Bella Italia és a V6-os, 2,5 literes Aurelia – 1952 Lancia Aurelia B52 Vignale

Közzétéve:
2019-09-15, 08:50

A Lancia 1950-ben mutatta be az Aurelia első generációját. A pénzesebb olasz középosztály olyannyira rajongott a modellért, hogy 1952-ben már a 3. generációját élte, melynek karosszériáit a Pininfarina és a Vignale építette!

Lefogadom, hogy a Lancia nevének hallatán Te is azonnal a városi női kisautónak tervezett Musára, vagy az Ypsilonra, netalán az átcímkézett Chrysler 300-asokra gondolsz. Szerencsére ezeknél a gépezeteknél ma egy sokkal markánsabb, igazi olasz fenevadról lesz szó, ami az 1950-es években megalapozta az olasz autógyár hírnevét. Ő pedig nem más, mint az Aurelia.

Jogos lenne a felvetés, hogy a szériát a főmérnök feleségéről, netalán szeretőjéről nevezték el, ám a valóság azért ennél szárazabb. A XX. század közepén a Lancia modelljeit olyan ókori római utakról nevezte el, melyek a birodalom fővárosába tartottak. A Via Aurelia a Pisát Rómával összekötő út neve volt.

1951 Lancia Aurelia B20 GT Pinin Farina, bordó, elölnézet, szemből, távolról
Az Aurelia 10 éves gyártása alatt összesen 18 201 példány talált gazdára. A képen: 1951 Lancia Aurelia B20 GT

A második világháborút követő időszakban a piedmonti születű Vincenzo Lancia cége nemet mondott a korszak európai trendjeinek, miszerint ha egy vállalat fent akart maradni, olcsó népautókat kell, hogy gyártson. Helyette belevágott egy teljesen új modell tervezésébe, melyet 1950-ben Aurelia néven mutatott be.

Az olasz felső-középosztály azonnal beleszerelmesedett a klasszikus vonalvezetésű kisautóba, melyet többek között a Lancia berlina, spider/ kabrió és kupé kivitelben is szerelt. A termelés 1958-as leállításáig 6 generációja jelent meg, és több mint 18 ezer példány hagyta el a gyártósort. Nézd meg a videót és derítsd ki, hogyan is száguld egy 1. szériás kupé (B20)!

1953 Lancia Aurelia B52 Spider Vignale, zöld, elölnézet, oldalnézet, jobbról

1953 Lancia Aurelia B52 Spider Vignale, zöld, hátulnézet, oldalnézet, jobbról
Az Aurelia formatervén a Ghia és a Pininfarina is dolgozott

Az Aurelia megjelenésén a Lancia mellett Felice Mario Boana, a Ghia egyik vezető formatervezője is dolgozott, a kabrió kivitelek küllemét pedig a Pininfarina vázolta fel. Azon finnyás vásárlók, akik nem voltak egyik kiviteli lehetőséggel sem megelégedve, a csupasz alvázat is megvehették, s saját megbízású karosszéria építőjükkel öltöztethették fel új autójukat.

A 2 óriás mellett a Lancia megállapodást kötött a Carrozzeria Vignale-val is, aminek a neve lehet, hogy nem cseng ismerősen, de egy időben a Lamborghini is ezt a vállalatot bízta meg szuperautói kivitelezésével. A fenti képeken látható ’53-as B52-est is ezt a cég keltette életre, melynek egyik különlegessége, hogy ez az egyetlen spider, amit a Vignale épített. 

1953 Lancia Aurelia B52 Spider Vignale, zöld, oldalnézet, jobbról
A B52-es modellekből kevesebb, mint 100 példány született

A „B52”-es gyári kóddal ellátott modellekből a 2 éves termelési idő alatt kevesebb, mint 100 példány látott napvilágot. Az 1952-ben elkészült 4 714 Aurelia közül 86, 1953-ban pedig a 2 373 példányból csak 12 darab készült ezzel a kóddal. Termeteit tekintve egy mai szemmel nézve viszonylag kistermetű géptestről van szó. A 2 660 mm-es tengelytávhoz egy 4 290 mm-es teljes hossz tartozott. 1 540 mm-es szélessége egy mai Smartéval vetekedett, önsúlya 1 120 kiló volt.

1953 Lancia Aurelia B52 Spider Vignale, műszerfal, elölnézet, oldalnézet, jobbról

1953 Lancia Aurelia B52 Spider Vignale, műszerfal, elölnézet, oldalnézet, jobbról, kormányra közelítve
A műszerfal minimalista, a korszakban elhagyhatatlan kellék volt a középre szerelt hamutartó

Ahogy láthatod, a műszerfal egy elég puritán designt kapott, viszont maga az óracsoport kompenzálja az esztétikai hiányosságokat. Természetesen az alapmodellek is  kaptak hamutartót, amit a műszerfal közepére szereltek, amit egy „tömött” felületre illesztettek.

Ez a tömött felület valójában egy műbőrrel behúzott tömény szivacsréteget fedett, ami amellett, hogy kompenzálta a műszerfal sivár megjelenését, biztonsági célokat is szolgált: Egy esetleges karambol esetén az anyós oldali utas fejsérülését volt hivatott tompítani.

Hasonló megoldást az 1957-es Imperialokon is láthatsz, amiken még maga a kormány is párnázott volt. Mai viszonylatban ez egy elég primitív megoldásnak számítana, de ne feledd, hogy a XX. század közepén nem hogy a légzsákot, de a biztonsági kormányoszlopot sem ismerték!

1953 Lancia Aurelia Spider Vignale, nyitott ajtó, oldalnézet, jobbról, ráközelítve

1953 Lancia Aurelia Spider Vignale, hátsó üléssor, elölnézet, oldalnézet, jobbról, alulnézet
A kabrió és spider modelleken a hátsó üléssor csak jelképes értékű volt

Ahogy elődeit, s majdani utódait, az 1952-es és 1953-as Aureliákat is több kivitelben szerelték. A szedánokra, amiket akkoriban még berlinának neveztek, elegáns, s egyben arisztokratikus öngyilkos ajtókat szereltek, melyek hátsó üléssora termetes lábtérrel rendelkezett.

A kabrió és spider kivitelek is rendelkeztek hátsó üléssorral, bár az Ő esetükben ez csak jelképes volt. A 2 főre tervezett modellek egy kifejezetten kényelmetlen plusz üléssort kaptak, amik rendszerint egy plusz csomagtár szerepét töltötték be. Ha megnézed a képeket, láthatod, hogy a hátsó utasok jócskán össze kellet, hogy húzzák magukat, és maga az ülő felület sem volt valami kényelmes.

Hasonló megoldással állt elő a Mercedes a Pagoda esetén. A W113-as szériát eredetileg egy 2 személyes GT-nek tervezték, ami a leszerelhető keménytető alatt egy lehúzható ponyvatetőt rejtett. A Stuttgarti Csillag esete annyiban más, hogy az USA-ban piacra dobta a „California Coupé”-t, ami egy szintén szűkös, ám fel- és lehajtható pótüléssorral rendelkezett.

1953 Lancia Aurelia B52 Vignale spider, motortér, felülnézet, elölnézet, oldalnézet, jobbról

1953 Lancia Aurelia B52 Vignale spider, motortér, elölnézet, oldalnézet, jobbról, ráközelítve
A 3. szériás Aureliák 2 féle motorral és egy 4 sebességes kézi váltóval voltak rendelhetőek

Motorok és azok fejlesztése terén a Lancia nem szerénykedett. Az eredeti 1,8 literes erőforrást 1952-re 1 991 köbcentisre bővítették, majd szintén ebben az évben jelent meg a 2451 köbcentis variáns. Ez utóbbit kifejezetten az amerikai piacra szánták.

A kisebbik erőforrás 59 kW-os volt, ami 79 lóerő és 137 Nm-nyi nyomaték leadására volt elegendő. Legnagyobb sebessége 162 km/h volt, és 14,8 másodperc alatt gyorsult állóhelyből 100-ra. Fogyasztása átlagosan 12,2 liter körül volt.

A termetesebb kivitel 87 kW-os és 117 lóerős volt, ami 181,5 Nm-rel dolgozott. Csúcssebessége 185 km/h volt, és 11,1 másodperc alatt futotta a 100-at. mindkét erőforrás V6-os elrendezést kapott és természetesen benzinesek voltak.

1953 Lancia Aurelia Spider Vignale, jobb első lámpák és hűtőrács, elölnézet, oldalnézet döntve, középről kifelé
Egy 3. szériás Aurelia bőven több, mint 30 millió forintba is kerülhet

Utána jártam, mennyibe is fájna egy ’50-es évek beli olasz vadparipa. Hát nem viccelek, a koleszterin megállt bennem! A legtöbbet ár nélkül, vagy aukción hirdetik, de amelyiknek kiíírták, ahhoz egy Széchenyi Terv sem lenne elég. A Classic Trader oldalán meghirdetett példányok ára bőven meghaladja a 120 ezer fontot, vagyis a 44 millió forintot, de ez még egy egész baráti összeg!

Az RM Sotheby’s aukciós ház 2017-es árverésén egy 1952-es Vignale építette kupé 280 ezer dollárért, nagyjából 83,8 millió forintért kelt el. Szintén a Sotheby’s aukcióján egy szintén 1952-es Vignale tervezte kupé 325 és 375 ezer dollár, vagyis nagyjából 97,3 és 112,2 millió forint közötti összeget ért új gazdájának. A fenti képeken látható B52-es spidert a Girardo & Co. restaurálta és több eseményen részt vett/ díjat nyert. Természetesen az ár nincs kiírva, ha úgy érzed megvennéd, külön kell írni nekik.

1954 Lancia Aurelia B24, vörös spider, elölnézet, oldalnézet, balról
A 4. széria 1954-ben véglegesen felváltotta elődjét

Bár 1953-ban a 3. szériás modelleket még kis példányszámban gyártották, a Lancia vele párhuzamosan belekezdett a faceliftes modellek szerelésébe, melyek 1954-ben végleg átvették a stafétát.

Mit gondolsz, Te annak idegén befektettél volna ebbe a kistermetű olasz sportautóba, vagy inkább az Alfa Romeo Giuliettára voksoltál volna? További képekért és részletekért keresd fel a Girardo & Co. hivatalos oldalát!

További autós hírek

Az Electrec szúrta ki, hogy nemrég nyilvánosságra hozták a Tesla egyik idén benyújtott szabadalmát, ami “A járművek és a napelemek…

Egy amerikai férfi driftelve próbált elhajtani egy arizonai benzinkútról tankolás után. A manőver közben elveszítette az uralmát a Ford Mustangja…

Szokásos délutáni dugó a Szentendrei úton befelé. A legtöbben sorolnának be a békásmegyeri lakótelep irányába és mivel egy sáv kanyarodik…

Mint azt tegnap mi is megírtuk, hatalmas méretű szállítmány miatt korlátozzák több autópályán a forgalmat. Több fotó és videó is…

Szombatról vasárnapra virradó éjszaka, a szlovák D2-es autópályára riasztották a rendőröket, miután egy autós a forgalommal szemben haladt – számolt…

Kapcsolódó írások

1957 Imperial Crown, meggyvörös, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. május 12.
1957-ben az Imperial bemutatta egyik legikonikusabb zászlóshajóját, a Virgil Exner tervezte Crownt. Az autó nem csak méreteivel, de teljesítményével és felszereltségével is túlszárnyalta a kor legelitebb luxusautóit
1958 Mercedes-Benz 300d (W189) Adenauer, fekete limuzin, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. október 06.
1957-ben a Mercedes átdolgozta a W186-os zászlóshajót. A W189-est „Adeanuer” néven is emlegetik, mely utat mutatott a valaha gyártott legkülönlegesebb Mercedes, a 600-as megszületéséhez
1970 Plymouth Superbird, babakék, versenyautó, elölnézet, oldalnézet, jobbról
2019. október 12.
A XX. században a Chrysler divíziói számos nagyszerű autót adtak az USA-nak, melyek nagy hatással voltak az cégcsoport fejlődésére. Ma ezek közül ismerhetsz meg tízet!
1966 Oldsmobile Tornado
2019. április 22.
A General Motors 1966-ban előállt egy teljesen új Gran Turismóval, amit a Ford Thunderbird vetélytársaként képviseltetett. Ő az első generációs Oldsmobile Toronado