2019. szeptember 28. | 18:18

Épp Häkkinen születésnapjára esett a bejelentés - talán nem véletlenül...

2019. szeptember 28-a Mikä Häkkinen, a McLaren-Mercedes kétszeres világbajnok pilótájának 51. születésnapja, valamint a McLaren újjászületésének napja is egyben. Legalábbis ezt remélik a wokingiak attól a partnerségtől, melyet hivatalosan is bejelentettek a mai napon, mely szerint hat év kihagyás után újból a Mercedes lesz a McLaren Forma-1-es csapatának motorszállítója.

Jó lesz felmelegítve a töltött káposzta?

Kérdés, a felmelegített töltött káposzta mennyire fog fogyasztható konstrukciót képezni, főleg annak fényében, hogy azóta a Mercedes gyári csapata 2014 óta minden évben menyerte a világbajnokságot mind konstruktőriben, mind egyéniben. Aligha lesz ez másként az idei esztendőben, lévén, hogy a németek első számú pilótája, Lewis Hamilton összetettben 96 ponttal vezet Leclerc és Verstappen előtt, míg 102 egység az előnye Vettellel szemben mindössze hat futammal a szezon vége előtt. Összetettben eddig 131 ponttal lépett meg a Mercedes a Ferraritól.

Az tiszta sor tehát, hogy jelenleg a Mercedes rendelkezik az egyik, ha nem a legjobb motorral a mezőnyben, hiszen az eddigi 15 futamból 10 alkalommal a Merci egyik versenyzője diadalmaskodott, és csupán két alkalommal fordult elő, hogy nem volt ott a dobogón Hamilton vagy Bottas. Az is egészen nyilvánvaló ugyanakkor, hogy a Mercedes ereje nem csupán a motorban rejlik, hiszen a Racing Point és a Williams autóiban is Mercedes motor dobog, ám ezen istállók számára a pontszerzés is kisebb/nagyobb ünnep, és még csak a dobogóra sincs különösebb esélyük normál körülmények között.

A Mercedes gyári csapat lévén értelemszerűen erőforrásait saját csapatára koncentrálja, és aligha fog ez változni a közeli vagy épp a távoli jövőben. Érdemes visszaemlékezni arra, hogy a 2015-ben még harmadik Williams sem feltétlenül egyenlő feltételeket kapott, amikor a Mercedes gyári csapatának győzelmeit veszélyeztette történetesen Mercedes motorral egy bizonyos Valtteri Bottas-szal a fedélzeten, és hogyan tört meg szépen lassan a Williams lendülete.

A Mercedes legutóbb 2014-ben volt a McLaren motorbeszálítója. Abban az évben a McLaren történelme leggyengébb pilótapárosával, a már erősen kiégőfélben lévő Jenson Buttonnal és a kissé megosztó képességű Kevin Magnussennel szállt harcba a bajnoki pontokért. A McLaren végül a Mercedes, a Red Bull-Renault, a Williams-Mercedes és a Ferrari mögött konstruktőriben az ötödik helyen zárt, a wokingiak mindkét pilótája 1-1 alkalommal állhatott fel a dobogóra. Vélelmezhető, hogy a McLaren azért nem feltétlenül ugyanazt a motort kapta, mint a Mercedes, még akkor is fenntartom ezen kijelentésem ha bizonyos nagy tekintélyű emberek azt mondták, hogy bizony, de. Ugyanakkor az is igaz, hogy nem csupán a gyengébb motoron múlhatott a dolog, hiszen az autóval sem volt minden rendben, mindezen felül a mezőnyben akkor épp volt vagy 10 jobb pilóta, mint a McLaren aktuális versenyzői Jean-Éric Vergne-vel bezárólag.

Lehet nosztalgikus érzése a McLaren rajongóinak?

A történelem vaskos hasábjait fellapozva persze romantikus érzések támadhatnak a McLaren rajongóiban, okkal teszem hozzá. Hisz a csapat 1998-ban és 1999-ben a bevezetőben emlegetett finn professzorral, Mikä Häkkinennel kétszer is elhódította az egyéni világbajnoki címét, mégpedig akkor, amikor legfőbb kihívója egy bizonyos, később hét bajnoki címig jutó Michael Schumacher volt. Mikä Häkkinen képes volt arra, amit a mezőnyben nem sokan mondhatnak el, hogy a vitatható karakterű, de kétség kívül zseni Michael Schumachert a pályán legyőzze, és ezt egy Mercedes motorral felszerelt McLarennel tette.

Volt aztán egy nagy sikerszünet a McLaren és a Mercedes házasságában, hogy aztán érkezzen egy brit fiatalember Lewis Hamilton személyében, aki drámai körülmények között 2008-ban ismét eljuttatta a párost egy egyéni világbajnoki címig.

Hol romlott meg a McLaren és a Mercedes kapcsolata?

A Mercedes iránt romantikus érzéseket tápláló McLaren szurkolók azonban minden bizonnyal jól emlékeznek arra, hogy akkoriban a németek voltaképpen gyári partnereik voltak a wokingiaknak, hiszen kizárólag a McLaren kapott Mercedes motort. Persze régen minden másképp működött, volt például motorbeszállító a BMW, a Toyota, a Honda és a Cosworth is egy időben a mai motorbeszállítókkal, példának okáért így volt ez 2006-ban, dehát régen minden más volt, tömör volt a kifli és nem ültettek tuját sem, ma pedig épp ennek az ellenkezője igaz. Ki-ki döntse el maga, hogy jó-e ez így, vagy sem.

Visszazökkenve a McLaren és a Mercedes történetéhez - bár eddig sem különösebben kalandoztam el, hiszen a Forma-1-ről volt szó és nem a jégkorszaki lények táplálkozásáról - 2009-ben jött a nagy változás, hiszen a Brawn GP is Mercedes motort kapott, amivel világbajnok is lett Button. Itt kezdődtek a problémák a McLaren számára.

A Mercedes ugyanis vérszemet kapott, a németek felvásárolták a Brown GP csapatát, és gyári istállóként vettek részt 2010-től a Száguldó Cirkuszban. A McLarennek ezzel be is fellegzett, egyértelmű volt, hogy ők már csak másodhegedűsök lehetnek.

Váltás Hondára, váltás Renault-ra

Azt kell mondjam, hogy akkor, amikor a McLaren Hondára váltott 2015-ben, az egy teljesen ésszerű és logikus lépés volt, kis túlzással egy lábbal hajtott gépjárművel is több esélyük lett volna a világbajnoki címre mint Mercedes motorral.

A Renault motorra váltás 2018-tól már a pánik első jele volt, nem volt türelme a McLarennek kivárni, hogy a Hondával zöld ágra vergődjenek, és mint az élet igazolja, itt sem biztos, hogy a motorszállítóval volt a gond, lévén, hogy míg a McLaren soha sem tudott versenyképes párost alkotni a japánokkal, addig az idei évben a Red Bull egészen jól működik, bár alighanem azért Verstappennek is van abban szerepe, hogy futamokat tudott nyerni egy Honda motoros autóval.

Az pedig, hogy a McLaren visszatér a Mercedeshez, további pániklépésnek tűnik. Jelenleg a három nagy mögött egész biztosnak tűnik a McLaren negyedik helyezése, még a gyári Renault csapatát is veri egy egész jónak tűnő pilótapárossal a brit csapat, bár kétségkívül nincs túl sok esélye arra, hogy beleszóljon a nagyok dolgába.

A 2020-as évnek tulajdonképpen megint csak lőttek, a Renaulttal már egy dobogós helyezés is óriási bravúr lenne a leköszönő évben. És akkor jöhet 2021, ahol kérdés, hogy a drasztikusnak kikiáltott szabályváltozások után továbbra is ilyen versenyképes marad-e a Mercedes, és ha igen, akkor mennyire lebutított motort kap a McLaren, vagy ha bizony nem, akkor hogyan fog működni ez a kapcsolat.

Hova tovább McLaren?

Nekem a fejtörést az jelenti, hogy mit remélhet a McLaren ettől a kapcsolattól. Legjobb esetben is a Mercedes mögött a második helyre jöhetnének fel, ám ehhez le kellene győzniük a Red Bull és a Ferrari csapatát is, akik komoly fejlődést mutatnak.

Esetleg érdemes lenne azon is elgondolkodnia a wokingiaknak, mi lenne, ha a saját házuk táján raknának rendet, és nem indokolatlanul sűrűn váltanának motorbeszállítót.