2021. május 09. | 10:50

Kiszámoltuk, hogy mennyi pénzt emészt fel az autóhasználat 10 év távlatában, és még úgy is ijesztő számok jöttek ki, hogy olcsó átlagautókat vizsgáltunk.

Vajon akinek húszéves B Corsája van, az fillérekból autózik, akinek meg újabb, az a gatyáját is rákölti az autófenntartásra? Kiszámoltuk, hogy pontosan mennyi pénzbe kerülnek az eltérő évjáratú Opel Corsák 10 év használat és összesen 100 ezer kilométeres futásteljesítmény mellett. A korábbi, Opel Astrák költségeit kiszámoló cikkhez hasonlóan ezúttal is nagyon tanulságos, meglepő és elgondolkodtató eredmények jöttek ki.

Így számoltunk

Kitalált főhősünk, Corsás Jóska végre elérkezettnek látja az időt, hogy autót vásároljon. Opel Corsában gondolkozik, más nem is jöhet számításba. Eljátszottunk a gondolattal, majd természetesen nagyon pontos számításokat végeztünk, hogy mennyi pénzébe kerülne egy 22 éves B Corsa, vagy egy 16 éves C, esetleg egy 8 éves D és így tovább. Összesen 6 modellt vizsgáltunk meg, mert tudni akartuk, hogy mekkora különbségek jönnek ki az eltérő évjáratú, ám paramétereikben mégis nagyon hasonló autók esetében.

A teljes összköltség a következő tényezőkből állt össze: a megvásárlás költségei (átírás, forgalomba helyezés, hitelköltségek), az értékvesztés (vásárlási ár és eladási ár különbsége), az üzemanyag, a kötelező biztosítás és adók, a szervizelési és javítási költségek, illetve a parkolás (3500 Ft/hó) és autómosás (3000 Ft/hó) költségei. Az egyszerűség kedvéért ez utóbbi két tétel minden autónál egyforma. Elgondolkodtató, hogy önmagában még ez is jelentős, 780 000 forintot tesz ki tíz év távlatában.

Hogy minél közelebb legyünk a valósághoz, a drágább modellek esetében számoltunk teljeskörű CASCO-biztosítással és lízingköltségekkel is, hiszen idehaza az a jellemző, hogy a drágább autókat (2-3 millió forint vételár fölött) hitelből vásárolják az emberek. Így tesz most kitalált Corsás Jóskánk is, akinek maximum 1,5 millió forint áll a rendelkezésére. Ha a kinézett Opel ennél többe kerül, akkor személyi kölcsön segítségével egyenlíti ki a vételárat.

Az értékvesztés megállapításához az EUROTAX-értékkalkulátort hívtuk segítségül. Ez az adatbázis alapvetően nem nyilvános, viszont az online járműelemző szolgáltatásnak köszönhetően könnyedén elérhető.

Kiderítettük a jelenlegi vásárlási értéket, majd a várható tíz évvel későbbi eladási árat is, a kettőt pedig kivontuk egymásból. Az üzemanyag-fogyasztást nem a gyári, azaz nem valótlan adatok, hanem a spritmonitor.de német weboldal adatbázisában rögzített valós felhasználói tapasztalatok alapján kalkuláltuk, az üzemanyag literjét pedig a 2021 márciusában érvényes NAV által megadott átlagárral számoltuk a teljes időszakra vonatkozóan (benzin: 398 Ft/liter, gázolaj: 415 Ft/liter).

A biztosítási költségek alakulását az autók vonatkozó adatai mellett Corsás Jóskánk életkora (40 év), vezetői tapasztalata (20 év), lakhelye (Budapest), bonus-malus besorolása (B10) és a negyedéves csekkes fizetési ütemezése adta meg. Emlékeztetőül, a drágább modellek esetében ezen a költségsoron számoltunk a már említett CASCO-biztosítással is.

A javítási költségek számítása bizonyult a legnehezebb feladatnak, éppen ezért segítségül hívtuk a Csergő Opel Alkatrész Centrum és Független Opel Szakszerviz munkatársait, hogy tapasztalatukkal segítség számításainkat. Hozzájárulásuknak hála, valamennyi modell esetében pontos javítási árajánlat alapján kalkulálhattunk a kötelező szervizekkel és az életkornak, valamint a futásteljesítménynek megfelelő soron kívüli javításokkal is. A szervizköltségekhez számoltuk továbbá az autók gumizással kapcsolatos költségeit is. Lássuk hát az eredményeket!

Opel Corsa B 1.2 16V City

  • Évjárat: 1999 (22 éves)
  • Teljesítmény: 65 LE
  • Futásteljesítmény: 220 ezer km

Opel Corsa C 1.2 16V Enjoy

  • Évjárat: 2005 (16 éves)
  • Teljesítmény: 80 LE
  • Futásteljesítmény: 160 ezer km

Amennyiben használtautó-vásárlás előtt állsz, mindenképpen győződj meg annak állapotáról egy helyszíni állapotfelmérés segítségével.

Opel Corsa D 1.2 16V Selection

  • Évjárat: 2013 (8 éves)
  • Teljesítmény: 86 LE
  • Futásteljesítmény: 80 ezer km

Opel Corsa D 1.3 CDTi Selection

  • Évjárat: 2013 (8 éves)
  • Teljesítmény: 75 LE
  • Futásteljesítmény: 80 ezer km

Opel Corsa E 1.4 16V Selection

  • Évjárat: 2018 (3 éves)
  • Teljesítmény: 90 LE
  • Futásteljesítmény: 30 ezer km

Opel Corsa F 1.2t Edition

  • Évjárat: 2021 (új)
  • Teljesítmény: 101 LE
  • Futásteljesítmény: 0 km

Az eredmény

Az átláthatóság kedvéért készítettünk egy egyszerű táblázatot, amelynek oszlopait a könnyű értelmezhetőség érdekében vegyük át még egyszer. Minden szám 10 év költségét mutatja, a vásárlás költségei az eredetiségvizsgálat, átírás, forgalomba helyezés és a hitel felvételével járó kiadásokat takarja, az értékvesztés oszlopban pedig a vételár és a majdani eladási ár különbsége látható. Az üzemanyag és a biztosítás, valamint az adó oszlopait nem kell magyarázni, a szervizköltségek oszlopban szerepelnek a műszaki vizsgák, az éves kötelező szervizek, a soron kívüli javítások és a gumiabroncs-garnitúrák megvásárlásával járó költségek, az egyéb oszlop pedig a parkolásnál és az autók mosásánál felmerülő kiadások sorakoznak.

A vásárlással járó költségek a B, C és D Corsák esetében közel azonos tételek, ám az újabb E és a nullkilométeres F jelentős többletterhet ró a vásárlóra. Ennek oka a nem túl kedvező hitelkamatokkal és a hitelfelvétellel járó egyéb költségekkel magyarázható.

Az értékvesztés esetében tapasztalható, hogy az öreg B Corsa szinte semmit sem veszít értékéből a tíz év során, nem csoda, hiszen nincs is nagyon miből veszítenie, de az új autónál több millió forintra rúg ez a tétel. Nem hiába mondják, hogy mire kihozza az ember a szalonból az autót, százezreket bukik az értékéből, ez közel áll a valósághoz. Minél újabb egy autó, az első években annál jelentősebb az értékvesztés és ahogy öregszik, fokozatosan (persze nem feltétlenül állandó mértékben) évről évre csökken az elértéktelenedés.

Az üzemanyag költségeinél sincs nagy meglepetés, a közel azonos teljesítményű benzinmotorok közel azonos mennyiségű üzemanyagot igényelnek. Érdekesség, hogy az új Corsa F annak ellenére fogyaszt jelentősen kevesebbet a régi B Corsánál, hogy annál egy nagyobb, biztonságosabb, modernebb és jobban felszerelt autó. Hiába, sokat fejlődött a technológia a két évtized alatt, a mai korszerű turbós benzinmotorok kiváló fogyasztásokat tudnak produkálni. A dízel fogyasztáselőnye a többivel szemben természetesen elvitathatatlan, 100 000 kilométer alatt 5-600 ezer forintot lehet vele spórolni. Más kérdés, hogy extra szervizköltségeit ez a nyereség nem feltétlenül fedezi.

A biztosítás és adó soron is elhúznak az újabb Corsák, aminek az oka, hogy a hitelre vásárolt autók, meg általában a nagyobb értékű autók esetében az emberek kötnek CASCO-biztosítást. Első blikkre soknak tűnhet az E és F Corsákra elköltött plusz 5-700 ezer forint, ám egy saját hibából bekövetkezett baleset vagy egy autólopás esetén azonnal sokszorosan megtérülhet a befektetés.

Ami a szervizköltségeket illeti, ahogy fiatalodnak az autók a listában, úgy csökken az autójavításra fordítandó összeg is az évek során. A benzinesek között az idős B Corsát kell a legsűrűbben szerelőhöz vinni, és még úgy is sokkal többe kerül a javíttatása, hogy az újabb autóknál az ember több pénzt költ a jobb minőségű drágább alkatrészekre és a márkásabb gumigarnitúrákra. Messze a gázolajos változat igényli a legnagyobb ráfordítást, egy 8 éves modern dízel 18 éves koráig várhatóan valamennyi költséges hibáját felvonultatja. Ezzel számolnia kell annak, aki ilyen korú dízel autót keresgél. Az öngyulladós kizárólag nagy futásteljesítmény mellett érheti meg anyagilag.

Összességében a 10 év eltelte és 100 ezer kilométer megtétele után az öreg B Corsa 5,8, a C Corsa 5,9, a benzines D Corsa 6,1, a dízel 6,6, az E Corsa 7,1, míg az új F Corsa 10,4 millió forintot emészt fel Corsás Jóska családi kasszájából. Meg kell azonban jegyezni, hogy ha valaki önerőből vásárolná meg a két újabb típust, akkor az E Corsa 7,1 helyett „csak” 6,7 millió forintba, az F Corsa pedig 10,4 helyett 9,1 millióba kerülne.

Hogy mire lehet következtetni mindebből?

Az első következtetés, hogy az öreg és olcsó autó is végül úgyis sokba kerül. A második következtetés, hogy a pofásabb C Corsa szinte nem kerül többe a filléres B Corsánál, de még a B és C-nél sokkal modernebb, biztonságosabb és jobban felszerelt D Corsa is csak néhány százezer forinttal drágább nála összességében. A harmadik, hogy az új autó nagyon drága, ami a jelentős értékvesztés miatt van így. Elgondolkodtató, hogy a hároméves E Corsa is „csupán” 1,1 millió forinttal jelent nagyobb kiadást tíz év távlatában (ha önerőből vesszük), mint a B Corsa, amiből az utolsó következtetés ered: vajon megér ennyi plusz kiadást a jobb felszereltség és a nagyobb biztonság? Minden bizonnyal igen.

A helyzet azonban az, hogy az emberek nem azért nem vesznek újabb autót, mert nem akarnak az előnyökért kicsit többet fizetni, hanem egyszerűen a bekerülési költség túl sok egyszerre. Látható, hogy az 1,5 millió forintba kerülő benzines D Corsa és a 200 ezer forintos B Corsa között tíz év alatt szinte nincs különbség az összes fenntartási költségeket illetően, mégis, a párszázezres vételárat bárki összeszedi, de a másfél milliót már sokkal kevesebben.

Pedig pont ez a végső tanulsága ennek az írásnak, hogy igenis megérheti akár a családdal összefogva, barátoktól kölcsönkérve újabb, jobb, megbízhatóbb és biztonságosabb autót vásárolni, mert összességében nem lesz drágább hosszabb távon fenntartani, mint a filléres változatot. Így cselekedve végre fiatalodásnak indulhatna a magyarországi autópark átlagéletkora, és a baleseti statisztikák is javulást mutathatnának, mert sajnos a halálos közúti baleseteket elszenvedő (sokszor vétlen) emberek jellemzően öreg és rosszul karbantartott autókban ülnek...

Pedig a szakszerű karbantartás elengedhetetlen feltétele lenne az önmagunkra és másokra veszélyt nem jelentő, biztonságos közlekedésnek. Ideje ezt komolyan venni, elkerülni a rosszminőségű, kétes forrásokból származó alkatrészeket és a hozzá nem értő, toldozással-foltozással gyógyító „szakembereket”! Ha szeretnéd, hogy a te autódat becsületes és valóban hozzáértő kezek kizárólag jó minőségű alkatrészekkel javítsák, akkor válaszd a Csergő Opel Alkatrész Centrum és Független Opel Szakszervizt, ahol a szakértelem és a megbízhatóság találkozik a régiónkban egyedülállóan bőséges alkatrészkészlettel (több mint 30 ezer féle Opel gyári alkatrész polcon ) és diszkont árakkal. 

Ki mondta, hogy az Opel csak unalmas átlagautókat gyárt? A márka történelmét számtalan érdekes modell övezte az utóbbi évtizedek során, videónk főszereplője pedig begyűjtött néhányat közülük: