2022. június 05. | 09:52

Benzinesek, olcsók és nem esznek sokat, de vajon meg szabad-e őket vásárolni? Összeszedtük a legkisebb fogyasztású olcsó benzines autókat és azt is megmutatjuk, melyiket ajánlott megvenni és melyiket nem.

A használtautó-piacon keresettek a megbízható benzines gépjárművek, a dízelekre egyre kevesebben mozdulnak rá. Csakhogy a benzinesek sokat tudnak fogyasztani és a magas üzemanyagárak okán továbbra is kiemelt szempont a fogyasztás.

Ha kisebb fogyasztású benzines használt autót szeretnél, akkor ez a cikksorozat neked készült. Következzen a német Spritmonitor felhasználói adatai alapján összeállított legkisebb fogyasztású, maximum 1 millió forintos olcsó benzines autók listája, és hogy ezek közül melyikre érdemes lecsapni.

7. Suzuki Ignis I 1.3

Az első generációs Suzuki Ignis átdolgozott változatának európai verziója 2003-ban mutatkozott be, gyártásának kizárólagos jogát pedig az esztergomi gyár kapta. A modell nagyon hamar népszerűvé vált Magyarországon, a megszokottnál magasabb építése előrevetítette a mai SUV-divatot.

Az 1,3 literes, Fiat-eredetű dízel mellett két négyhengeres benzinessel lehetett választani. A kisebb a szintén 1,3 literes 93 lóerős, a másik pedig a 99 lovas (és valamivel nyomatékosabb) 1,5-ös. A német felhasználók tapasztalatai alapján az 1,3 literes beéri 6,22 liter benzinnel.

Mit mond róla Balló Marci autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

A Suzuki Ignis nem más, mint a városi terepjárók ősattya, a ground zero. Ő a vidék sztárja, a Lada Niva valós alternatívája, csak sokkal jobb minőségben. A használtpiac vákuuma percek alatt szippantja be szinte bármilyen állapotban és bármilyen felszereltséggel, akár klíma, szervokormány vagy elektromos ablakok nélkül is. Az Ignis nem egy problémás típus, pont ezért szeretik, de van néhány dolog, amire érdemes odafigyelni.

Ignis
Az 1,3-as Ignis kis fogyasztása mellett hazai gyártása miatt is kelendő volt új korában (Kép: Depositphotos)

6. Honda Jazz I 1.2

A Honda Jazz első generációja 2001-ben debütált Japánban, Európába egy évvel később érkezett meg, majd a következő években eljutott a világ szinte minden pontjára. A városi kisautó legnagyobb ütőkártyája praktikussága és méretéhez képest korrekt helykínálata.

A második üléssor különösen érdekes: az első ülések alatt elhelyezett üzemanyagtanknak és az okos hátsó ülésrendszerének köszönhetően könnyedén raktérré alakítható az autó hátsó traktusa. A motorpalettán elérhető 77 lóerős 1,2-es és 83 lovas 1,4-es benzinesek közül előbbi igen keveset fogyaszt, a német felhasználók tapasztalatai alapján beéri 6,13 literrel 100 kilométerenként.

Mit mond róla az autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

A Honda Jazz a halhatatlanok társulatának díszpolgára, feltéve, ha találunk még olyat, ami nincs porrá rohadva. A használtpiac imádja, mert megbízható, kicsi méretének hála remekül pakolható és könnyebb kilátni belőle, mint egy akváriumból. Személyes véleményem szerint pedig a típus túl van rajongva, mert minőségérzetre nem több, mint egy felfújt régi Swift, az ára pedig ehhez képest  indokolatlanul magas.

Az 1,4 literes benzinmotor (amit a vásárlók nagy motornak hívnak) gyenge, az 1,2 literes pedig már a közlekedésre alkalmasság kérdését boncolgatja. Nincs értelmezhető felszereltsége, rozsdásodik, nem túl biztonságos és érzésre egy konzervdoboz hangulatát kelti. A Lidlbe elmenni tökéletes, de ugyanazon az áron már vannak jobb alternatívák is, mint például a Nissan Note.

Kép: Honda

5. Smart Fortwo 0.6

Az 1998-as Párizsi Autószalonon bemutatott Smart Fortwo zseniális a maga nemében, aprócska méretével nincs is nála ideálisabb jármű napjaink túlzsúfolt városaiba. A Fortwo típusnevet - amely a kétszemélyes mivoltára utal - 2004-ben aggatták rá, korábban Smart City-Coupé néven futott, de a négyszemélyes Forfour megérkezésekor (2004) így különítették meg a két autót egymástól.

Kezdetben egy 599 köbcentis, 45, 51 és 61 lóerős teljesítményszintekkel létező háromhengeres turbós benzinessel lehetett megvásárolni, 1999-től csatlakozott a kínálathoz egy 0,8 literes turbódízel is. A kis benzines a német felhasználók tapasztalatai alapján átlagosan beéri 5,97 literrel.

Mit mond róla az autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

Aki autóként gondol a Smart Fortwo modellre, csalódni fog. Ez egy közlekedési eszköz, egy privát utazókapszula rövid távokra. Tervezésekor a mérnökök elsődleges szempontja a helytakarékosság volt, minden más, mint a kényelem, a teljesítmény, a vezethetőség és a megbízhatóság pedig harmadlagos.

A jobb állapotú példányokat öt-hatszázezer forint körül adjuk el, ha rendelkeznek működő klímával és kevésbé vannak szétesve. Ezeket a régi Smartokat már nem szerelemből veszik, hanem azért, mert nincs más alternatíva azoknak a kispénzű vásárlóknak, akik nem tudnak vezetni, váltani vagy parkolni, ugyanakkor tömegközlekedni sem szeretnének.

smart
A 600-as Smart keveset eszik, de nem a komfort csúcsa (Kép: Depositphotos)

4. Toyota Yaris I 1.0

A Toyota Yaris első generációja 1998-ban debütált, az eladások pedig 1999-ben kezdődtek. A csinos kisautó hamar nagy sláger lett. Az első modellévében az év autója lett Japánban, egy évvel később pedig Európában is kiérdemelte ugyanezt a címet. A belépőmotor egy 68 lóerős, 1,0 literes négyhengeres volt, amelyet az év motorjának választottak 1999-ben.

A strapabíróságáról ismert motor nem számít iszákosnak, a német felhasználók tapasztalatai alapján átlagosan beéri 5,88 literrel száz kilométerenként. Az autót lehetett még a 86 lóerős 1,3 literessel benzinessel, illetve az 1,4 literes 75 lóerős dízellel választani. Ínyenceknek pedig ott volt a TS sport verzió, amelynek az orrában egy 1,5 literes, 106 lovas benzinmotor dolgozott.

Mit mond róla az autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

A Yaris egy ikon, a kisautók Szent Grálja. Állapotának nincs olyan stádiuma, hogy ne lehetne eladni gyorsan és az átlagosnál drágábban. Mindet megveszik egy-két napon belül és sosem hozzák vissza semmilyen problémával, mert egyszerűen képtelen elromlani. Legnagyobb ellensége a rozsdásodás és az ember, aki gyakran a minimális éves olajcserét sem adja meg neki.

A rendesen karbantartott példányok ára még ma is egymillió forint körül mozog, de a sláger az 1.3 literes, ötajtós és modelfrissített kivitel. A sportos TS verziók ára lassacskán, de már elkezdett növekedni, ami érthető, mert egy nagyon boldog kisautó a 106 lóerős benzinmotorral. Yarisból a többség benzinest szeretne vásárolni, mert fogalmuk sincs az 1,4 literes dízel erényeiről.

Toyota Yaris
A Yaris ezres motorja kis fogyasztású (Kép: Depositphotos)

3. Daihatsu Sirion II 1.0

A második generációs Daihatsu Sirion fejlesztését a Toyota főmérnöke, Tetsuya Tada bábáskodása alatt végezték el, a kisautó végül 2005-ben érkezett meg. Japánban, a modell elsődleges célpiacán Boonnak hívták, Európába Sirion néven érkezett és 1,0, illetve 1,3 literes benzinesekkel volt elérhető.

A nagyobbik motor a Yarisból lehetett ismerős a vásárlók számára, a kisebb, 998 köbcentis azonban nem abból az autóból érkezett, hanem a Toyota KR-motorcsaládjához tartozott és újdonság volt Magyarországon. A háromhengeres, 69 lóerős 1,0 literes takarékosnak számít, a német felhasználók tapasztalatai alapján átlagosan beéri 5,61 literrel.

Mit mond róla az autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

A Sirion akkor fogyasztja a legkevesebbet, ha nem veszed meg. Az első generációs Sirionnal való találkozásaim után örülök, hogy a második kiadás nem terjedt el hazánkban és nem jutott el hozzám. Nincs vele konkrét tapasztalatom, de a Daihatsuról általánosságban elmondható, hogy a tetőlemez közepe is képes elrohadni, annyira rossz anyagból készült. Egyszer pedig volt egy rozsdamentes Materiánk, de egy hónap múlva csapágyas lett.  Ne vegyél ilyet, felesleges húzogatni a cica bajszát, van egy csomó más alternatíva.

Daihatsu Sirion
Kép: Lionel Flusin / Gamma-Rapho / Getty Images

2. Suzuki Alto 1.1

Az ötödik generációs Suzuki Alto 1998-ban mutatkozott be, de Európába csak 2002-től árulták és itt kizárólag a „nagymotoros”, az 1,1 literes, 63 lóerős négyhengeressel szerelt változat volt elérhető. Érdekesség, hogy Japánban már 2004-ben debütált a következő széria, de azt az autót nem hozták el Európába, helyette 2008-tól a Suzuki Splash (vagy testvérmodellje, az Opel Agila) volt elérhető azok számára, akik olcsó Suzukira vágytak. A német felhasználók tapasztalatai alapján az Alto beéri 5,61 literrel száz kilométerenként.

Mit mond róla az autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

Reggel 8:00 - lefotózom az Altót. 8:15-kor meghirdetem, de 8:16-kor inaktiválom a hirdetést, hogy ne lássák túl sokan. 8:18-kor befut az első hívás, aki mégis látta, majd a második és a harmadik. 8:35-re befarol egy ember, aki nem is telefonált csak elindult, mert már lemaradt másik három Altóról. 8:40-kor integetünk egymásnak, miután kifizette és elhajt. Nagyjából ezt tudja az Alto, ráadásul az ára is változatlan évek óta. A nagyvárosokban csak Altóval engedném behajtani az embereket.

Suzuki Alto
Kép: Suzuki

1. Toyota Aygo 1.0/Citroën C1/Peugeot 107

2001 nyarán találkozott a Toyota és a PSA-konszern vezérigazgatója, hogy meghozzák a döntést egy igazán olcsó és takarékos autó ügyében. A tárgyalás eredményesnek bizonyult, sikerült megegyezniük  a Toyota Aygo-Citroën C1-Peugeot 107 eltérő márkájú, ám mégis azonos modellek megtervezéséről, illetve gyártásáról.

Az autók 2005-ben kerültek a kereskedésekbe, a városi emberek pedig kapkodtak értük. Kis méretűek, mindenhol elférnek, az 1,0 literes benzines, illetve az 1,4 literes dízelmotorjaikkal pedig igazán takarékosak is. Előbbi a német felhasználók tapasztalatai alapján átlagosan beéri 5,33 liter benzinnel.

Mit mond róla az autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

Az extra-mini kategória legkeresettebb képviselője az Aygo. Az Aygóra vágyók többségének hiába mutogatom a 20-30%-kal olcsóbb testvéreit, ők csak furán néznek rám, hiszen nem akarnak francia autót. A rebadging, vagyis az újracímkézést elmagyarázó Wikipédia cikk nyitóképe maga az Aygo trio.  A csajom egy, a Toyotánál lényegesen olcsóbban kapható Citroën C1-et vásárolt magának és már hatodik éve autózik vele elégedetten.

Fenntartása minimális, fogyasztása kifejezetten alacsony, nálunk 5,5 litert mutat száz kilométerenként. Gyenge pontja a rossz biztonság, a hangos menetzaj és autópályán sem a közlekedési tápláléklánc csúcsa. Azoknak ajánlom, akik főleg városban közlekednek vele és havonta egyszer-kétszer meglátogatják külvárosi barátaikat.

Toyota Aygo
Kép: Toyota

A cikksorozat következő részében a legkisebb fogyasztású dízelek jönnek, szintén 1 millió forintig.