom és még csupán 32 éves, de már rengeteg saját autója volt. Most is vagy 5 autó áll a háza előtt, amiből kettő biztosan eladó. Vagy három. Nem kereskedő, nem nepper, csak szereti az autókat és gyorsabban cseréli őket, mint más a fogkeféjét. Az indok egyszerű: minél több autót szeretne megismerni.

Igazi benzinvérű, aki matchboxszal a kezében született, és aki szerint a sokhengeres motornál csak a „mégtöbbhengeres” motor a jobb. Szeret (és tud is) vezetni, és ő az a fajta ember, aki tényleg töviről-hegyire ismeri az autókat.  Órákig lehet vele az autókról és az autóipari eseményekről társalogni, történetei kimeríthetetlenek és végtelenek. Most megkértem, hogy mesélje el nekem a tapasztalatait. A cikksorozat első részében tizenegy korábbi autóját mutatjuk be.

A sorozat 2. része és 3. része

1. Chrysler LHS

  • Évjárat: 1993
  • Mikor volt nála: 2005
  • Motor: 3.5 V6 benzin
  • Teljesítmény: 218 LE
  • Váltó: 4 sebességes automata
  • Végsebesség: 185 km/óra (limitált)
  • Fogyasztás: 17 liter

Ez volt élete első autója, a szüleitől kapta és még a jogsija sem volt meg, amikor hozzájuk került. Nem egy átlagos „elsőautó”, de imádta a méreteit, a kényelmét és a hangját, no meg az ereje is elegendő volt. A futóművét és fékjeit viszont mindig is alulméretezettnek érezte. Viccesen mutatott 17 éves fejjel ebben az amerikai batárban, mindig jól megbámulták az emberek, de sosem érdekelte őt különösebben. Összességében szerette, de a szülei annyira nem voltak oda a tizensokliteres fogyasztásárért.

2. Mercedes-Benz E280T W124

  • Évjárat: 1993
  • Mikor volt nála: 2006-2007
  • Motor: 2.8 S6 benzin
  • Teljesítmény: 193 LE
  • Váltó: 5 sebességes kézi
  • Végsebesség: 210 km/óra
  • Fogyasztás: 13 liter

Egy kereskedés udvarán pillantotta meg a Mercit, és a motor gyönyörű hangja a próbakörön azonnal meggyőzte. Szerette, mert ez is kényelmes volt, jól elfért benne, a futóműve pedig maga a korszak zsenialitása, egyszerre kényelmes, ügyes és azt sem szabad elfelejteni, hogy jó helyen hajt (hátul). Gázzal is üzemelt, így vállalható(bb) volt a fenntartása, ám rengeteg nyűggel ajándékozta meg Marcit, sokszor volt vele szerelőnél.

3. Audi A6

  • Évjárat: 2004
  • Mikor volt nála: 2007-2008
  • Motor: 1.9 PD TDI dízel
  • Teljesítmény: 131 LE
  • Váltó: CVT automata
  • Végsebesség: 210 km/óra
  • Fogyasztás: 7,5 liter

Végre következett egy autó, ami nem ette ki a vagyonából, bár a négyhengeres PD-dízel kulturáltsága hagyott némi kívánnivalót maga után. Nagyon jó volt viszont a fokozatmentes CVT-váltó, amíg ment, aztán nem ment és következett egy olcsónak nem nevezhető váltófelújítás. Mint utólag kiderült, korábban 170 ezerről 95 ezerre tekerték vissza az autó óráját. Az igényes Audi beltér neki is nagyon bejött, ez ráadásul egy jól felszerelt, világos kárpitozású volt Alcantarával. Kissé csalódott, hogy a hátsó futóműve sima csatolt lengőkaros volt, nem a sokkal jobb multilink, azt ugyanis csak a quattrók kapták abban az időben.

4. Mitsubishi Colt CZ3

  • Évjárat: 2005
  • Mikor volt nála: 2008
  • Motor: 1.3 benzin
  • Teljesítmény: 95 LE
  • Váltó: 5 sebességes kézi
  • Végsebesség: 195 km/óra
  • Fogyasztás: 11 liter

A nagy benzinzabálók és a prémium dízel Audi után egy józan autó következett, igaz, végül ez is 10 liter felett evett nála. Ha esetleg eddig nem mondtuk volna, Marci néha rálépett a gézpedálra. A kis háromajtós kasztnit egyébként meglepően jól mozgatta a 95 lóerős motor, kihúzatva a hangja is ércessé vált, neki nagyon tetszett. A kis Colt szerette, ha kergetik, viszont egyáltalán nem szerette az igénytelen kopogós belterét, unalmas belvilágát és azt sem, hogy alig 50 000 kilométert mutatott az órája, amikor széthullott a váltója.

5. Kia Ceed

  • Évjárat: 2008
  • Mikor volt nála: 2008-2010
  • Motor: 1.6 CRDi dízel
  • Teljesítmény: 115 LE
  • Váltó: 5 sebességes kézi
  • Végsebesség: 185 km/óra
  • Fogyasztás: 7,5 liter

Az első nullkilométeres autója volt ez, mert a Kiánál nagyon jó konstrukcióban lehetett új autóhoz jutni. Nem volt rossz, egész kellemesen ment és nagy dolog volt akkoriban az USB-s hifi. Sajnos azonban hamar előjöttek a gondok, a stabpálcákat például minden szerviz alkalmával cserélni kellett, az ablakkeretek 2 év után rozsdásodni kezdtek, a váltó is akadozva kezdett működni és volt egy nagyobb karambolja is vele, így végül mennie kellett.

6. Skoda Octavia II

  • Évjárat: 2008
  • Mikor volt nála: 2008-2010
  • Motor: 1.6 benzin
  • Teljesítmény: 102 LE
  • Váltó: 5 sebességes kézi
  • Végsebesség: 190 km/óra
  • Fogyasztás: 10+ liter

A Kia mellett volt egy második generációs Skoda Octaviája is az alapnál eggyel jobb benzinmotorral. Nagyon jó volt az ellátmánya, gyönyörű világos belső, négy villanyablak, kétzónás klíma, tolatóradar, tempomat meg sok más, és istenien szólt benne a zene. Az elnyűhetetlen motorja azonban nagyon sz*rul vitte, és mellé hatalmas étvágya is volt. Pedig szerettem, de nagyon hiányzott belőle az erő.

7. BMW 318d E90

  • Évjárat: 2008
  • Mikor volt nála: 2009-2010
  • Motor: 2.0 dízel
  • Teljesítmény: 143 LE
  • Váltó: 6 sebességes kézi
  • Végsebesség: 220 km/óra
  • Fogyasztás: 6,5 liter

A BMW Premium Selection programjában sikerült megcsípni egy keveset futott, ellenőrzött, faceliftes 318d-t. Különleges zöld metál fényezése nagyon egyedivé tette, és ennek is világos színű volt a beltere. Nem volt csúcsfelszereltségű, még az iDrive is hiányzott belőle, de a fontos dolgok benne voltak és nagyon harmonikus volt az autó. Elmondása szerint először volt Marcinak igazán jól világító autója, a bi-xenon fényszórók tökéletesen tették a dolgukat. Talán egy negatívumra emlékszik: a futómű a defekttűrő abroncsoknak hála kicsit keményebb volt a kelleténél.

8. Mercedes-Benz E280 W124

  • Évjárat: 1994
  • Mikor volt nála: 2009-2011
  • Motor: 2.8 S6 benzin
  • Teljesítmény: 193 LE
  • Váltó: 5 sebességes automata
  • Végsebesség: 235 km/óra
  • Fogyasztás: 11 liter

Ugye a korábbi W124-es Mercedesszel nem voltak túl jó tapasztalatai a megbízhatóság terén, ám ez az autó annyira gyönyörű állapotnak örvendett, hogy meg kellett vennie. Ráadásul magas felszeretlségű volt a szürke bőr belsővel, napfénytetővel, automata váltóval, tempomattal, ülésfűtéssel és még rengeteg aprósággal. Jó menés, gyönyörű hathengeres hang és világbajnok futómű jellemezte, de sajnos ezzel is akadtak bajok, így végül eladta. Egy időre elege lett az öreg autókból.

9. Alfa Romeo 159

  • Évjárat: 2008
  • Mikor volt nála: 2011
  • Motor: 2.4 JTD dízel
  • Teljesítmény: 200 LE
  • Váltó: 6 sebességes automata
  • Végsebesség: 215 km/óra
  • Fogyasztás: 11 liter

Marci azt gondolta, hogy egy erős öthengeres dízel autó automata váltóval végre neki való, mert jól megy, de mégsem fogyaszt sokat. Sajnos tévedett, kétszeresen is. Annak ellenére, hogy az autó megjelenésével rabul ejtette kívül-belül, összességében csalódtott benne. Egyáltalán nem ment annyira jól, mint várta volna egy 200 lóerős turbódízeltől, olyan volt, mintha reggeltől estig egy láthatatlan, jól megpakolt utánfutót húzott volna, mert az legalább megmagyarázta volna a magas fogyasztást.

10. Volvo V70R

  • Évjárat: 2006
  • Mikor volt nála: 2011-2012
  • Motor: 2.5t S5 benzin
  • Teljesítmény: 300 LE
  • Váltó: 6 sebességes kézi
  • Végsebesség: 250 km/óra (limitált)
  • Fogyasztás: 11,5 liter

A mai napig élete egyik legnagyobb sleepere volt ez a kombi Volvo. Az emberek nem ismerik (vagy akkor még nem ismerték) az R kivitelt, és mindenki a szokásos családi dízelt látta benne, pedig a 300 turbólóerő meg tudta mozdítani. Tíz évvel ezelőtt még nem volt minden második autó az utakon AMG Mercedes. Az ereje mellett imádtam a motorhangját (5 henger) csak nagy kár, hogy a ritkasága miatt az alkatrészárai az egekben voltak, és a fordulóköre akkora volt, mint egy turistabusznak.

11. Skoda Superb

  • Évjárat: 2006
  • Mikor volt nála: 2012-2013
  • Motor: 2.5 V6 TDI
  • Teljesítmény: 163 LE
  • Váltó: 5 sebességes automata
  • Végsebesség: 225 km/óra
  • Fogyasztás: 10+ liter

A családban volt már a szüleinek korábban Skoda Superbje 1,9 literes, 131 lóerős TDI motorral és az egy remek autó volt, így Marci bátran vásárolt magának egy L&K felszereltségű „nagymotoros” csúcsváltozatot. Makulátlan állapot jellemezte, a jobb hátsó ajtóból nem hiányzott az ernyő sem, de kicsit kevesellte a jó hangú, semmivel nem összetéveszthető módon szóló V6-os motor erejét, ezért kapott egy chipet, aminek köszönhetően közel 200 lóerősre erősödött. Akkor már jól ment, de a fogyasztása is megnőtt.

Mai szemmel nézve egészen hihetetlen, de az első Skoda Superb csúcsmodelljét „hatalmas”, 2,8 literes V6-os motorral szerelték. Az alábbi videóban egy igazi Skoda-fan számol be a tapasztalatairól: