2023. január 28. | 08:05

Andrásnak belefér, hogy ne a kínálat aljáról kelljen családi autót választania, ám a döntéshez inkább megkérdezte használtautó-tanácsadónkat.

„Jó napot!

Autóvásárlás előtt állunk. Benzinest szeretnénk, 2017 utáni gyártmányút, kombit, napi 20 km ingázásra, ami 2x10 kilométerből áll. Két típust néztünk: Opel Astra K 1.4T vagy Peugeot 308 SW 1.2 PureTech. Hosszabb távra vennék. Mi a véleményük vagy mit ajánlanak? Még kritérium lehet, hogy 2017 utáni benzines kombi vagy egyterű 4,5 millióig, ha van jobb típus. 

Köszönöm: András"

Kedves András! 

Én a megjelölt felhasználási módra a két autó közül mindenképp a Peugeot-t választanám. Az Astra 1,4-es benzines turbós motorja által nyújtott teljesítménytöbblet teljesen felesleges a 10 kilométeres városi utak során, ugyanakkor ezek a motorok még érzékenyebbek a sok rövid, nem üzemmeleg hőmérsékleten történő használatra.

Szinte bizonyos, hogy emiatt gyakoribb olajcserét, esetlegesen több és költségesebb javítást igényelhetnek. Sajnos ez a probléma persze nem zárható ki teljesen a Peugeot estében sem, hiszen annak 110-130 lóerős változatai szintén turbófeltöltősek. Nehéz ma már ebben a korosztályban feltöltő nélküli benzinest találni és azok sem mindig annyira problémamentesek és alacsony karbantartási igényűek, mint a régebbi, 10-15 éves változatok. Ezek a régebbi motorok az úgynevezett „downsizing" következtében és az egyre szigorodó kibocsátási normák bevezetése miatt tűntek el a kínálatból.

Az Opel Astra „K" sorozatából a kombi is elérhető még az 1,4-es, 101 lóerős szívó benzines motorral, bár a kínálatban jóval kevesebb ilyen példány található, mint turbós. Első ránézésre ez gyengének tűnhet, de tudni kell, hogy a korábbi „J" sorozatú Astrákhoz képest, amit a szaksajtó is sokat kritizált annak idején a magas saját tömegük (1400 kg) miatt, az újabb modell 1200 kilogrammos öntömege lényegesen kisebb, városi-elővárosi használatra tehát elegendő lehet a 100 lóerő körüli maximális teljesítmény is.

Szubjektív alapon én az Opel és a Peugeot közül a 308-ast választanám annak ellenére, hogy az csak háromhengeres turbómotorral érhető el, míg az Astra kínál négyhengeres szívót is. További kombikat is szívesen ajánlok, ezekben az évjáratokban még sok márkánál elérhető volt ez a kihalófélben lévő karosszériaforma.

Az egyik a már általam többször is ajánlott Fiat Tipo kombi változata 1,4-es, 95 lóerős szívó benzines változatban. Egy keveset futott, megkímélt példány kiváló lehet a fenti feladatra. Ami miatt feltétlenül tennék legalább egy „üléspróbát" benne, az az utastér viszonylagos egyszerűsége. A Peugeot 308-assal összevetve itt hátrányba kerülhet a Fiat.

Az alsó-középkategóriás kombikkal szemben támasztott legtöbb igényt kielégítik a fenti árkategóriában a Hyundai/Kia páros típusai. Ezek az i30 CW és a Ceed SW. A két gyártó közül a Kia 7 év általános garanciát kínál az autóihoz, ha rendszeresen márkaszervizben tartják karban őket.

A Hyundai esetében a garancia fő szabályként 5 év, tehát egy 2018-as forgalomba helyezésű és az előbbi karbantartási kritériumoknak megfelelő példány 2023-ban még élvezheti a garancia nyújtotta biztonságot. Itt is érvényre juthat egy szubjektív szempont, 2017-ben történt mindkét típusnál a ráncfelvarrás: kívülről-belülről is megújult a két modell, de a kínálatban továbbra is megtalálhatóak voltak ez után is az 1,4-es és 1,6-os benzinmotorok is. Ha elegendő a kisebb teljesítmény, egyszerűbb felépítése miatt érdemes inkább a kisebbet választani.

Az egyterűeket két okból nem javaslom. Egyrészt 2017 utáni évjáratokban csak nagyon magas futásteljesítménnyel érhetők el a megjelölt árkategóriában, másrészt feleslegesen nagy tömegük miatt plusz költséget és környezeti terhelést is jelentenek egy hagyományos kombival összehasonlítva.

Nehéz lenne azt mondani, hogy a fentiek közül bármelyik jobb, mint a többi, inkább forma és valamelyest műszaki tartalom terén különböznek egymástól. A választásnál szempont lehet az is, hogy melyik az, amelyiknek elérhető távolságban van felhatalmazott szervize, esetleg olyan szakember, akiben személyesen megbízunk.  

Felkai Gábor


Tanácsadás használtautó-vásárláshoz

Szívesen segítünk, ha megírod vásárlással, eladással és típusválasztással kapcsolatos kérdésed az info@alapjarat.hu címre. Amennyiben írsz nekünk, az megjelenik majd az Alapjárat.hu felületein, hogy mások is okuljanak.


Depositphotos