2023. március 11. | 16:05

Az Alfa Romeo rengeteg formatervező céggel dolgozott együtt autóinak gyártása során, az egyik legsikeresebb azonban a Zagato volt.

Az Alfa Romeo 1900-as modellje rengeteg mérföldkövet is elért a márka történetében attól kezdve, hogy az Alfa Romeo első sorozatgyártott modellje volt egészen odáig, hogy a márka első balkormányos autója is az 1900 volt.

Az 1900-as modell 1950-ben jelent meg, két- és négyajtós változatban, 1,9 literes, négyhengeres motorral. Az Alfa Romeo úgy reklámozta, hogy „a családi autó, amely versenyeket nyer”. Az 1951-ben bemutatott TI modellváltozat egy valamivel erősebb 2,0 literes, 100 lóerős motorral jelent meg, amelyben két karburátor is helyet kapott, majd 1953-ban a TI Super, amely 115 lóerőre volt képes.

Azonban a modellt nem egyedül csak az Alfa Romeo alkotta, hanem ahogy az az olasz márkától is megszokott volt, formatervező cégekkel karöltve gyártotta az autóit, ami azt jelentette, hogy a különböző tervezők ugyanazt a modellt alakították át a saját ötleteik szerint. 1951 és 1958 között az Alfa Romeo 5 különféle alváz változatot gyártott az 1900-ból, amelyeket a cégek felhasználhattak.

Ilyen cég a Pininfarina, a Touring vagy a Zagato, de nagyjából 50 különféle 1900-változat létezik, mivel az ’50-es években Olaszország tele volt kasztnitervező cégekkel. A különféle modellek közül azonban az egyik legérdekesebb a Zagato-féle SSZ Coupe, amelyből összesen 39 darabot gyártott le a cég, ezeket kifejezetten versenyre terveztek.

A Zagato és az Alfa Romeo az 1920-as évek óta dolgozott együtt versenyautók tervezésén és gyártásán, majd 1925-ben a Zagato tervezte az Alfa Romeo 6C kasztniját. Az áramvonalas dizájn és a könnyű váz segítségével az autó második lett az 1927-es Mille Miglián, majd a következő évben meg is nyerte a versenyt.

Az elkövetkező évtizedekben a két cég fenntartotta az együttműködést, amely az ’50-es években a Gran Turismo modellekben csúcsosodott ki, amelyeket persze nem csak az Alfa Romeo, de rengeteg más márka is használt. Bár az olasz gyártó hivatalosan a Touringgal kötött megállapodást az 1900 sportos kupéváltozatának megalkotására, de a rengeteg alváz változat miatt a Zagato úgy döntött, megtervezi saját ötletét, amelyet kifejezetten a versenypályára szánt csakúgy, mint a korábbi évtizedek modelljeit.

Az Alfa Romeo 1900 SSZ Coupe Zagato a cég védjegyeit hordozza magán, mint például a dupla, buboréktető, amely az ’50-es évek futurisztikus, sci-fi hatását ötvözik az áramvonalassággal. A modellváltozat hasonlóságokat mutat a Fiat 8V Z-vel, amelynek a Zagato szintén tervezett modellváltozatot. Az 1900 azonban eltérő hűtőrácsot kapott, az Alfa Romeo ismert, függőleges irányú rácsa mellett a két kisebb, vízszintes rács kinézetét áttervezték az eredeti modellhez képest.

Az 1900 szlogenjét a Zagato versenyre szánt modellje be is váltotta, a Tour de France, a Targa Florio, a Stella Alpina és a Coupe des Alpes versenyeken is jól teljesített az 1900. Ezt a sikert meglovagolva 1957-ben a Zagato egy Spyder, azaz nyitható tetejű tervével is előállt, amely ugyanazon arculatot kapta volna, mint a kupé, hátul pedig a Pininfarina-féle Lancia Aurelia, vagyis a B24 modellváltozat adott ihletet.

Az Alfa Romeo azonban elvetette a tervet, a Spyderből csupán 2 darab tanulmányautó készült (ezzel ez lett az 1900-as legritkább és legegyedibb verziója), így a Zagato összesen 41 1900-as modellt gyártott a típus 10 éves pályafutása alatt.

Az Alfa Romeo 1900 Zagato-féle modellje nem csak az alacsony példányszám miatt érdekes, mivel más tervezők csak 1-1 modellt terveztek. Az 1900 Coupe Zagato már csak a neve miatt is rengeteg elvárással találkozott, a versenypályára tervezték és a könnyített váz, valamint az áramvonalas dizájn segített is beváltani a modellhez fűzött reményeket.

A Zagato volt az egyetlen a formatervezők között, amelyik SSZ verziót gyártott, de emellett más 1900-típusokat is piacra dobott. Az 1900C SS modellekhez is tervezett saját kasztnit, amely szintén megmutatta, mit tud az Alfa Romeo és a Zagato párosa, mivel az 1955-ös Svéd Nagydíjat a 25 éves Joakim Bonnier nyerte meg a 2,0 liter alatti kategóriában, egy 1900C SS-sel.

National Motor Museum / Heritage Images / Getty Images