2020. március 16. | 07:59

Pieter Nota beavatta néhány bizalmas információba az Automotive News Europe újságíróját.

Az interjú kontextusa, hogy a közelmúltban az Audi és a Jaguar is kénytelen volt lelassítani vagy teljesen leállítani az elektromos autók gyártását (e-tron és I-Pace), mert a beszállítóik nem tudnak elegendő akkumulátort biztosítani a számukra. Ezzel szemben a BMW egyáltalán nem szenved az akkuhiány miatt, az i3 gyártását nem kell sem átütemezni, sem beszüntetni. Az Automotive News Europe (ANE) a bajor márka értékesítési igazgatóját, Pieter Notát (PN) interjúvolta meg többek között ennek okairól:

ANE: Az akkumulátor-hiány jó néhány elektromos autókat gyártó riválisuknál problémákat okozott. A BMW hogyan biztosítja maga számára az (akkumulátor-)utánpótlást?

PN: Az i3 gyártása 2013-ban kezdődött, tehát sok tapasztalatunk van már az akkumulátorokkal kapcsolatban. Biztos és megbízható az akkumulátor-utánpótlásunk, semmi korlátozó tényezővel nem szembesülünk, így továbbra is az a célunk, hogy 2021-re az eladásaink 20%-át villanyosított modellek (elektromos és hibrid) teszik majd ki.

ANE: Eldöntötték már, hogy milyen szintű önvezetés passzol leginkább a BMW-hez? A 2+, a 3 vagy a 4-es szintű?

PN: Mi sokkal inkább az ügyfeleink vezetési élményére és az ebből származó vásárlói előnyökre fókuszálunk, mint a különböző önvezető szintekre. Ettől függetlenül elkötelezettek vagyunk a magas szintű önvezetői képesség mellett, amely majd a következő évben megjelenő iNext autónkban debütál. Az autó képes lesz autópályán hosszabb szakaszokon is teljesen önállóan haladni. A vezetőnek se figyelnie nem kell majd és a kezeit is leveheti a volánról, de továbbra is ő lesz a felelős az úton történtekért és bármelyik pillanatban készen kell állnia az irányítás visszavételére.

ANE: A BMW igyekezni fog még idén év végéig a lehető legtöbb magas károsanyag-kibocsátású autót regisztrálni a forgalomban, hogy elkerülje a 2021-től életbe lépő szigorú büntetéseket?

PN: A BMW-csoportnál ilyesmi nem fordulhat elő. Még idén 20%-kal csökkenteni fogjuk a károsanyag-kibocsátásunkat és minden téren meg fogunk felelni a 2020-as és 2021-es előírásoknak is. A kibocsátási célok megsértése nem opció a BMW számára.

ANE: Az idén bemutatott Concept i4 mely funkcióit és tulajdonságait láthatjuk viszont a jövőre érkező sorozatgyártású modellen?

PN: A végleges modell nagyon közel lesz a márciusban bemutatott koncepcióautóhoz, beleértve a 2019-es Frankfurti Autószalonon bemutatkozó Concept 4 tanulmányautó függőleges és nagyméretű veséit is. A másik jellegzetesség, ami a sorozatgyártású autóban is megjelenik majd, az vezető felé forduló, hullámos középkonzol lesz. Ez a vezető-orientált kialakítás a sofőrt helyezi a központba, ami nagyon fontos a BMW-vásárlók számára. Az i4 a márka ötödik generációs elektromos hajtásláncát kapja majd a legújabb akkumulátorokkal együtt. Méreteit tekintve az i4 meg fog egyezni a 4-es Gran Coupé dimenzióival, amely 4 638 mm hosszú, 1 825 mm széles és 1 389 mm magas. A 2016-ban debütált 4-es Gran Coupé elérhető négy- és ötszemélyes kivitelben is, még nem döntöttük el, hogy a sorozatkész i4 e tekintetben is hasonló legyen-e vagy sem.

ANE: Egyes országokban a Volvónál már elő is lehet fizetni az autóikra a szokásos lízing vagy egyéb autóvásárlási konstrukciók mellett. A BMW tervez valami hasonlót bevezetni?

PN: Az előfizetéses finanszírozási modell egyelőre nem kapott nagy teret Európában. Ez valószínűleg azért van, mert az ügyfelek nagyon vékonynak érzik a határvonal az előfizetés és a hagyományos lízingkonstrukciós autóvásárlás között. Ennek ellenére vannak olyan országok, ahol a vásárlók nem akarnak saját autót birtokolni, ilyen például Hollandia. Ott elképzelhető ennek az üzleti modellnek a bevezetése.