2021. február 17. | 16:37

Apró városi cirkáló 170 kilométeres hatótávval, és elég tágas négy utas számára is.

A tavaly szeptemberben megrendezett Battery Day keretében dobta be a köztudatba Elon Musk azt az elképzelését, hogy a Tesla hamarosan egy olyan, kisméretű elektromos autót fog piacra dobni, amely az Egyesült Államokban kevesebb mint 25 ezer dollárba (aktuális árfolyamon átváltva 7,4 millió forintba) kerül majd.

Mindez egy újabb komoly lépést jelenthet az elektromos autók szempontjából, hiszen a legkisebb Tesla érkezésével egy lényegesen szélesebb vásárlóközönség számára válik elérhetővé és megfizethető a villanyhajtással történő közlekedés.

Ugyanakkor amíg a kaliforniai gyártó még messze jár, hogy útjára indítsa a 25 ezer dolláros EV-t, addig Kínában máris komoly kihívója akadt a modellnek. A SAIC-GM, vagyis a General Motors és a SAIC Motor közös projektjének eredménye a Wuling Hongguang Mini EV, ami mindössze 28 800 jüanos, vagyis 4460 dolláros (1,3 millió forintos) árával joggal pályázik a világ legolcsóbb elektromos autója címre.

Igaz, ha légkondit is szeretnénk kérni bele, akkor valamivel több mint 5000 dollárt, vagyis nagyjából 1,5 millió forintot kell letenni az asztalra.

Bár a Wuling Hongguang Mini EV lényegesen alacsonyabb hatótávolságot és kisebb teljesítményt kínál, mint bármely Tesla, kényelme és alacsony ára miatt máris a legkelendőbbnek számít Kínában az alternatív energiaforrást használó járművek (New Energy Vehicle, NEV) között. Ebbe a kategóriába tartoznak az akkumulátoros elektromos autók (BEV) és a plug-in hibridek (PHEV), valamint a hidrogén üzemanyagcellás (FCEV) járművek is.

Az „ingázó emberek közlekedési eszközének” kikiáltott városi miniautó két változatban készül. A belépőszintet jelentő változatban egy 9,2 kilowattórás akkucsomag dolgozik, amely 110 kilométeres (75 mérföldes) hatótávot tesz lehetővé, míg a „csúcsmodellben” egy 13,8 kilowattórás akkupakk teljesít szolgálatot, amely egyetlen feltöltéssel 170 kilométer (110 mérföld) megtételére elegendő energiát biztosít. Végsebesség tekintetében nincs eltérés, mindkét kivitel 100 kilométer/órás tempóra képes, így elsősorban városi közlekedésre és rövidebb távok megtételére alkalmas.

Annak ellenére, hogy mindössze 2917 milliméter hosszú és 1493 milliméter széles, akár négy utas is kényelmesen elfér a szögletes villanyautóban. Csak összehasonlításként, a legújabb, harmadik generációs Smart Fortwo hossza 2695, a szélessége pedig 1663 milliméter, és csak ketten férnek el benne.

A Nikkei Asia adatai alapján 2020 második félévében mintegy 112 ezer Hongguang Mini EV talált gazdára Kínában, ezzel pedig az ázsiai ország második legnépszerűbb elektromos autójának bizonyult a Tesla Model 3 mögött. Azonban ha havi bontásban nézzük, a miniautó jócskán túlszárnyalta a kaliforniai villanyszedán eladásait Kínában.

Amennyiben továbbra is ilyen ütemben sikerül értékesíteni az apró városi EV-t, akkor idén minden bizonnyal letaszítja a képzeletbeli dobogó legfelső fokáról a Model 3-mast (legalábbis, ami a kínai eladásokat illeti). A hírek szerint máris azt fontolgatják, hogy Európában is elérhetővé teszik a mini elektromos autót, ám a különféle környezetvédelmi és biztonsági követelmények következtében az öreg kontinensen a duplájába fog kerülni, mint Kínában.