2020. szeptember 28. | 17:07

Az előírások zöme természetesen a pilóták biztonságát és a küzdelem igazságosságát szolgálja, de látható, hogy bőven akad köztük teljesen abszurd is.

Valtteri Bottast intették le elsőként a 2020-as Orosz Nagydíjon, mögötte Verstappen futott be a Red Bullal, Hamilton pedig „csak” a harmadik lett. A brit bagatell hibával bukta el a győzelmet és így egyelőre nem jött össze a Schumacher-rekord sem a legtöbb futamgyőzelmek számát illetően. A legendás németnek 91 győzelme van, neki pedig 90, ha most győzött volna, akkor utolérte volna a legendás németet. De, ami késik, nem múlik, ugyebár.

A hétvégi futam során ismét nyilvánvalóvá vált, hogy nem minden Forma-1-et regulázó szabálynak van értelme és létjogosultsága, némelyiket bizony újra kellene gondolniuk az azokat megalkotóknak. Félre ne érts, a „nagy könyvben” megfogalmazott előírások működnek és egyértelműen a versenyzők biztonságát szolgálják, illetve azt igyekeznek biztosítani, hogy maga a küzdelem tiszta és igazságos legyen, de van közöttük átgondolatlan is.

A szabályokat nálam sokkal okosabb emberek hozzák, maga a szabálykönyv megírását pedig bizonyára megszámlálhatatlanul sok munkaóra, végtelennek tűnő meetingek sora és szoros együttműködés a csapatokkal előzi meg. Mégis, a hétvégi nagydíj után világossá vált, hogy egy-egy szabály rossz, azt illene minimum átgondolni, a körülményekhez igazodóan módosítani vagy esetleg eltörölni.

Melyik szabályra gondolok konkrétan? Biztosan nem mondok neked újat azzal, hogy a pályáról való letérést, pontosabban az arra történő visszatérést mindig a vonatkozó előírások szerint kell végrehajtaniuk a pilótáknak. Csak úgy nem lehet levágni a kanyarokat és ezzel előnyhöz jutni, valamint meggondolatlanul, másokat veszélyeztetve tilos ismét felhajtani az aszfaltcsíkra a balesetek megelőzésének érdekében. Eddig nincsen semmi probléma.

A pontos szabály pályáról pályára eltérő, mindig az adott helyszín kialakítása, a kanyarok és a bukóterek sajátosságai határozzák meg a helyileg alkalmazandókat a versenyzők számára. Sajnos azonban ezek amolyan ad-hoc szituációkat szülnek a versenyzők számára, olyanokat, amelyek a pályán egyébként csukott szemmel is körbemenő pilótákat komolyan megzavarhatják.

A mostani Orosz Nagydíjon is pontosan ez történt. Arról van szó, hogy a Sochi Autodrom kettes kanyarban bójákkal jelzik a bukótérbe lesodródó versenyzőknek, hogy pontosan hol hajthatnak fel ismét a pályára. A pilótáknak két bója között kell elhaladniuk, majd egy harmadikat balról megkerülniük mielőtt visszajutnának az ideális ívre. Elméletben ez megakadályozza, hogy valaki kvázi merőlegesen érkezzen vissza a nagyobb tempóval haladók közé és ezzel balesetet okozzon.

Csakhogy - mint kiderült - a gyakorlatban pont a bóják okoztak balesetet és adtak okot időbüntetésekre. Erre mondja az angol, hogy „sounds great, doesn’t work”, azaz jól hangzik, de a valóságban nem működik. A szabály szerint aki elhagyja a pályát a kettes kanyarban, annak hagynia kell a gumifalig kisodródni az autóját, hogy aztán a szabályoknak megfelelően a bóják között elhaladva folytathassa a küzdelmet.

Aki viszont – például a verseny hevében – nem engedi elmenni a falig az autót és igyekszik minél hamarabb folytatni a versenyt a pályán, az szorult helyzetbe kerülhet. A mclarenes Carlos Sainz volt ennek az érdekesen megoldott bukótérnek az első áldozata, és nem is az utolsó. Rögtön a rajtot követően lesodródott (többedmagával egyetemben), ám zavarában igyekezett minél hamarabb visszatérni. De aztán meglátta a bójákat, eszébe jutott a szabály, megpróbált közöttük elmenni, de így sajnos egyenesen a falnak vezette autóját. Amit itt most leírtam az mind tizedmásodpercek alatt zajlott le.

Amiatt, mert nem hagyta jobban kimenni az autóját, a pályára visszaterelő bójákat egyszerűen rossz szögben érte el, ugyan sikerült között elmennie, de a falat már nem tudta elkerülni. Bal első kerekével elkapta azt és vége is volt a versenyének. Másodpercekkel később egyébként Lance Stroll is feladni kényszerült a versenyt, igaz, ő nem a bóják miatt ütközött, hanem Charles Leclerc forgatta bele a falba a következő kanyarban. Az esetet később versenybalesetnek minősítették.

A verseny harmadánál aztán Ricciardónak gyűlt meg a baja a bójákkal, de ő szerencsésebb volt, mint Sainz, mert legalább nem törte össze magát. Az ominózus kettes kanyarban történt minimális lesodródása után nem a bóják között tért vissza a pályára, mert neki sem jutott eszébe, hogy hagynia kellene a falig elmenni az autót. De még időben kapcsolt, érzékelte, hogy már nem tud a bóják közé hajtani, mert annak karambol lenne a vége. Hagyta is annyiban a dolgot.

Persze meg is kapta a maga büntetését a tettéért, a bírák 5 másodpercet hozzáadtak a versenyidejéhez. Végül a futamot az ötödik helyen teljesítő ausztrálnak ez nem okozott problémát, mert ki tudott autózni magának annyi előnyt, hogy az időbüntetést ellenére megőrizze helyezését. Összességében tehát jól tette, hogy figyelmen kívül hagyta az előírásokat az incidens során, mert különben valószínűleg ő is nekicsapta volna autóját a falnak vagy legalább nagyon le kellett volna lassítania kiesve ezzel a verseny ritmusából.

A 42. körben aztán Grosjean volt a soron következő áldozata a kettes kanyarnak és bójáknak. Vettelnek pont ott sikerült megelőznie a franciát, aki a védekezés közben lecsúszott kissé a pályáról. Reflexszerűen visszakormányozta autóját az aszfaltcsíkra, csakhogy aztán neki is felderengett a szabály miszerint a bóják közé kell hajtania és csak utána vissza a pályára. Fogta hát és a bóják közötti nyomvonalat célozta meg, de nem járt sikerrel. Nemes egyszerűséggel letarolta őket, de szerencséjére büntetést nem kapott érte.

Öröm az ürömben, hogy hungarocellből készültek, az autója és ő maga sem sérült, ám a pályára millió darab törmelék került. „Jött” is a virtuális Safety Car, ami alatt a pályamunkások takarítottak és új bójákat helyeztek ki a megsemmisültek helyére. Az eset megmosolyogtató volt, hiszen nagyszerűen szimbolizálta, hogy nincs szükség ott a bójákra, hiszen átgondolatlan szabályt alakított ki a versenyigazgatóság. Kár, hogy voltak pótbóják…

Végezetül Albonnak is meggyűlt a baja a kanyarral, ő is kapott extra 5 másodpercet a kicsúszása és persze a bóják figyelmen kívül hagyása miatt. De Ricciardóhoz hasonlóan ez neki sem számított különösen, az utolsó pontot érő tizedik helye nem került veszélybe, mert az őt üldöző Giovinazzi már körhátrányban volt. A verseny végére talán már minden pilóta tudta, hogy jobb inkább megkockáztatni a büntetést, mint úgy járni, mint Carlos Sainz.

Az Orosz Nagydíj eseményeit tanulmányozva kijelenthető, hogy a bójás-szabály egy nagy hülyeség? Természetesen nem, hiszen érthető, hogy például a kettes kanyar bukóterében igyekeznek elkerülni, hogy valaki rossz szögben és rossz tempóval érkezve balesetet okozzon. A szabálynak elsősorban akkor van jelentősége, amikor a mezőny még együtt autózik, például közvetlenül a rajtot követően, de az is egyértelművé vált, hogy más esetekben kissé túlzónak tűnik.

Egyértelmű, hogy ezen a hétvégén több bonyodalmat okozott, mint amennyi hasznot hozott. A probléma forrása szerintem, hogy a versenyzőknek egyszerűen nem vésődött be eléggé, hogy abban a kanyarban hagyniuk kell(ene) teljesen a falig „kicsorogni” az autót. Náluk automatikus, hogy mindent megtesznek a pályára való mihamarabbi visszatérés érdekében. Ha pedig mégis eszükbe jut a szabály, sokszor már késő és a helyzet menthetetlen, lásd Sainz esete.

Azt sem szabad elfelejteni, hogy minimális kicsúszások esetén (Ricciardo, Grosjean, Albon) mindenféle veszélyhelyzet teremtése nélkül vissza lehet(ne) térni a pályára, főleg, ha nincsenek mások a közelben. Véleményem szerint a versenyigazgatóságnak a DRS-hez hasonlóan kellene szabályozniuk a bukóterekből történő visszatérést. Az előzéseket segítő rendszert a harmadik körtől használhatják a pilóták, amikor már a kezdeti tömörülés megszűnt. Valami ilyesmit tudok elképzelni az orosz pálya második kanyarjának bukóterére vonatkozóan is, amíg együtt a mezőny, addig figyelembe kell venni a bójákat, később azonban már nem. Vitatkoznál? Írd meg a cikk alatt kommentben, hogy szerinted mi lenne a legjobb megoldás!

  • Címkék:
  • F1