2020. április 13. | 13:00

Az autózás egy veszélyes üzem, de egy kis odafigyeléssel elkerülheted a legveszélyesebb forgalmi szituációkat.

Azokra a balesetekre, forgalmi szituációkra szeretném felhívni mindenki figyelmét, amelyek a legtöbb halálos áldozatot követelik az utakon. Ha az itt felsorolt helyzeteket el tudod kerülni vagy ki tudod azokat védeni, akkor jó eséllyel te is épségben hazaérsz. A fatális balesetek általában városon kívül a főutakon és autópályákon történnek, ott, ahol nagyobb a sebesség, nagyobb a becsapódás ereje, nagyobb az autók roncsolódása. Jusson el a „leghalálosabb forgalmi szituációk” cikksorozat második része is a lehető legtöbb emberhez!

Ráfutásos baleset az autópályán

Az egyik legszörnyűbb forgalmi szituáció, amit el tudok képzelni. Sűrűn előfordul, hogy valamilyen oknál fogva hirtelen meg kell állni az autópályán mert feltorlódtak az autók. Ha nem hajtottál a forgalomnál sokkal gyorsabban, továbbá kellően figyeltél és megtartottad az autópálya tempónál előírt követési távolságot, akkor nagy gond nincsen, jó eséllyel meg tudsz állni a kocsisor mögött. De mi van akkor, ha a mögötted érkező nem figyelt vagy nem tartotta a kellő távolságot, esetleg túl gyorsan jött? Mi van akkor, ha a mögötted érkező egy 40 tonnás kamion és a sofőr nem figyel? Jobb nem belegondolni. Pedig előfordulhat. A jó hír, hogy tehetsz ellene, kis szerencsével ki tudod védeni a bajt!

Durrdefekt nagy sebességnél

Ha hirtelen megváltozik a nyomás az abroncsban, a vezető pillanatok alatt elveszítheti uralmát a gépjárműje felett. Minél nagyobb a tempó, ez a szituáció annál veszélyesebb és nagyon könnyen baleset lehet belőle. A hamarosan bekövetkező durrdefektnek sokszor nincsenek előjelei, bár megelőzéséért mégis sokat tehetsz. Vásárolj minőségi gumiabroncsokat, főleg, ha nagyteljesítményű autód van és sokszor közlekedsz nagyobb tempóval. Az elöregedett gumikat cseréld le időben és vedd észre a repedéseket, apró sérüléseket az abroncsok felületén, amelyekből később baleset származhat!

Vadgázolás

Az állatok igazán nem tehetnek arról, hogy az ember ma már nagysebességű gépjárművekkel közlekedik mindenfelé. Élőhelyeiket hajszálerekhez hasonlóan hálózzák be az utak és az autók életveszélyt jelentenek számukra. De nem csak ők vannak veszélyben, hanem mi emberek is. Egy nagyvaddal történő találkozás sajnos könnyen halálos kimenetelű lehet mind ember, mind az állat számára, jobb tehát megelőzni a bajt. Az utak kezelői igyekeznek vadveszélyre figyelmeztető táblákat kihelyezni mindenhol, ahol lehet számítani rájuk. Ezeken a helyeken minden autósnak kötelessége a látási viszonyoknak megfelelő sebességet választani, hogy még időben elkerülhető legyen a hirtelen a semmiből felbukkanó vadállattal történő ütközés.

A rettegett leállósáv

Sír a hátsó ülésen a gyerkőc és megállsz a leállósávban, hogy levedd róla a kabátot? Furcsa hangok jönnek a tetőcsomagtartó felől, megállsz a leállósávban, hogy megnézd, melyik spanifer lazult le? Ég az olajlámpa és a tanultaknak megfelelően rögtön félreállsz és leállítod a motort a leállósávban? Hát én inkább nem tenném! Bármi is történik, az autópályák leállósávjában csak valós vészhelyzet esetén szabad megállni! Ha nem életbevágóan fontos leparkolnod, akkor jobb, ha keresel egy pihenőt vagy egy benzinkutat és ott állsz meg. Miért? Mert ha megállsz a leállósávban, nagy sebességgel fognak elhúzni melletted az autósok, buszok, teherautók, aztán elég a legkisebb hiba és beléd is mennek. Ha megtörténik a baj, kő kövön nem marad. Sajnos túl sűrűn szerepel a hírekben ilyen baleset.

Aquaplaning

Az aquplaning azt jelenti, hogy esős időben az autó felúszik a vizes aszfalton, mert a kapcsolat az útburkolat és a kerekek között megszűnik. Az autók abroncsait úgy fejlesztik ki, hogy a mintázatuk ki tudja szorítani a vizet nagyobb sebességnél is. Akkor van baj, ha az abroncs kopottsága, a vízréteg vastagsága és/vagy a túlzott sebesség miatt már nem elegendő a gumik vízkiszorítása. A baj meglepetésszerűen jön, nincs különösebb előjele a tapadásvesztésnek és ilyenkor az autó pillanatok alatt irányíthatatlanná válik. A legtapasztaltabbak sem tudják ránézésre megmondani, hogy mekkora a vízréteg vastagsága, vagy hogy mekkora sebesség mellett működnek még hatékonyan az abroncsaik. Mint mindig, esős időben is az elővigyázatosság a legjobb stratégia. Árulkodó jel lehet, ha az előttünk haladó autó kerekei nyomot hagynak a vízáztatta aszfalton, mert akkor biztosak lehetünk abban, hogy állandó vízréteg van az úton. Ilyenkor tartsuk a tempót a biztonságos tartományban!