A szövevényes üzleti kapcsolatok miatt nem árt néha feleleveníteni, hogy ki kivel van az autóiparban.
Ki lehet jelenteni, hogy a világgazdaság egyik mozgatórugója az autóipar és minden egyéb ágazat, amely közvetve vagy közvetlenül hozzá tartozik. Az autókra szükség van a távolságok legyőzéséhez, és az autók testesítik meg a modern ember személyi szabadságát. Oda megyünk, ahová csak akarunk, akkor, amikor kedvünk tartja. Autógyártók jönnek-mennek, megalakulnak és csődöt jelentenek, adják-veszik őket a nagy vállalatcsoportok. Most sorra veszem a legismertebb konszerneket, és hogy mely autómárkák tartoznak hozzájuk. A megszűnt márkák közül csupán néhányat érintek.
Stellantis-csoport
A francia PSA-konszern és az olasz-amerikai FCA (Fiat Chrysler Automobiles) összeolvadásából keletkezett 2021-ben a Stellantis, amely a világ negyedik legnagyobb autóipari cégóriása a Toyota, a Volkswagen-csoport és a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség után.

A Stellantis-csoporthoz tartozó autómárkák:
- PSA (1976-ban alakult meg)
- Peugeot (alapítva: 1810, PSA-csoport alapító márka)
- Citroёn (alapítva: 1919, 1976 óta a PSA-csoport tagja)
- DS Automobiles (alapítva: 2009, 2014 óta önálló almárkája a Citroёnnek)
- Opel (alapítva: 1862, GM tulajdonában volt 1929-2017, 2017 óta tartozik a PSA-csoporthoz)
- Vauxhall (alapítva: 1867, 1927-2017 volt a GM tulajdona, 2017 óta tartozik a PSA-csoporthoz)
- FCA (2014-ben alakult)
- Fiat (alapítva: 1899, FCA Fiat Chrysler Automobiles alapító márka)
- Abarth (alapítva: 1949, 1971 óta a Fiat tulajdona)
- Alfa Romeo (alapítva: 1910, 1986-ban került a Fiat-hoz)
- Lancia (alapítva: 1906, 1969-ben került a Fiat-csoporthoz)
- Maserati (alapítva: 1914, 1993 óta a Fiat-hoz tartozik)
- Ferrari (alapítva: 1939, 2016 óta nem tagja a Fiat-nak, hanem önálló márkának tekinthető)
- Chrysler (alapítva: 1925, 2014-ben olvadt bele a Fiat-ba)
- Dodge (alapítva: 1900, 1928-ban került a Chryslerhez, majd 2014-ben az FCA-csoporthoz)
- Jeep (alapítva: 1943, 1987-óta a Chrysler tulajdona)
- RAM (2010-ben különült el a Dodge-től, azóta önálló márka)
- SRT (2004 óta készítenek nagy teljesítményű utcai sportautókat a Chrysler érdekeltségébe tartozó márkák számára)
Nissan-Renault-Mitsubishi szövetség
A Renault és a Nissan 1999 óta stratégiai partnerek, amely partnerséghez 2017-ben a Mitsubishi is csatlakozott, miután a Nissan 34%-os részesedést vásárolt a márkában egy évvel korábban. A vállalatok között nem jött létre semmiféle fúzió vagy egyesülés, minden fél egyenrangú ebben a szövetségben. A korábbi Nissan-vezér, Carlos Ghosn bukása óta többször is felmerült a csoport felbomlásának lehetősége, de a sajtóértesüléseket mindig egyhangúan cáfolták a felek.

A korábban a Renault-hoz tartozó AvtoVaz immáron nem a francia gyártó hatáskörébe tartozik, új tulajdonosa az orosz tudományos intézet. Az adásvétel egy hatéves visszavásárlási opcióval köttetett meg, így nem kizárt, hogy a Lada egyszer ismét a szövetséghez fog tartozni.
A Nissan-Renault-Mitsubishi szövetséghez tartozó autómárkák:
- Nissan Motors
- Datsun (alapítva: 1931, a Nissan márka elődjének tekinthető)
- Nissan (alapítva: 1933)
- Infiniti (alapítva: 1989, a Nissan luxus almárkája)
- Nismo (alapítva: 1984, a Nissan motorsport divíziója)
- Renault
- Renault (alapítva: 1899)
- Alpine (alapítva: 1955, 1973-ban vásárolta meg a Renault)
- Dacia (alapítva: 1966, 1999 óta tartozik a Renault-hoz)
- Mitsubishi Motors (alapítva 1870, 34 %-ban a Nissan tulajdonában van 2016 óta)
Honda Motor Company
Az 1946-ban alapított Honda egy nagy múltra visszatekintő japán vállalat, az autók mellett elsősorban motorkerékpárokat készítenek, de hajómotorokat és különböző kerti gépeket is nagy mennyiségekben gyártanak. Az Acurát, mint a Honda almárkáját 1986-ban hozták létre azzal a céllal, hogy az Egyesült Államokban és Kanadában a felsőbb kategóriákban is képviseltessék magukat. A márka autói elérhetőek továbbá Mexikóban, Kínában, Kuwaitban, Hongkongban, sőt, Ukrajnában is. Érdekesség, hogy Japánban, a hazai piacra nem vezették be az Acurát.

Hondához tartozó autómárkák:
- Honda (alapítva: 1946)
- Acura (alapítva: 1986)
BMW (Bayerische Motoren Werke AG)
Mindenki tudja, hogy a BMW eredetileg nem is autókat készített, hanem repülőgépekhez gyártott motorokat. Kevesen tudják azonban, hogy a legenda, amely szerint innen származik a márka légcsavart stilizáló logója nem igaz, az csupán egy 1929-es reklám miatt születhetett meg, amiben légcsavarként ábrázolták a 12 évvel korábban megrajzolt logót. A MINI 2000 óta, a Rolls-Royce pedig 2003 óta tekinthető a BMW-csoport részének. 2022. március 10-én a bajorok bejelentették az Alpina autómárka felvásárlását, amelynek a teljes beolvasztására majd csak 2025 után kerül sor.

BMW-csoporthoz tartozó autómárkák:
- Alpina (2025 után lesz a BMW része)
- BMW (alapítva: 1916)
- MINI (alapítva: 1969, 2000 óta a BMW tulajdona)
- Rolls-Royce (alapítva: 1904, 1971-től brit állami tulajdonban volt, 1998-ban került a VW-hez, majd 2003 óta a BMW égisze alatt készülnek Rolls-Royce modellek)
Geely
Az 1986-ban alapított kínai Geely cégcsoport eleinte hűtőket és egyéb elektromos berendezéseket gyártott a kínai piacra, az autóiparban 1998-ban vetette meg a lábát. Az ismertebb márkák közül jelenleg a svéd Volvo, a maláj Proton és a brit Lotus tartozik az érdekeltségi körébe. Hogy mutassák a kínaiak, mennyire komolyan gondolják az autóipari ambícióikat, 9,7%-os részesedésük is van a Mercedes-Benzt birtokló Daimler AG vállalatban.

Geely-csoport ismertebb autómárkái:
- Proton (alapítva: 1983, 2017 óta 49,9%-ban a Geely a tulajdonosa)
- Lotus (alapítva 1948, 2017 óta 51%-ban a Geely tulajdona)
- Volvo (alapítva: 1927, 1999 és 2010 között a Fordhoz tartozott, majd megvette a Geely)
- Polestar (alapítva: 1996, 2015-ben lett a Volvo, így a Geely tulajdona)
Volkswagen AG
Az 1937-ben alapított Volkswagen autógyártó mára a világ legnagyobb autóipari óriásává nőtte ki magát, éves eladásai meghaladják a 10 millió gépjárművet is. Terjeszkedését 1965-ben kezdte meg, amikor megvásárolta az Auto Uniont (ma Audiként ismert). Ezt követően az NSU-t 1969-ben, majd 1986-ban a SEAT-ot is beolvasztották a konszernbe (a tranzakció 1990-ben fejeződött be).
1994-től megkezdődött a cseh Škoda felvásárlása is (2000-ben fejeződött be), 1998-ban pedig a Bugatti, a Bentley és a Lamborghini is a csoport érdekeltségébe került. 2010-ben a vállalat 19,9%-os részesedést vásárolt a Suzukiban, melyet 2015-ben a japánok visszavásároltak egy bírósági döntés következtében. A márka sosem képezte részét a csoportnak. 2012-ben került teljesen a VW alá a Porsche, amely egy hosszú folyamat eredménye volt.

A dízelbotrány 2015-ben robbant ki, amely ügynek a végére azóta sem került pont. 2022 májusában a konszern bejelentette, hogy megalapítja a Scout márkát, amely fantázianevet korábban az emelt hasmagasságú, körbeműanyagozott, terepjárósabb kinézetű autói esetében használtak. Az új márka az Egyesült államokban fog debütálni a tervek szerint 2025-ben és kizárólag elektromos pickupokat, valamint elektromos szabadidő-autókat fog készíteni.
Volkswagen-konszernhez tartozó autómárkák:
- Volkswagen (alapítva: 1937)
- Audi (alapítva: 1910, 1932-től Auto Union, 1969-től Audi NSU Auto Union, 1985-től Audi, 1964 és 1966 között került a VW irányítása alá)
- SEAT (alapítva: 1950)
- Cupra (alapítva: 1985, 2018 óta önálló márka a SEAT-on belül)
- Porsche (alapítva: 1931)
- Škoda (alapítva: 1895-ben Laurin & Klement néven)
- Bentley (alapítva: 1919)
- Bugatti (alapítva: 1909)
- Lamborghini (alapítva: 1963, 1987-1994 között a Chrysler tulajdonában volt)
- Scout (megjelenés 2025-ben)
Hyundai Motor Group
Kevesen tudják, de a dél-koreai Hyundai a világ egyik legnagyobb autógyártójának számít. 2017-ben például a VW és a Toyota mögött a harmadik legnagyobb volt az eladott darabszámok tekintetében (a Kiával együttesen számolva). A Hyundai-csoport egyébként nem kizárólag autógyártással foglalkozik, a gazdaság szinte valamennyi területén vannak érdekeltségeik, kezdve a pénzügyi szektortól az informatikán át egészen az építőiparig.

A Hyundai Motor Grouphoz tartozó autómárkák:
- Hyundai Motor Company (alapítva: 1967)
- Kia Motors (alapítva: 1944, 2015 óta 33,88%-ban a Hyundai tulajdona)
- Genesis Motor (alapítva 2015-ben a Hyundai luxus almárkájaként)
- Ioniq (alapítva 2020-ban a Hyundai elektromos autókat gyártó almárkájaként)
General Motors
Az amerikai General Motors (GM) története egészen a lovaskocsikig nyúlik vissza, ugyanis a hintók gyártásában jeleskedő William C. Durant volt az az ember, akinek a hatására 1908-ban az Oldsmobile és a Buick egyesítésével megszületett a vállalat. Egy évvel később felvásárolták a Cadillacet is, majd 1918-ban beolvasztották a General Motorsba a Duran által alapított Chevrolet-t is.

1925-ben a Vauxhall, 1929-ben az Opel, 1931-ben pedig a Holden is a GM fennhatósága alá került. A vállalatóriás a háború utáni évtizedekben élte a fénykorát, majd lassú hanyatlásnak indult. 1989-ben a Saab 50%-os tulajdonosa lett, majd 2000-ben a márka másik felét is felvásárolták, de végül 2010-ben a GM megszabadult a svéd márkától. Közben 1999-ben a GM megvásárolta a HUMMER értékesítési jogait az AM Generáltól, 2002-ben pedig felvásárolta dél-koreai Daewoo-t.
2004-ben megszűnt a patinás Oldsmobile márka, majd 2007-ben a General Motors az autóiparban rekordméretű veszteséget könyvelt el, ami ahhoz vezetett, hogy 2009-ben teljesen át kellett szervezni a céget. 2012-ben szövetségre lépett a PSA-csoporttal, amelynek keretében 7%-os részesedést szerzett a francia vállalatban, az üzlet azonban meghiúsult, sőt, 2017-ben már a PSA vásárolta fel az Opelt és a Vauxhallt a GM-től.
Jelenleg a GM-hez tartozó ismertebb autómárkák:
- Buick (alapítva: 1899)
- Cadillac (alapítva: 1902)
- Chevrolet (alapítva: 1911)
- GMC (alapítva: alapítva: 1911)
Tata Motors
Az 1945-ben alapított indiai óriásvállalat 1954-ben a Daimler-Benz AG közreműködésével kezdte meg tevékenységét az autóiparban. Ez az együttműködés egészen 1969-ig tartott, onnan pedig a 2008-as Tata Nanón át egészen a Jaguar Land Rover megvásárlásáig vezetett az útja, mára pedig India legnagyobb autógyártójává lépett elő.

Tata Motors-hoz tartozó autómárkák:
- Jaguar Land Rover (alapítva: 2008)
- Tata Daewoo (alapítva: 2002, nem összekeverendő a GM tulajdonában álló Daewoo-val)
- Tata Motors Cars (India)
Toyota
A Toyota méreteiről mindent elmond, hogy Japán legnagyobb vállalatának, a világ második legnagyobb autógyártójának és a világ tizedik legnagyobb cégóriásának számít. A Toyota volt az első autómárka, amely képes volt elérni és túlszárnyalni az évi 10 milliós eladott darabszámot (2012) és a mai napig a világ elsőszámú hibrid autókat gyártó vállalata. Ugyan nem tartoznak a márkához, de a Toyota részesedéssel rendelkezik a következő autómárkákban: 20% Subaru, 5,5% Mazda és 4,9% Suzuki.

A Toyotához tartozó autómárkák:
- Toyota (alapítva: 1937)
- Lexus (alapítva 1989-ben a Toyota luxus almárkájaként)
- Daihatsu (alapítva: 1951, 1998-tól 2016-ig tartó időszakban a Toyotához került)
- Subaru (alapítva: 1953, a Toyota 2005-től kezdődően 20%-os részesedést vásárolt a márkában)
Ford Motor Company
A nagy múltú amerikai vállalatot Henry Ford alapította Detroitbanm és részben még a mai napig is a Ford-család kezében van az irányítás (a tulajdonrész viszont csak kis százalékban). A Ford vezette be a gyors, tömeggyártásra alkalmas futószalag használatát elsőként az autógyártásban. A magyar származású Galamb József főkonstruktőr által tervezett Ford T-modellek is a futószalagokon készülhettek.

Áruknak köszönhetően már szélesebb rétegek számára is elérhető volt, még maguk a szalag mellett dolgozó munkások is megengedhették maguknak az autó megvásárlását. A T-modellt 1908 és 1927 között 20 éven át gyártották, valamivel több mint 15 millió példány készült belőle. Egy 2000-ben végzett felmérés szerint akkoriban még 100 000 működőképes példány volt belőle szerte a világban.
A Fordhoz tartozó autómárkák:
- Ford (alapítva: 1903)
- Lincoln (alapítva: 1917, 1922 óta tartozik a Fordhoz)
Mercedes-Benz Group AG
A vállalatcsoport története egészen 1926-ig nyúlik vissza, amikor is a Benz & Cie (Karl Benz alapította 1883-ban) és a Daimler MG (Gottlieb Daimler és Wilhelm Maybach alapította 1890-ben) aláírták az egyesülésre irányuló nyilatkozataikat, amelynek következtében létrejött a Daimler-Benz AG. A Daimler-Benz éra 1998-ban ért véget, amikor a Daimler-Benz AG és az amerikai Chrysler Corporation egyesültek. Az együttműködés azonban nem volt gyümölcsöző és hosszú életű, 2007-ben a cégóriások útjai elváltak egymástól. A gyáróriást 2022 februárjában nevezték át Mercedes-Benz Group AG-re.

A Mercedes-Benz Group AG érdekeltségébe tartozó autómárkák:
- Mercedes-Benz Cars (alapítva 1926-ban)
- Mercedes-Benz Vans
- Mercedes-AMG (alapítva 1967-ban, 2005 óta az AMG a Mercedes-Benz tulajdona, majd később önálló márka a Mercedesen belül)
- Maybach (alapítva 1909-ben, 1960-ban került a Daimler-Benz tulajdonába)
- Smart (alapítva 1994-ben)
Mahindra & Mahindra
A Tata Motorshoz hasonlóan szintén 1945-ben alapított Mahindra & Mahindra India egyik jelentős autóipari óriásvállalata. Hazai piacra nagy mennyiségben gyárt motorkerékpárokat és mezőgazdasági gépeket, számunkra a Ssangyong miatt fontos, amely márka itthon is ismert. A Ssangyongot 2021-ben fel akarta vásárolni az elektromos teherautókat és autóbuszokat gyártó dél-koreai Edison Motors, ám a tranzakció végül meghiúsult, így a gyártó maradt a Mahindra & Mahindra kötelékében.

Mahindra & Mahindrához tartozó autómárkák:
- Ssangyong
- Ford India
Önálló, más autómárkáktól többé-kevésbé független gyártók:
- Aston Martin (alapítva: 1913)
- Isuzu (alapítva: 1878)
- Koenigsegg (alapítva: 1994)
- Mazda (bár a Toyotának van 5,5%-os részesedése a márkában)
- McLaren Automotive (alapítva: 1985)
- Pagani (alapítva: 1992)
- Suzuki (alapítva: 1909)
- Tesla (alapítva: 2003)