Michael Schumacher elképesztő sikerei egy kivételesen tehetséges és nagy munkabírású pilóta, eget rengető technológiai fejlődés, végtelen mennyiségű pénz, és könyörtelen vezetőség munkájának gyümölcse.
A kitartó munka eredménye: 5 világbajnoki cím zsinórban, 56 győzelem 2000 és 2006 között. Összesen 7 VB cím és 91 futamgyőzelem.
Minden F1-es korszakban megállta a helyét
Pályafutásának csúcsán, a 2000-es évek elején Michael Schumacher olyan előnyöket élvezhetett, mint senki más a sportág történetében. A fentebb említettek mellett a legfontosabbak talán a csodálatos Bridgestone gumik voltak, melyeket gyakorlatilag Schumacher igényei szerint alakítottak ki. Ezek a tényezők mind hozzájárultak ahhoz, hogy Schumacher átírja a rekordok könyvét.
Kiválóan tudta kamatoztatni ezeket az előnyöket, ő volt a korszak legjobb pilótája. Ez a bizonyos korszak a Senna-Prost rivalizálás után következett. Ebben az érában rengeteg tehetséges pilóta jelent meg, akikkel Schumachernek meg kellett küzdenie.
A kilencenes évek végén és a kétezres évek elején csak Mika Häkkinen tudta vele felvenni a versenyt, neki meg volt a sebessége, ám nem volt annyira fegyelmezett és kiegyensúlyozott. Fernando Alonso és Kimi Räikkönen erős kihívónak számítottak, ám gyakran közbeszólt a technika, és az, hogy az ő autójuk rend szerint nem tudott a Ferrari nyomába érni.
Pályafutása csúcsán Schumacher bármelyik korban megállta a helyét. Kiemelkedő képességeinek egyike volt, hogy minden egyes körben, minden versenyen képes volt tudása legjavát adni. Ezt pedig kihasználta a Ferrari – illetve korábban a Benetton, ahol az első két világbajnoki címét nyerte.
A tehetség mellé nagy adag csibészség társult
Lenyűgöző tehetségén és képességein túl ellentmondásosság végigkísérte Schumachert a kezdetektől fogva. Mindenkinek leesett az álla, amikor 1991-ben a Jordan volánja mögött bemutakozott a Forma 1-ben. Érvényes szerződése ellenére átigazolhatott a Benettonhoz, Bernie Ecclestone jelentős közreműködésével.
Az első győzelmét az első teljes szezonjában aratta, bemutatkozásának évfordulóján. A második győzelem egy évvel később érkezett Portugáliában. Itt Alain Prostot utasította maga mögé, sokak szerint sportszerűtlen védekezésének köszönhetően.
Aztán elkezdtek jönni a győzelmek, és vele együtt a megkérdőjelezhető történetek is.
Ayrton Senna a Williams csapathoz szerződött 1994-ben, mindenki azt várta, hogy folytatódik a csapata dominanciája. Senna igyekezett mindent kihozni az autóból, meg is szerezte a pole pozíciót a szezonnyító Brazil Nagydíjon. Schumacher azonban kitartóan üldözte, és végül meg is előzte Sennát. A brazil pilóta az utolsó körök egyikében meg is pördült, ez is az elkeseredett küzdelmének jele volt.
A második versenyre Japánban került sor, ahol Senna rögtön az első kanyarban kiesett, majd végignézte, ahogy Schumacher begyűjti a futamgyőzelmet. Arra gyanakodott, hogy Schumacher elektronikus vezetéstámogató berendezéseket használ, amiket 1993 után betiltottak. A következő versenyen, Imolában Ayrton Senna életét vesztette.
A szezon Schumacher egyeduralmáról szólt, majd a dolgok kezdtek rosszabbra fordulni a Benetonnál. A Francia Nagydíjon túl jól sikerült rajt beindította a találgatásokat. A silverstone-i brit nagydíj felvezető körében Schumacher megelőzte Damon Hillt, ami a szabályok értelmében nem megengedett. A Benetton versenyzője tíz másodperces büntetést kapott, amelyet nem sikerült időben teljesítenie, így fekete zászlót lengettek a kerpeni pilótának.
Schumacher figyelmen kívül hagyva ezt tovább versenyzett, aminek diszkvalifikálás lett a következménye. A fekete zászló figyelmen kívül hagyása miatt két versenytől való eltiltással sújtották a versenyzőt. Ennek az eltiltásnak – és egy második kizárásnak – köszönhetően izgalmasan alakult a világbajnoki címért folytatott verseny Schumacher, és a Williams pilótája Damon Hill között.
Végül Schumacher lett a világbajnok, annak köszönhetően, hogy szándékosan nekiment az őt megelőzni szándékozó Hill autójának. Ezzel mindketten kiestek a versenyből, így a német pilótáé lett a trófea.
Schumacher történelmet ír a Ferrarival
1995-ben Schumacher megvédte címét, majd a Ferrari csapatához szerződött. Az első idénye Maraellóban kifejezetten jól sikerült. Három versenyt nyert egy gyakorlatilag esélytelennek tartott autóval. Az egyik legemlékezetesebb győzelme az esős Spanyol Nagydíjon született, ahol öt másodperccel gyorsabb volt a többieknél.
Aztán, amikor a Benetton kulcsemberei – Ross Brawn technikai igazgató, és Rory Byrne vezető tervező – szintén a Ferrarihoz igazolt, megkezdődött a Forma-1 egyik emlékezetes sikertörténete. Jean Todt csapatvezető irányításával újraértelmezték a Forma-1-es autó határait – nem csak teljesítmény, hanem megbízhatóság terén. Olyan szintre emelték a fejlesztéseket, amiket a többi csapat évekig csak próbált utolérni.
Schumacher egészen az 1997-es szezon végéig harcolt Jacques Villeneuve-vel. A végeredméy azonban nem az ő elképzelése szerint alakult. Győzelmeit ugyan megtarthatta, a pontversenyből viszont kizárták, miután második alkalommal próbált úgy világbajnoki címet nyerni, hogy kilöki vetélytársát a pályáról. Ezúttal nem járt sikerrel, és bűnösnek találták. Közel került a sikerhez 1998-ban is, akkor Häkkinen bizonyult jobbnak, majd egy évvel később egy lábtörés gátolta meg a cél elérésében.
2000-ben aztán ismét világbajnok lett. A Ferrari 21 évet várt erre a címre, mely az utolsó versenyen dőlt el, egy Häkkinen ellen vívott, késhegyre menő csatában.
Következett a Ferrari és Michael Schumacher dominanciája. 2003-ban Kimi Räikkönen mutatott némi ellenállást. A győzelmi sorozat aztán 2005-ben ért véget. Egy szabályváltozásnak köszönhetően a riválisok felzárkóztak, a gumiháborúban pedig a Michelin kerekedett felül a Bridgestone gyártóval szemben.
A szabályokat aztán gyorsan módosították, és 2006-ra a Ferrari ismét versenyképessé vált. Schumacher azonban ismét egy övön aluli ütést vitt be: szándékosan feltartotta Alonsót, aki így lemaradt a monacói pole pozícióról. Végül Schumacher alulmaradt Fernando Alonsóval szemben. Ekkor bejelentette visszavonulását, utolsó versenyén hatalmas felzárkózást mutatott be Brazíliában.
Schumacher visszatérése a Mercedes színeiben
Három évvel később nem találta helyét, így a visszatérés mellett döntött. Régi fénye azonban megkopott, nem igazán tudta megközelíteni régi sikereit. A csalódást keltő teljesítménye végül végső visszavonuláshoz vezetett, majd a Mercedes szerződtette Lewis Hamiltont. A többi pedig már történelem.
Schumacher visszatérése vitát szított a Forma-1 berkein belül Schumacher pályafutásának megítélésével kapcsolatban. Sokan a kiváló győzelmeire emlékeznek, másoknak az maradt meg, ahogy a pénteki szabadedzésen mindenkit maga mögé utasít már az első körben, csak azért, hogy megmutassa dominanciáját. Mindent egybevéve, tökéletesen világos, hogy Schumacher a sportág legendája, és minden idők egyik legjobbja.
Michael Schumacher F1-es karrierje számokban
- Világbajnoki címek: 7 (1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004)
- Első F1-es futam: 1991, Belga Nagydíj
- Utolsó F1-es futam: 2012, Brazil Nagydíj
- Első futamgyőzelem: 1992, Belga Nagydíj
- Utolsó futamgyőzelem: 2006, Kínai Nagdíj
- Versenyek száma: 306
- Győzelmek száma: 91
- Dobogós helyezések száma: 155
- Pole pozíciók száma: 68
- Leggyorsabb körök száma: 77
- Karrier során megszerzett pontok száma: 1566