2020. január 11. | 12:00

A BMW X2 M35i egyik tipikus M-es stílusjegyet sem hordozza, mégsem szabad lebecsülni: 2,0 literes turbómotorja 306 lóerőt présel ki magából!

M-es BMW-nek lenni nem könnyű feladat, nagyok az elvárások. Az utcai autók viszonylatában fogalomnak számít ez a betű, a bajorok motorsport divíziója már évtizedek óta olyan gépjárműveket gyárt, amelyek példaértékű dinamizmussal és lehengerlő menettulajdonságokkal kápráztatják el a szerencsés sofőröket. Az E30-as M3-tól kezdve hatalmas rajongótábora van az M-es modelleknek, minden generációval egyre magasabbra tették a lécet teljesítmény és vezetési élmény tekintetében. Hat, vagy annál több hengeres motor hosszában, közel 50-50-es súlyelosztás, hátsókerékhajtás – ahogyan a recept szól. De mi a helyzet az X2-es legerősebb változatával? Egyik előbb említett kritériumnak sem felel meg, mégis virít a hátulján az a bizonyos betű. Akkor ez most szentségtörés?

Mentségére legyen szólva, hogy nem teljesértékű M-es modell, csak M-Performance, ami áthidalja a mezei és a kőkemény sportváltozat közötti űrt a palettán. Kicsit életidegennek és feleslegesnek hat 300 lóerő feletti teljesítmény egy városi crossoverben, de a kategória kiemelkedő népszerűsége miatt adta magát az M35i bemutatása. Az X2-es gyártása 2017 második felében kezdődött meg, azóta viszik, mint a forró fánkot: tavaly több, mint 67 ezer példányt értékesítettek belőle világszerte. Valószínűleg a 20d és a 25d a legkedveltebb erőforrás, de vadulni ezzel lehet csak igazán. Hiába SUV, hiába csak 4 henger, mégis érezni, hogy azt az M-betűt nem a szél fújta az oldalára. 

BMW X2 M35i xDrive – megemelték, majd leültették

A tesztautó vezetése közben világosodtam meg, hogy a BMW kínálatában páratlan számjeggyel kezdődnek a sztenderd modellek, párossal pedig ezeknek a kupésított változatai. Jó, eddig is tudtam, hogy melyik hol helyezkedik el a hierarchiában, csak az összefüggés nem volt meg. Az X2-es a BMW ULK2-es platformjára épül, csak úgy, mint a Mini Countryman, tengelytávjuk megegyezik (2,670 mm), de szerencsére a szabad szemmel látható hasonlóságok ennyiben ki is merülnek. A valóságban egyáltalán nem nagy (4,360 mm), bármennyire is ezt akarja elhitetni az emberrel: az X1-esnél is rövidebb 8 centivel.

BMW X2 M35i  TEszt Alapjárat

A kupésított tetővonaltól kimondottan dögös, nekem inkább egy megemelt 1-esnek tűnt, mint SUV-nek. Dizájnja már a mezei változatoknál is kellően agresszív, az M-csomag rádobott erre még egy lapáttal, a lökhárítók, a 20 colos kerekek és az azt kitöltő hatalmas fékek mind azt sugallják, hogy ezzel az autóval komolyan lehet menni. A hűtőrácsok mérete itt még elfogadható, szerencsére nem vitték túlzásba, mint a nagyobb testvéreknél. A LED-es első fényszórók szépek, reflektorral pedig, amíg szem ellát menyországot csinál autónyi szélességben. Szemből, oldalról és hátulról nézve szép, nagy adag morcosságot sugall ebben a lakkfekete színben, összességében mégsem az igazi valami. Nem tudnék rámutatni, hogy hol és mi a probléma, de az X2 kicsit bénának hat némely szögből nézve.

BMW X2 M35i xDrive – az egyszerűség gyönyörködtet

A DS3 Crossback átláthatatlan és bonyolult kezelőszervei után egy igazi felüdülés volt beülni az X2-be. Semmi felesleges majomkodás, hideg német funkcionalitás és perfekcionizmus uralkodik a crossover belterében. Aki konfigurálta a tesztautót valószínűleg ezt a hidegséget próbálta ellensúlyozni a piros bőrbelső kiválasztásával. Nehezen tudtam megbarátkozni az élénk szín ilyen mértékű alkalmazásával, tekintve, hogy a műszerfal alsó szekciójára is jutott belőle. Minőségre egyébként jó, szépek a varrások, az első üléseket rengetegféleképpen lehet állítani, bár számomra a vezetési pozíció még legalacsonyabb állásban is kissé magasnak hatott. Aztán eszembe jutott, hogy crossoverben ülök, nem sportszedánban.

BMW X2 M35i  TEszt Alapjárat

A műszerfal kiosztása ismerős, a bajor gyártó már jó pár éve ezzel a struktúrával dolgozik.  Van egy jó fogású kormány, mögötte egy egyszerű, kitűnően leolvasható analóg óracsoport bújik meg. A klímapanel használata is kézre esik, normális gombokkal lehet beállítani a kívánt hőmérsékletet odatekintés nélkül. Az iDrive kijelzőét a könyöklő előtt elhelyezett tekerős cuccal lehet irányítani, valószínűleg senki sem fog meglepődni, ha azt mondom, hogy a rendszer működése kiváló, megjelenítése is hozza az elvárt szintet ebben a kategóriában. Parádés a változtatható színű hangulatvilágítás, jó párost alkot a hatalmas elhúzható panorámatetővel. Bár azért megjegyezném, hogy azonos vételárért a Mercedes sokkal mutatósabb belteret kínál modelljeihez, de ez nyilván preferencia kérdése. Méretéhez képest kimondottan jó az X2-es helykínálata, a második üléssorban is van elegendő lábtér az utasok számára, egyedül az alacsonyan húzódó tetővonal hátrányával kell számolni. A csomagtér 470 literes, a hátsó támlák ledöntésével 1300 literig lehet kibővíteni a rakteret.

BMW X2 M35i xDrive – négy henger, de nagyon megy

Sokaknak meggyőződésük, hogy BMW hat henger alatt nem is BMW, csak valami fura közlekedésre alkalmas tárgy. Általában osztani szoktam az ehhez hasonló népi bölcsességeket, hiszen minden gyártónak megvan az autentikus tulajdonsága, ami hozzátesz az élményhez. De miután kipróbáltam az M35i-t, valósággal le voltam nyűgözve. Nem éreztem szükségét annak a plusz két hengernek, a Minikben is használt B48-as motor legújabb és legerősebb változata úgy repítette az X2-est, hogy észnél kellett lenni.

BMW X2 M35i  TEszt Alapjárat

A kétliteres négyhengeres motort keresztben építették bele a karosszériába, hiszen így adta ki a platform, hozzá nyolcfokozatú Aisin-automatát párosítottak. 306 lóerős és 450 Nm-es teljesítményt hoztak ki belőle egy új fejlesztésű Twin Scroll, vagyis kettős megfúvású turbófeltöltővel, aminek az a legnagyobb előnye, hogy gyorsabban összeszedi magát, ergo kisebb a turbólyuk. Ezt jómagam is tudom igazolni, már 1900-es fordulattól is vehemensen megindul, de megéri kiforgatni, mert 4500-5000 környékén még jobban felpakol. Ilyenkor már úgy húz, hogy reflexből rászorít az ember a záróizmaira. Az élményt egyedül a kipörgésgátló szakítja meg pillanatokra, ami még a négykerékhajtás mellett is szorgalmasan dolgozik, hogy az úton maradjunk. Az xDrivenak köszönhetően egyébként tapad, mint a fene, nulláról százra 4,9 másodperc alatt gyorsul, ilyen értéket az E60-as M5-ös tudott produkálni V10-es motorral. Végsebességét 250 km/h-ra korlátozták.

BMW X2 M35i xDrive – mintha az úthoz ragasztották volna

Komfort állásban szép hangja van, Sportba kapcsolva pikánsabb szimfóniák törnek elő a kipufogóból némi durrogás formájában, igaz ekkor már hanggenerátor is rásegít az effektre. A vezetési élményt növeli a direkt kormányzás, az autó egyből és pontosan követi a vezető utasításait. Külön öröm volt számomra, hogy nem vitték túlzásba a rásegítés mértékét, az átlagosnál nehezebben tekerhető a volán, így jobban érezni az irányváltásokat. Zseniálisan mozog az X2, kasztnidőlés szinte semmi, valósággal oda van ragasztva az úthoz. Szűk 1,7 tonnás súlyát egyedül a kanyarbejáratoknál érezni, hajlamos letolni az orrát az ívről, ha nagy a tempó. De, ha egyszer már betapadt, kitűnően lehet vele kigyorsítani. Megkockáztatom, hogy amit egy ilyen kategóriájú autóból ki lehet hozni sportosság terén, azt a BMW kihozta az X2 M35i-nél, talán meg afölött is. De sajnos ennek meg van az ára.

BMW X2 M35i  TEszt Alapjárat

A menetkomfort nem az erőssége a bajor crossovernek. Kegyetlenül pattog az úthibákon, ami normális mindennapi közlekedés mellett kimondottan zavaró tud lenni a magyar aszfaltcsíkokon. A futómű hangolása is kemény, de a peres gumival szerelt feláras 20 colos kerekek okolhatók főleg a jelenségért. Jártam ültetett autóval, felidézte bennem ezeket a keserédes éveket az X2. Ki lehet bírni nem mondom, de biztosan vannak/lesznek olyan vásárlók, akiket ez frusztrálni fog. Hát még az emiatt idővel megjelenő zörejek, zajok. Na azokat senki sem fogja szeretni. Ezt leszámítva nehéz belekötni az X2 M-es változatába. Még fogyasztása sem horror, 10 literekkel el lehet járni vele vegyesben, de ebbe nem fér bele sok állatkodás. Úgy már inkább 13-14 literrel kell számolni.

BMW X2 M35i xDrive ár és összegezve

A BMW még ebben a kategóriában sem hazudtolta meg magát, hiába crossover, hiába négy henger, az X2 M35i még így is hordozza magában azokat a tulajdonságokat, amikért a sportos bajor termékeket szeretni szokták. Jól áll neki a kupésított forma, az exteriőrt megdobják a 20 colos felnik és a benne terpeszkedő M-es fékek, de akinek szempont a menetkomfort, inkább maradjon az alap, 19-es kerekeknél. Beltere letisztult és minőségi, minden kezelőszerv ott van, ahol elsőre keresné az ember, ráadásul méretéhez képest kimondottan jól a helykínálata. A legújabb fejlesztésű négyhengeres turbómotor minden igényt kielégít, már alacsony fordulatról is szépen húz, magasabb tartományokban pedig ijesztően megy vele az autó. Automata váltója gyorsan és finoman teszi a dolgát, az xDrive hajtásnak köszönhetően pedig üzembiztosan kiautózható az átlag feletti teljesítmény. Stabilitása és közvetlensége kis túlzással a sportautók világát idézi, de a keményre hangolt futómű és a nagy kerekek miatt zavaróan pattog az úthibákon. Az X2 M35i vételára 16,9 millió forinttól indul, a tesztelt példányban voltak extrák szép számmal, de így is megállt kicsivel 20 millió alatt. Formája és mérete alapján inkább a hölgyek körében lesz befutó, de vélhetően kevés olyan nő van Magyarországon, aki több, mint 300 lóerős BMW-vel akarja hozni-vinni a gyereket óvodába…

BMW X2 M35i xDrive F39 (2019)

  • Lökettérfogat: 1998 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 306 LE 5000-6250/perc
  • Max. forgatónyomaték: 450 Nm 1750-4500/perc
  • Hossz./szél./mag.: 4360/1824/1526 mm
  • Tengelytáv: 2670 mm
  • Saját tömeg: 1610 kg
  • Vegyes fogyasztás: 8,7 l
  • Tesztfogyasztás: 13 l
  • Végsebesség: 250 km/h
  • 0-100: 8,2 s