2019. október 08. | 17:56

Zak Brown csapatfőnök egy interjúban ismertette az együttműködés hátterét.

Társszerző: Hajdu Balázs

2021-től ismét lesz McLaren-Mercedes a Forma-1-es rajtrácson. A wokingi istálló az elmúlt években a Honda, majd a Renault hajtóegységeivel szerepelt. Zak Brown csapatfőnök a Sky Sports F1-nek adott interjúban beszélt a váltás hátteréről.

„Szerintem nem a motorunk miatt nem tudunk a futamgyőzelemért küzdeni. Saját magunkat hátráltatjuk ebben. Úgy vélem, hogy nem állunk készen a győzelemre. Egyszerre csak egy lépésre koncentrálunk. Elégedettek vagyunk az idei teljesítményünkkel, tovább szeretnénk haladni ezen az úton. A Forma-1-ben minden az apró momentumokról szól. A képlet nem annyira egyszerű, hogy motort váltunk, és rögtön ott leszünk az élen. Rengeteg munka vár ránk” - mondta Zak Brown.

„A karosszériánk nem rossz, de őszintén szólva nem tudunk az első három csapattal versenyezni. Tudjuk, hogy hol vannak a gyenge pontjaink. Hamarosan lesz egy új szélcsatornánk, ami segíthet az aerodinamikai hátrányunk leküzdésében. Minden téren fejlődnünk kell egy kicsit, ám jó úton haladunk. A Mercedes-motor erejét pedig nem kell ecsetelnünk, szeretnénk mi is kivenni a részünket a sikerből” - tette hozzá a csapatfőnök.

Az összesen 20 világbajnoki címet nyert McLaren istálló legutóbb 2012-ben tudott versenyt nyerni. Most a negyedik helyen állnak, ami azóta a legjobb elfoglalt pozíciójuk. Zak Brown úgy véli, hogy hosszútávon felvehetik a versenyt a Mercedes gyári csapatával.

„A Mercedes szolgáltatja a teljes telemetriát, így nyilvánvaló, hogy mi van az ő autójukban. Ugyanazt a technológiát használja a Williams és a Racing Point is. Ha kiemelkedően jó munkát végeznek a mérnökök, a szerelők és a pilóták is, akkor versenybe lehet velük szállni. De ehhez a legjobbat kell nyújtani” - felelt Zak Brown a riporterek kérdésére.

„Ha megnézed a csapat vezetőit – Andreas Seidlt, James Keyt vagy éppen Zak Brownt – jól látható, hogy mindegyikük energikus és elszánt fickó. Szeretnék visszajuttatni a McLarent az őt megillető magasságokba. Készen állunk a kihívásra” - tette hozzá Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke.

Kérdezz-felelek: újra együtt a McLaren és a Mercedes

Mikor vált Mercedes-motorra a McLaren?

Jövőre még a Renault szállítja a motort a McLaren számára, a Mercedesszel való együttműködés 2021-től kezdődik újra.

Milyen időtartamra szól a szerződés?

A kezdeti megállapodás 2024-ig szól.

Miért vált ismét Mercedes motorokra a McLaren?

A McLaren úgy véli, hogy a Renault-val együtt töltött idő rengeteg erőt és stabilitást adott számukra. A Mercedes segítségével szeretnének a következő szintre lépni.

„Szeretnénk előkelőbb helyet szerezni a bajnokságban. A Mercedes egyértelműen a legerősebb a hibrid korszakban. A szabályok 2021-ben ugyan megváltoznak, de fogadni mernék rá, hogy továbbra is övék lesz a legerősebb motor” - magyarázta Zak Brown.

Szóba jött esetleg más megoldás is?

2019-ben rendkívül erős motorral rendelkezik a Ferrari. Brown azonban azt állítja, hogy ez a lehetőség soha nem került szóba, tekintettel a két csapat közti, régre visszanyúló rivalizálásra.

Nem volt arra példa mostanában, hogy a Mercedes visszautasította a McLaren közeledését?

2017 végén megszakadt a McLaren és a Honda közti munkakapcsolat. Mielőtt a Renault mellett kötöttek volna ki, volt néhány tárgyalás a két korábbi partner között.

„Akkoriban komoly tárgyalásaink voltak Niki Laudával. El kellett döntenünk, hogy a saját helyzetünkre koncentrálunk, vagy újabb csapatoknak szállítunk motort. Azóta változott a helyzet. Minél több csapattal dolgozunk együtt, annál több tapasztalatot gyűjthetünk. Láttuk Kubica autójának meghibásodását Spában, valamint Perezét Monzában, ezekből rengeteget tanulhatunk. Nem szabad figyelmen kívül hagyni a pénz kérdését is. A McLaren egy kiváló csapat, mi pedig készen állunk a kihívásra” - mondta Toto Wolff.

Mit jelent az együttműködés a Mercedes gyári csapata számára?

Wolff szerint semmit, hiszen a saját csapatuk helyzete nem érinti a motorbeszállítói szerződéseket.

„Két külön dologról van szó. Meg kell néznünk, merre tart a Forma-1. Döntő időszak előtt állunk, kíváncsian várjuk, miként alakulnak a szabályok. A partnereink ellátása külön kategória. A McLaren és a Mercedes 1995 és 2014 között sikeres időszakot élt át. Világosan látszik, hogy jó irányba tartanak” - tette hozzá a Mercedes csapatfőnöke.

Mi lesz most a Renaultval?

Jelenleg úgy fest, hogy a Renault gyári csapata fogja kizárólag használni a francia gyártó motorját 2021-ben. Cyril Abiteboul szerint ez nem jelent feltétlenül problémát.

„Ha a szabályokat nézzük, akkor haladunk az egységesítés, és az egyszerűsítés felé. A teljesítményt nagymértékben a motor határozza majd meg. Ebben a tekintetben jobban járunk, ha csak mi használjuk a fejlesztéseinket. Bízunk a munkánk gyümölcsében” - mondta a francia csapat vezetője.