2022. január 31. | 11:43

Japánban mindössze 80 darab Level 3-as rendszert használó Honda Legend fogyott eddig.

Tavaly a Honda sokkolta az autós világot azzal, hogy működőképes 3-as szintű önvezető technológiát dobott piacra, amivel megelőzte a prominens luxusautó-gyártókat is. A téma meglehetősen bonyolult, ugyanis az Audi néhány évvel ezelőtt már rendelkezett a technológiával, ám sohasem kezdte el alkalmazni a használatával kapcsolatos jogi aggályoknak köszönhetően. Ebben rejlik a probléma, hiszen pusztán a technológia megléte nem elegendő, az újításnak a való világban, valós körülmények között is működnie kell.

A Legend szedán tavaly kapta meg a szükséges engedélyeket Japánban, így az Automotive News értesülései szerint a technológia a japán országutak 90 százalékának esetében használható.

Honda Legend 3-as szintű önvezető rendszerrel

A SAE International meghatározása szerint a 2-es szintű rendszerek azok, amelyek a kormányzás és a fékezés/gyorsítás során nyújtanak támogatást a vezetőnek, míg a 3-as szintű rendszerek bizonyos körülmények között már teljesen automatizált vezetést biztosítanak, ám a volán mögött ülőnek továbbra is készenlétben kell lennie, hogy szükség esetén beavatkozzon.

A Honda esetében a rendszer (Honda Sensing Elite néven) lehetővé teszi, hogy a sofőrnek ne kelljen folyamatosan fognia a kormányt, és kifejezetten a túlzsufolt, városi forgalomra és a dugókra optimalizálták, mivel csak 50 kilométer/órás tempó alatt lehet használni. Az autónak el kell érnie a 30 kilométer/órát, hogy aktiválni lehessen a rendszert.

Az Automotive News a közelmúltban tesztelhetett egy Honda Sensing Elite rendszerrel szerelt Legendet Japánban, az eredmény azonban nem volt túl meggyöző. A 90 perces tesztvezetés során a rendszer bekapcsolásához szükséges megfelelő paraméterek csak egyszer teljesültek, és akkor sem tartott sokáig, hogy az autó sebessége átlépje az 50 kilométer/órát.

Ezen kívül a rendszer nem működik olyan utakon, amelyeken élesebb kanyarok találhatók. Ráadásul a Honda állítólag azt tanácsolja a vezetőknek, hogy ne egyenek menet közben és ne viseljenek napszemüveget, miközben a technológiát használják.

Önvezető rendszer

A Level 3 egy köztes lépcsőfoknak tekinthető a megbízható autonómiával rendelkező autók felé vezető úton. A jelenlegi, 2-es szintű rendszerekkel rendelkező járművek továbbra is állandó beavatkozást igényelnek a vezető részéről, és csupán egy segédeszköz funkcióját töltik be a valódi önvezető rendszerekkel szemben.

A 4-es szinten az irányítás már szinte minden tekinetben a jármű kezében van, ettől függetlenül a sofőr továbbra is bármikor dönthet úgy, hogy inkább ő szeretne vezetni. Szakértők szerint a 3-as szint egy olyan köztes megoldás lesz, amely a vezetés egyetlen területén sem teljesít különösebben jó eredménnyel, és ezt az elképzelést a közelmúltbeli japán teszt is alátámasztani látszik.

Az eddigi információk alapján a japán vásárlókat sem győzte meg a technológia teljesítménye. A Honda Sensing Elite rendszert használó Legendből mindössze 100 darabot gyártottak, ám eddig alig 80 darab talált gazdára. Ettől függetlenül az olyan cégek, mint a Level 3-as rendszer használatára vonatkozó nemzetközi jóváhagyást nemrég megszerző Mercedes-Benz minden bizonnyal árgus szemekkel figyelik, mire is képes a Honda technológiája Japánban.