2022. január 25. | 09:50

A győztesekre mindenki emlékszik, ám a második helyezettek neve gyakran feledésbe merül.

Az idei F1-es szezonban 10 csapat és 20 pilóta küzd egymással. A szezon végén lesz egy bajnok a konstruktőrök között és a versenyzők között is. Így van ez már bő 70 éve.

Egy megrögzött F1-es rajongó talán kapásból fel tudja sorolni azokat a versenyzőket és csapatokat, amelyek bajnoki címet nyertek, na de mi a helyzet azokkal, akik másodikak lettek? Rájuk már alig emlékszik valaki.

Pedig a motorsport királykategóriájában sokszor csak hajszál dönt arról, hogy valaki nyer vagy lemarad az első helyről. Itt az ideje, hogy számba vegyük azokat az autókat, amelyek rendkívül komoly gépek voltak, mégsem nyertek bajnoki címet.

10. Ferrari 248 F1

Michael Schumacher legendás Forma-1-es karrierrel rendelkezik. Először 2006-ban jelentette be a visszavonulását. Azt tervezte, hogy a csalódást jelentő 2005-ös szezont követően bajnokként vonulhat vissza.

Ferrari 248 F1
Michael Schumachert a technika megfosztotta egy bajnoki címtől | Fotó: Depositphotos

Az utolsó előtti futamon, Japánban Schumacher azonos pontszámmal rendelkezett mint Alonso. Vezette a futamot, és komoly esélye lett volna így a végső elsőségre, ám 17 körrel a vége előtt a Ferrari motor megadta magát, így Alonso lett a futamgyőztes, és később a bajnok is.

9. McLaren-Mercedes MP4-20

Kimi Räikkönen 2007-ben megnyerte a világbajnoki címet, de akkor már háromszoros bajnok is lehetett volna, ha megnyeri 2003-ban és 2005-ben. Mindkét évben rendkívül közel járt ehhez. A V10-es éra utolsó szezonjában Räikkönen volt a leggyorsabb, a McLaren-Mercedes MP4-20 azonban rendkívül megbízhatatlannak bizonyult a remek tempója ellenére.

McLaren-Mercedes MP4-20
Kimi Räikkönen a szezon több mint felét megnyerte a McLaren-Mercedes MP4-20 volánja mögött, mégsem lett bajnok | Fotó: Robert Cianflone / Getty Images

A 2005-ös szezonban 19 futamból 10-et megnyert, de az arany mégsem a McLarené lett, mivel a Renault R25 sokkal konzisztensebb teljesítményt nyújtott, így az egyéni és a konstruktőri bajnoki cím is a franciák nevéhez fűződik.

8. Williams FW25

A 2003-as szezonban hárman is vetekedtek a bajnoki címért, név szerint Michael Schumacher, Kimi Räikkönen és Juan Pablo Montoya. Szoros csata folyt az egész idény során, hiszen a Michelinnel felszerelt autók, a McLaren és a Williams előnyben voltak a szezon feléig a Bridgestone által patronált csapatokkal szemben, mint amilyen a Ferrari volt.

Williams FW25
A Williams FW25-tel Montoya a bajnoki címért csatázott, végül Michael Schumacher és a Ferrari elhappolta azt tőle  | Fotó: Mark Thompson / Getty Images

Montoya kedvenc autója az FW25 volt, mivel nagyon érezte a kocsi egyensúlyát, remekül vezethető volt és az erőteljes BMW motor passzolt a vezetési stílusához. Ennek ellenére végül a Ferrari húzta be a konstruktőri bajnoki címet Michael Schumacherrel.

7. Ferrari F2008

Ez volt az egyik legszorosabb véghajrá az F1 történetében. 2008-at írtunk, amikor Felipe Massa Lewis Hamiltonnal csatázott a bajnoki címért. A szezonzáró Brazil Nagydíjon dőlt el, hogy ki emelheti magasba a trófeát.

Rossi a Ferrari F2008 volánja mögött
A MotoGP legendás alakja, Valentino Rossi is tesztelte a Ferrari F2008-as autóját | Fotó: Depositphotos

Az időjárási körülmények folyamatosan változtak, Felipe Massa azonban végig uralta a versenyt és nem engedte ki a kezéből a futamgyőzelmet. Hamiltonnak nem ment ilyen jól, a középmezőnyből kellett felzárkóznia. Végül a brit az utolsó körben érte utol Timo Glockot, és az utolsó kanyarban előzte meg, így lett összetettben elég pontja ahhoz, hogy övé legyen az egyéni bajnoki cím.

6. Williams-Renault FW16

A Williams-Renault FW16 volt az az autó, amellyel Ayrton Senna halálos balesetet szenvedett az 1994-es San Marino-i Nagydíjon. Amire a legtöbben már nem emlékeznek az az a tempó, amivel esélye lett volna megnyerni a világbajnokságot.

Williams-Renault FW16
A Williams-Renault FW16 bajnokesélyes konstrukció volt | Fotó: Depositphotos

A ‘94-es szezon elején nehezen volt vezethető a Williams, mert rendkívül érzékeny volt a beállításokra. Mire a csapat megoldást talált a problémára, Michael Schumacher a Benettonnal már 7 versenyt megnyert 7 futamból, így Damon Hill számára már nem maradt esély arra, hogy megfordítsa az állást.

5. McLaren-Mercedes MP4-27

Lewis Hamilton utolsó éve a McLarenben szintén emlékezetes volt. Az MP4-27 olyannyira képes volt felvenni a harcot a Red Bull-lal, hogy a 2012-es szezon elején még a bajnokságot is vezette a wokingi csapat.

McLaren-Mercedes MP4-27
A McLaren-Mercedes MP4-27 a szezon elején még gyorsnak tűnt, a 7 győzelem azonban kevés volt a bajnoki címhez | Fotó: Darren Heath / Getty Images

A szezon végére azonban elfogyott a lendület. A hét győzelem és nyolc pole pozíció csak arra volt elég, hogy a konstruktőri bajnokság harmadik helyén végezzen a McLaren.

4. Red Bull RB5

A Red Bull RB a Milton Keynes-i csapat négy évig tartó egyeduralmának előfutára volt. Ezzel az autóval nyerte első futamát az osztrák istálló, méghozzá Sebastian Vettel ünnepelhetett a dobogó tetején a 2009-es Kínai Nagydíjon.

Red Bull RB5
A Red Bull RB5-ös a szezon végén már nagyon erős volt, de a bajnoki címet már nem tudták elvenni a Brawn GP-től | Fotó: Depositphotos

A szezon előrehaladtával egyre erősebb lett a csapat, de a Brawn GP és Jenson Button addigra már akkora előnnyel rendelkezett, hogy a Red Bull csapatának be kellett érnie a második hellyel.

3. Ferrari SF71H

A 2018-as Forma-1-es szezon során megkérdőjeleződött a Mercedes hosszú ideje tartó dominanciája, mivel a Ferrari SF71H nagyon gyorsnak bizonyult a szezon elején.

Ferrari SF71H
A Ferrari SF71H-t Mick Schumacher is kipróbálhatta a csapat 2021-es privát tesztje során | Fotó: Depositphotos

A csapat stratégiai döntések és a versenyzői hibák azonban megakadályozták azt, hogy nagy előnyre tegyenek szert a bajnokságban az olaszok, ami a szezon második felében megbosszulta magát. Végül a Ferrari legsikeresebb autója a hibrid-korszakban csak a második helyen végzett a Mercedes mögött.

2. Williams-Renault FW14

Széles körben elterjedt az a vélekedés, hogy a Forma-1 történetének egyik legfejlettebb autója volt technológiailag a Williams-Renault FW14. Végül azonban az 1991-es bajnoki címet Ayrton Senna és a McLaren MP4/6 húzta be.

Williams-Renault FW14
A Williams-Renault FW14 techológiaialag nagyon fejlett volt, mégsem nyert bajnoki címet  | Fotó:  Pascal Rondeau / Allsport / Getty Images

A Williams már előhúzta a kalapból az aktív felfüggesztést, csupán néhány gyermekbetegség akadályozta meg az istállót attól, hogy megnyerje a bajnoki címet, hiszen a szezon végi futamokon már mindig favoritként gördültek pályára. A Williams a ‘92-es szezont már teljes mértékben uralta, az FW14 továbbfejlesztett változatával, az FW14B-vel.

1. Ferrari F10

A Ferrari szezon közben felhagyott a 2009-es autó fejlesztésével, hogy a szabályváltozásokat követő új kocsira, a 2010-ben debütáló F60-as fejlesztésére fókuszálhasson. Mindez azt jelentette, hogy sok ideje volt az olaszoknak, hogy olyan autót készítsenek, ami visszarepítheti őket a csúcsra.

Alonso a Ferrari F10 volánja mögött
Alonso nagyon közel járt a bajnoki címhez a Ferrari F10-essel | Fotó: Depositphotos

Eleinte jó volt a Ferrari tempója, meg is nyerte az idénynyitót Alonso Bahreinben. A szezon utolsó versenyén azonban nem úgy alakultak a dolgok, ahogyan arra a Ferrari és Alonso számított. Emlékezetes, hogy nem tudták megelőzni a Renault színeiben versenyző Vitalij Petrovot, így végül Sebastian Vettel elhappolta Alonso elől a trófeát. Így kezdődött meg a Red Bull négy évig tartó dominanciája.

Nyitókép: Depositphotos