2022. január 12. | 15:24

Az „assertive” üzemmód lehetőséget ad arra, hogy a FSD szoftver akár a közlekedési szabályokat is megszegje.

A „határozott” üzemmód lehetőséget ad arra, hogy a FSD szoftver akár a közlekedési szabályokat is megszegje.

A Tesla Full Self-Driving (FSD) Beta vezetéstámogató szoftvercsomag lehetőséget kínál a sofőrök számára, hogy három vezetési üzemmód közül válasszák ki azt, hogy az autó hogyan reagáljon bizonyos helyzetekre a közlekedés során – sőt, egyes esetekben akár a szabályokat is megszegje.

A beállítási lehetőségek között elérhető vezetési módok a nyugis (chill), az átlagos (average) és a határozott (assertive). Értelemszerűen, a három fokozat más-más vezetési stílust jelent, és jelentősen befolyásolja az FSD Beta rendszer működését, ezáltal az autót irányító szoftver viselkedését.

A funkció a 2021. októberében közzétett 10.3-as verziójú frissítésben szerepelt, amelyet két nappal később vissza is vontak, mivel a felhasználók indokolatlan ütközésre figyelmeztető jelzésekre és egyéb súlyos problémákra panaszkodtak. A Tesla egy nap múlva kiadta a 10.3.1-es verziót, amelyben szintén megtalálhatóak az FSD vezetési üzemmódjai.

Az assertive fokozat esetében a Teslákat úgy programozták, hogy lehetővé tegyék, hogy az STOP táblánál az autó lelassítson, de ne álljon meg teljesen, sokkal kisebb követési távolságot tartson, gyakrabban váltson sávot – vagyis összességében vakmerőbben, és veszélyesebben vezessen. Emellett az is előfordulhat, hogy az autó nem tesz eleget a jobbra tartási kötelezettségnek, vagyis az annak ellenére, hogy a jármű már befejezte az előzést, mégsem húzódik le a belső forgalmi sávból. Lényegében a bunkó vezető sztereotípiáját sikerült leprogramoznia a Tesla mérnökeinek.

Tesla Model S szemből, menet közben
Képforrás: Tesla

A kritikusok szerint ez egy újabb tökéletes példa arra, hogy a Tesla mennyire felelőtlenül viszonyul az automatizált vezetéshez. Különösen annak fényében érdekes ez, hogy az amerikai közlekedési hatóság (NHTSA) jelenleg is vizsgálatot folytat a cég ellen több olyan balesettel kapcsolatban, amelyek az Autopilot aktív használata mellett következtek be.

Emellett a Teslának azzal is sikerült mellé nyúlnia, hogy lehetőséget biztosított a sofőrök számára, hogy vezetés közben videójátékokkal játsszanak az autó központi kijelzőjén. A New York Times beszámolóját követően indított szövetségi vizsgálat nyomán a kaliforniai cég végül kivette ezt a lehetőséget az opciók közül.