2022. március 16. | 15:20

Oroszország az egyik legjelentősebb piacnak számít a francia gyártó számára.

A Renault az ukrajnai háború ellenére is fenntartja kapcsolatait Oroszországgal, mert attól tart, igen magas árat kellene fizetnie, ha megszakítaná kapcsolatát a helyi partnerekkel.

A francia gyártó el akarja kerülni az AvtoVAZ államosítását, amelyben a Renault 68 százalékos többségi tulajdonrésszel rendelkezik, és amely komoly szerepet játszik a cég sikereiben. A Renault álláspontját a francia kormány, a vállalat legnagyobb részvényese is támogatja. Az elmúlt napokban a Renault lett az egyetlen olyan nagy globális autógyártó, amely nem állította le sem az Oroszországgal folytatott kereskedelmi kapcsolatát, sem a helyi gyárak termelését.

Renault e-tech modellek

Legutóbb a Stellantis jelentette be, hogy leállítja járműveinek oroszországi importját és exportját. Korábban a Volkswagen-csoport, a Toyota vagy éppen a Mercedes is beszüntette gazdasági tevékenységét az oroszokkal. Még a Renault japán partnere, a Nissan is felfüggesztette az exportot.

Válaszlépésként az oroszok kijelentették, hogy az ukrajnai háború következtében a piacról kivonuló külföldi tulajdonban lévő vállalatokat államosítani fogják. A Mercedes elárulta, mintegy 2 milliárd euró vagyonnal rendelkezik Oroszországban, amely most veszélybe kerülhet, és a német gyártó Moszkva melletti üzemében jelenleg nem folyik termelés.

A Lada járműveit készítő AvtoVAZ mintegy 10 százalékát adja a Renault bevételeinek, így a francia cég jelentősen függ az orosz piactól, és a globális gyártók közül a legkiszolgáltatottabb a jelenlegi helyzetben. A Renault a teljes orosz autópiacnak mintegy 30 százalékát birtokolja, és nagyjából 40 ezer alkalmazottat foglalkoztat az országban.

Lada Niva

A francia vállalat részvényei a háború kirobbanása óta mintegy 25 százalékot veszítettek értékükből, míg a piaci elemzők szerint igen csekély esélye van annak, hogy a Renault is kivonuljon Oroszországból és lemondjon az AvtoVAZ-ban meglévő részesedéséről.

A Renault ideiglenesen leállította Moszkva melletti összeszerelő üzemét március 18-ig, mert nehézségekbe ütközött az alkatrészbeszerzéssel. Az AvtoVaz által Togliattiban és Izsevszkben üzemeltetett két másik gyár is kénytelen volt leállni néhány napra az elektromos alkatrészek ellátásának folyamatos nehézségei miatt.