2022. szeptember 06. | 11:43

Na jó, nem csak rákból, hanem mindenféle páncélos tengeri élőlényből, ami tartalmaz egy különleges anyagot. Ezt az anyagot bevetve zöldítenék meg az akkumulátorokat, ezzel együtt pedig akár a villanyautózást is.

A legnépszerűbb kritika a villanyautókkal szemben, hogy a töltéshez szükséges áram is környezetszennyező módon áll elő, illetve hogy a döglött akkumulátor egy több száz kilós problémakupac lesz a világ másik végén. Elméletileg most utóbbira talált megoldást a Marylandi Egyetem Anyaginnovációs Központjának igazgatója, Liangbing Hu.

Egy interjúban elmondta, hogy jelenleg rengeteg akkumulátort gyártanak és használnak el, ez pedig felvethet környezetvédelmi problémákat. Példaként azt említette, hogy a polipropilén és polikarbonát alkotóelemek - amiket a lítiumos akkumulátoroknál széles körben használnak - több száz vagy több ezer évbe is beletelik, mire az autó életciklusa után lebomlanak, ezzel pedig jelentős környezeti terhelést okoznak.

 

További problémát jelent az akkumulátor anód és katód oldala közötti elektrolitok későbbi feldolgozása és elhelyezése, de ezeket is további vegyszerek, szennyező anyagok veszik körbe. Ezen anyagok alternatíváján dolgozik Liangbing, aki szerint a kitin páncélok szerkezeti elemét alkotó kitozán megoldás lehet. Ilyen páncélja tengeri élőlényeknek van, mint például a rákoknak vagy a garnéláknak, így akár az ételekhez feldolgozott tengeri élőlények feleslegessé vált részei is hasznosak lehetnek.

Szerinte a kivont kitozán alkalmazható lenne akkumulátorokba elektrolit rétegként, ami ha elhasználódott, majdnem teljesen lebontható mikrobák segítségével, akár 5 hónap alatt. Ezek után csak az akkumulátorban felhasznált fémek maradnának hátra, ami lítium vagy ólom helyett lehetne cink. Ennek a fémnek az lenne az előnye, hogy sokkal könnyebben újrahasznosítható. Azt mondta a kutató, hogy egy jól elkészített cink-akkumulátor olcsóbb és biztonságosabb lehet.

 

El is készítették az akkumulátort és különböző teszteknek vetették alá. A legbizalomgerjesztőbb az lehet, hogy ezer töltési ciklus után a hagyományos cink akkumulátorok 70-75 százalékos hatékonysága helyett ez 99,7 százalékot mutatott. Ezek jól hangzó számok, bár azt nem említették meg, hogy ezt milyen méret, súly vagy energiasűrűség mellett tudta produkálni.

Még hosszas kutatások, vizsgálatok és fejlesztések állnak előttük, mire az akkumulátor ténylegesen életszerű körülmények között is alkalmazható lesz. Egyelőre azon vannak, hogy szemmel láthatóvá tegyék kutatást, akár a nagy autógyártók előtt is.

Carbuzz, Nyitókép: Pexels