2022. december 02. | 10:51

Olyan helyről szereznének energiát elektromos autóikhoz, amiből Magyarországnak rengeteg forrása van.

Jelenleg azért teperünk előre, hogy az elektromos autók tényleges alternatívát jelentsenek a belső égésű motoros autót hosszabb távokon használó embereknek. Ennek a gátját eddig a hatótáv és az autó töltése jelentette, ezért is fejlesztik folyamatosan az akkumulátorokat. A BMW most mégis egy másik irányból közelítette meg a kérdést, és menet közben töltené az autót.

Az ötlet alapján nagyvonalakban annyiról van szól, hogy egy úthibán vagy fekvőrendőrön áthaladva a futóműben felszabaduló energiát összegyűjtenék az autó töltésére menet közben. Tehát a BMW az úthibákból, bukkanókból és kátyúkból generálna áramot akár a 12 voltos rendszer ellátására, akár a rendszerakkumulátor töltésére, így hatótávnövelésre.

A rendszer lelke egy stabilizátorrúdhoz hasonlító egység, ami az első vagy hátsó futóműpároshoz csatlakozna. Amikor a futómű berugózik, akkor ennek az egységnek a tengelye forogna. Ez egy olyan kuplungot mozgatna meg, ami a berugózáskor nem kapcsol össze, kirugózáskor viszont igen.

Kirugózásnál ennek a tengelynek a forgását átveszi a kuplung és meghajt egy lendkereket, ami pedig magát a generátort. Azért került a rendszerbe lendkerék, hogy a sok ütést egyenletes forgássá alakítva tudjon a generátor egyenletesebb energiatermelést megvalósítani.

Eszünkbe juthat, hogy miért nem berugózásnál veszi fel a lendületet a rendszer, de ennek egyszerű oka van. A BWM-nél úgy látták, hogy a berugózás sokszor túl hirtelen mozgást eredményez egy ilyen rendszer meghajtásához, viszont a rugó nyitásánál egy kicsit lassabb, hosszabb és ezáltal a célra alkalmasabb a folyamat zajlik le.

Az egész történetet a Carbuzz magazin vette észre a német szabadalmi hivatal bejegyzéseiben, tehát pontos nyilvános adatok még nincsenek. Egyelőre nem tiszta, hogy pontosan mennyi energia termelésére lesz képes a rendszer és azt hol hasznosítja majd a BMW az elektromos autóiban. Egyes spekulációk alapján viszont nincs messze a megfejtés, mert várhatóan a BMW i7 elektromos luxus szedán már megkaphatja a technológiát.

Annyi biztos, hogy egy rosszabb minőségű útszakaszon bőven foroghat majd egy ilyen kis generátor. És hol van rosszabb útszakasz Magyarországon? Hát, szinte mindenhol, így akármennyibe is kerül majd, itthon megéri ilyen technikával felszerelt i7-est venni.

BMW