2021. március 28. | 08:50

Szeretjük a szerényen felszerelt tesztautókat, főleg ha Mercedesből vannak!  

Az egyterűek ideje leáldozóban van, aki teheti, inkább szabadidő-autót vásárol családi célokra. Az alacsonyabb kategóriában a B-osztály nyújt megoldást a Mercedesnél, ám 2020-ban a semmiből tűnt elő a GLB, mely valahol az egyterűek és az SUV-k praktikumát igyekszik vegyíteni, mindezt kompakt formába öltve. Lehet, hogy a GLB jelenti a B-osztály végét? Ez pár éven belül kiderül. Az viszont bizonyos, hogy a szerényen felszerelt tesztautónk a leggyengébb dízelmotorral is bőven kielégíti az alapvető igényeket: 7 ülés, elektromosan nyíló csomagtérajtó, fűthető első ülések, LED-es lámpák és 6-7 literes fogyasztás jellemzi. Kell ennél több a gyerekcipeléshez?

mercedes-benz-glb-teszt-alapjarat

Kedves bakancsforma

A Mercedes-Benz GLB az A-osztállyal, a GLA-val és a CLA-val közös platformon osztozik, szóval nem a nála eggyel nagyobb GLC padlólemezét kapta meg. A kompakt lét ellenére a méretei egészen kívánatossá teszik, hiszen 4634 mm hosszú, 1834 mm széles és 1658 mm magas, a tengelytáv pedig 2829 mm. Praktikusan egy szerethető bakancsformát kapott, a könnyedén felismerhető Mercedeses dizájnelemekkel, szögletes első fényszórókkal, elnyújtótt hátsó lámpatestekkel, némi műanyaggal megspékelve a lökhárítókat és a sárvédőíveket. Mint azt már említettem, a tesztautó egy meglehetősen puritán kivitel volt, így semmi kirívó nincs rajta sem kívül, sem belül, ésszerű méretű, keskeny futófelülető, húsos gumiabroncsokat kapott, amelyek a fekete felniken jól harmonizálnak a Polar-fehér fényezéssel.

mercedes-benz-glb-teszt-alapjarat

Kis kijelző, kis lábtér a harmadik üléssorban

A lépcsőzetes felépítés és a tisztességes tengelytáv előnyeit élvezhetjük az utastérben, hiszen a fej- és a lábtér minden fronton rendben van, nyilván a harmadik üléssor gyermekeknek ideális csupán, egyébként a Mercedes is azt kommunikálja, hogy 168 centis testmagasságig javallot oda beülni, de cserébe van USB-port és ISOFIX csatlakozó itt is. A középső sor ülései sínen, 140 mm-es úton előre-hátra tologahtatók, a háttámla szögét is lehet variálni, elöl csak ülésfűtést kaptunk és maradt a manuális ülésállítás, de természetesen elérhető a GLB-hez is az elektronikus úton történő állítási lehetősége. A csomagtér alaphelyzetben 570 (a GLC-é 550 liter) literes, de lehajtott középső üléssorral 1805 litert is kaphatunk, mind a hét helyet használva pedig 130 liter marad hátul.

mercedes-benz-glb-teszt-alapjarat

A két kijelzőn futó MBUX rendszer továbbra is ügyesen végzi a dolgát, a tesztautóban a kisebb kijelzőket kaptuk, ezért is hathat furcsán a körülöttük megjelenő temérdek zongoralakk. Németesen precíz műszerek, finoman kattanó légbefúvók, a kormányon található érintésérzékeny gombokkal gyerekjáték a kijelzők közötti navigáció. Piros pontot érdemel nálam, hogy a GLB-ben is hibátlanul működik az Auto Hold funkció a fékpedál erőteljes lenyomására, nem kell külön gombokkal ki-be kapcsolgatni, egyszerűen mindig készen áll és segít a forgalmi dugókban. Egy furcsaságra figyeltem fel a teszthét alatt, mégpedig arra, hogy 1500-1800-as fordulatszám-tartomány között furcsa rezonancia hallatszódott a kormánymű alsó részétől, lehet, hogy valami hibásan illesztett műanyag okozta, de lehet, hogy egészen a motortérben kellene keresni a zaj forrását. (Közben az importőr visszajelzése alapján kiderült, hogy egy fűtéscsövet kellett kicserélni, ez okozta a furcsa rezgéseket.)

Szerény dízel, szerény fogyasztás

A benzines kínálat az 1332 köbcentis, 163 lóerős, számunkra már ismert négyhengeresből (Renault-Nissan-Dacia modelljeiben is megtalálható) és az 1991 köbcentis 224 lóerős, vagy a 306 lóerős AMG-kivitelből építkezik. Dízelfronton csak kétliteres motorokat találunk 116, 150 és 190 lóerővel, a legerősebb kizárólag összkerékhajtással érkezik, míg a közepesen erős változathoz opció a 4MATIC. A leggyengébb benzineshez hétfokozatú duplakuplungos, míg a többi változathoz nyolcas DCT társul.

mercedes-benz-glb-teszt-alapjarat

A tesztautóban a legjózanabb motor duruzsolt, méghozzá a 180d jelzésű, 116 lóerős dízel 280 Nm-es maximális nyomatékkal. Mint már említettem, az 1,33 literes benzinest már ismerem közelebbről és akárhogy igyekszik vele az ember, azzal a motorral a fogyasztást nagyon nehezen lehet 8 liter alá levinni. A legszerényebb dízel viszont minden körülmény mellett el van 6-7 literrel, alapvetően csendes, autópályán a finoman működő 8-as váltónak köszönhetően nem pörgeti túl magát, van benne azért tartalék előzésekhez is, városi körülmények között pedig mindenre elég az ereje. Persze nem ezzel leszünk az utca fenegyerekei, de egy ilyen prémium célszerszámhoz, mint amilyen ez a tesztautó is volt kifejezetten ideális választás lehet.

Kellemesen lágy

Az alap, tekercsrugós futómű remekül vizsgázott a töredezett magyar utakon, elöl MacPherson, hátul többlengőkaros rendszer dolgozik. Adaptív, állítható feszességű futómű is kérhető a GLB-hez, így az AMG-modellekkel versenypályára is mehetünk (de minek), viszont ha enyhébb terepkörülményekről van szó, akkor itt is lehet rá számítani, igaz, a tesztautó csak az első kerekeit hajtotta. Elméletben bírja a komolyabb igénybevételt is a váltó, hiszen a kuplung olajfürdőben dolgozik, így túlmelegedés esetén elég neki néhány perc pihenő, és ismét hadra fogható.

mercedes-benz-glb-teszt-alapjarat

Ár és összegezve

A Kínában és Mexikóban gyártott GLB-t itthon 12,3 millió forintért lehet megvásárolni az alap dízellel, a benzines 12,2-től indul. Tesztautónk a harmadik üléssorral, fűthető első ülésekkel, elektromos csomagtérajtóval és LED-es fényszórókkal már 14,9 környékén áll meg. Nyilván, ha célszerszámról van szó, akkor nem feltétlenül kellene Mercedest vásárolni, azonban a tehetősebb ügyfelek körében sokszor igény van arra, hogy valami presztízsmárkával villantsanak az óvoda előtt - különböző vastagságú pénztárca, különböző igények, ezt el kell fogadni.

A hétüléses autóvásárlás előnyeit érdemes lehet ezzel a modellel kiaknázni itthon, viszont arra fel kell készülni, hogy a hátsó üléssor csak gyermekeknek lesz „kényelmes” és egyelőre hibrid, valamint elektromos hajtáslánc sem elérhető a GLB kínálatában, ám ezekre a közeljövőben lehet számítani. Az összeszereltség, a helykínálat, az infotainment naprakészsége és a gazdaságos hajtáslánc finom működése viszont meggyőző volt a teszthét alatt, így nyugodt szívvel ajánlom minden praktikus, prémium kompaktot kereső vásárlónak.

Mercedes-Benz GLB 180d 8G-DCT (2021)

  • Lökettérfogat: 1950 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 116 LE
  • Max. forgatónyomaték: 280 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4634/1834/1658 mm
  • Tengelytáv: 2829 mm
  • Saját tömeg: 1680 kg
  • Gyári vegyes fogyasztás: 5,0 l/ 100 km
  • Tesztfogyasztás: 6,9 l/100 km
  • CO2 kibocsátás: 132 g/km
  • Végsebesség: 188 km/h
  • 0-100: 11,3 s