A 2,8 literes, 6 hengeres stuttgarti szentély – 1967 Mercedes-Benz 280 SL „Pagoda”

Közzétéve:
2019-07-21, 08:38

1963-ban a Mercedes bemutatta a W113-as sorozat első tagját, a 230 SL-t. A széria olyan nagy sikernek örvendett, hogy 4 évvel később már a 3. generációs modell rótta az utakat. Ő az 1967-es Mercedes 280 SL

Legutóbbi klasszikus Mercedesekről szóló írásomban a ’60-as és ’70-es évek luxus etalonjaként emlegetett 600-as, gyári kódja szerint W100-as „Großer Mercedes”-ről olvashattál. Mára is egy stuttgarti csillaggal készültem, melyre ma úgy tekintünk vissza, mint a valaha volt egyik legjobb német sportautó. Ez pedig nem más, mint az 1967 és 1971 között szerelt 280 SL.

Mercedes-Benz 300 SL, sirályszárnyas, vörös, elölnézet, oldalnézet, balról
1963-ban a 300 SL „Gullwing” utódjaként bemutatkozott a W113-as sorozat. A képen: 1956 Mercedes 300 SL

A Mercedes SL szériája 1954-ben a 300 SL bemutatkozásával kezdődött. A ma csak röviden „Sirályszárnyas Mercedes” néven emlegetett W198-as modell korának egyik legdrágább autója volt, melyből 9 éves gyártása során csupán 1 400 kupé és 1 858 kabrió született.

1963-ra a széria elöregedett, így a német mérnökök előálltak egy új sportautó terveivel. Még ebben az évben a Mercedes a Genfi Autószalonon bemutatta az utód W113-as sorozat első tagját, a 230 SL-t. A soros 6 hengeres autó tervezéséből Paul Barcq mellett Barányi Béla is kivette a részét. A magyar származású mérnök számtalan fejlesztését szabadalmaztatta, többek között a deformálódó kormányoszlopot és a biztonsági utascellát is.

A W113-as sorozat első tagját most virtuálisan is körbe járhatod!

Mercedes-Benz, W113, 280 SL, vörös, elölnézet, oldalnézet, balról

Mercedes-Benz, W113, 280 SL, vörös, hátulnézet, oldalnézet, balról
A 230 SL mellett megjelent a 250 SL, majd felváltotta a 280 SL. A képeken: 1970 Mercedes 280 SL

A 2,3 liter lökettérfogatú 230 SL mellett ’66-ban megjelent a 2,5 literes 250 SL széria. 1967-ben ez előbbi modell gyártását leállították, és megindult a trió harmadik tagjának, a 280 SL-nek a termelése. A harmadik generációs modellen már alig figyelhetőek meg a kultuszteremtő 300 SL jegyei. A széria az évek során lassan elveszítette különleges sportautó jellegét, és szépen lassan a grand tourer kategóriába illeszkedett be.

Japán pagoda, fehér falak, zöld cserép és tető, elölnézet, oldalról

Mercedes-Benz, W113, 280 SL, vörös, oldalnézet, balról
A W113-as széria a „Pagoda” becenevet a tető formájáról kapta

Ahogy sok más klasszikus autó, a W113-as Mercedes is kapott becenevet. Ő a „Pagoda” megnevezést kapta, utalva a tető egyedi formájára. De mi is az a pagoda? A pagoda egy kőből, fából vagy téglából épített többszintes épület, mely Indiában született meg, ám Kelet- és Délkelet-Ázsiában a mai napig nagy népszerűségnek örvend. Az ősi indiai sztúpából alakult ki, ami eredetileg egy szent vagy király földi maradványait és ereklyéit őrizte.

Mercedes-Benz, W113, 280 SL, levehető keménytető, alulnézet, oldalról, balról

Mercedes-Benz, W113, 280 SL, anyósülés, oldalnézet, jobbról
A levehető keménytető az ablakok vonalában magasabb volt, mint középen

A tető konkáv formatervén túl azért is illik rá a pagoda megnevezés, mert, ahogy a fenti épület képén láthatod, a tető magassága úgy van kialakítva, hogy kifelé magasabb legyen, mint befelé. A 280 SL esetében is ez volt a helyzet: A tető magassága középen alacsonyabb volt, mint a széleken. Ennek köszönhetően az oldalablakok felülete jócskán megnövekedett.

A W113-as széria mind a 3 tagja leszerelhető keménytetővel érkezett, melyet önműködő ponyvatetővel lehetett helyettesíteni. Így elmondható róluk, hogy egyben kupék és roadsterek is voltak. A 2 személyes autó az amerikai piacon 2+2 kupé formájában is megjelent. A „California Coupé” esetében a tető szintén levehető volt, viszont az utasok mögötti térbe a lehúzható tető mechanikájának helyére egy plusz üléssort szereltek. De hogyan is fest a trió leggyorsabb tagja? Derítsd ki a videóból!

Mercedes-Benz, W113, 280 SL, műszerfal, óracsoport, elölnézet

Mercedes-Benz, W113, 280 SL, műszerfal, kormány, elölnézet, oldalnézet, balról
A 280 SL is a korszak Mercedeseinek jellegzetes műszerfalát kapta meg

A 280 SL óracsoportja megegyezett a korszak többi Mercedesének óracsoportjával. Mégis számtalan olyan jellegzetességgel rendelkezett, amiket a 230 SL-en használtak először. Ilyen például a nagy szilárdságú utasfülke, vagy a baleset esetén harmonika-szerűen gyűrődő biztonsági zónák. A műszerfalat puha bőranyaggal borították, hogy csökkentsék egy esetleges karambol okozta személyi sérülés lehetőségét.

Mercedes-Benz, W113, 280 SL, műszerfal, oldalnézet, balról

Mercedes-Benz, W113, 280 SL, automata váltó, felülnézet, oldalnézet, jobbról
A 280 SL 3 féle váltóval volt rendelhető, ebből 1 automata és 2 kézi volt

A 2 személyes NSZK-s GT 3 féle váltóval volt rendelhető. A 4 sebességes automata váltó inkább az Egyesült Államokban terjedt el, bár a fogaskerekeket ezen is könnyedén lehetett manuálisan váltani. Egyedül az 1-est hagyták el, így ha a sofőrnek váltani támadt kedve, élvezhette a kapcsolás élményét.

Európában inkább a 2 féle kézi váltóval szerelt variáns dominált. Kérhető volt 4 és 5 fokozatú manuális váltóval, melyek közül az utóbbi egy ZF S5-20-as formájában érkezett. Mint a kettőt a ma is megszokott „H” elrendezéssel szerelték. Annyi változtatás mégis történt, hogy a 4 sebességes esetén a hátramenetet az 1. fokozat alá rejtették.

Mercedes-Benz, W113, 280 SL, vörös, motortér, oldalnézet, balról

Mercedes-Benz, W113, 280 SL, motortér, hátulnézet, oldalnézet, jobbról
A többi W113-ashoz hasonlóan a 280 SL is egy soros 6 hengeres erőforrást kapott

Motor terén csak egy lehetőség létezett, ez pedig egy 2,8 literes, soros 6 hengeres SOHC erőforrás volt. A 2 778 köbcentis, 125 kW-os M 130-as motor 168 lóerő leadására volt képes. Ez a teljesítmény 244,5 Nm-nyi forgatónyomaték leadását tette lehetővé. Az erős motornak és az autó 1 300 kilós önsúlyának köszönhetően 8,5 másodperc alatt gyorsult állóhelyből 100 km/h-ra. Legnagyobb sebessége 200 km/h volt.

A korlátlan száguldásnak 4 tárcsafék parancsolt megálljt, míg a kényelemért elöl és hátul is független felfüggesztés felelt. 100 km-enkénti 11,4 literes fogyasztása a korszakban egész jónak számított. 82 literes tankja aránytalanul nagy volt az autó termetéhez képest, de legalább csak kb. 720 km-enként kellett félre állni tankolni. Na de nézd meg, hogyan szuperál az utakon? Less bele a videóba és derítsd ki Te magad!

Mercedes-Benz, W113, 180 SL, meggyvörös, hátulnézet, oldalnézet, balról, embléma
Egy felújított 280 SL ára a több mint 100 ezer dollár is lehet

A 280 SL gyártása 1967-ben kezdődött és 1971-ben fejeződött be. Mivel már saját korában is egy igen drága autó volt, így nem is meglepő, hogy 5 éves gyártása alatt csupán 23 885 hagyta el a stuttgarti gyártósort. Ezeknek több mint a felét az USA-ba exportálták.

Így talán nem is meglepő, hogy egy gyári állapotúra restaurált példány ára az egekbe szökhet. A képeken látható 1970-es modell például az RM Sotheby’s aukciós ház 2018-as monterey-i árverésén 100 800 dollárért, vagyis megközelítőleg 29 millió forintért talált új gazdára. Az ár persze ennél magasabb is lehet. Szintén a Sotheby’s aukcióján 2016 márciusában egy 1968-as példány 203 500 dollárért, vagyis épp hogy nem 60 millió forintért került kalapács alá.

Egy veterán autó restaurálására „bárki képes”, de nézzük milyen, mikor profik végzik a munkát, nem pedig a szomszéd áll neki a „sufni tuning”-nak. A Pagoda-széria 2013-ban ünnepelte 50. születésnapját, melynek emlékére a Mercedes-Benz USA egy videóval készült, melyben saját maguk restaurálnak néhány példányt. Nézd is meg, hogyan csinálják a profik!

Mercedes-Benz, W113, 280 SL, meggyvörös, elölnézet, szemből
A W113-as sorozat utódjaként 1971-ben bemutatkozott a W107-es széria

Az utolsó 280 SL 1971-ben hagyta el a gyártósort, utódjául a Csillag a W107-es szériát választotta. A Pagodánál jóval szögletesebb autó két kivitelben volt kapható. Az R107-es egy 2 személyes roadster volt, aminek a rögzített tetejét a W113-ashoz hasonlóan vászontetőre lehetett cserélni. A C107-es rögzített tetővel érkezett és 4 utas szállítására volt ülőhelye.

Mercedes-Benz, W113, 280 SL, maszk, elölnézet, oldalnézet, balról
Az összesen legyártott 48 912 darab Pagodából 23 885 darab 280 SL volt

A Pagoda 8 éves gyártása során az szerelt majdnem 50 ezer példány majdnem fele a trió legizmosabb tagjából készült. Ezeknek szintén kb. a felét az USA-ba szállították. Ez azért elég nagy szó ahhoz képest, hogy az amerikaiak mindig is a saját sportautóikra és GT-ikre esküdtek.

A 280 SL korának egyik legjobb sportautója volt nem csak Európában, de bárhol a világon megállta a helyét. Mit gondolsz, ha Te márka milliomos lettél volna, Te befektettél volna egy ilyen stuttgarti szépségbe? További képekért és részletekért keresd fel az RM Sotheby’s hivatalos oldalát!

Kapcsolódó írások

2019. május 25.
1963-ban a Mercedes bemutatta a valaha volt legelitebb limuzinját, a W100-ast. A luxus csillagból kevesebb, mint 2800 készült, főbb vásárlói hírességek és diktátorok voltak
1966 Oldsmobile Tornado
2019. április 22.
A General Motors 1966-ban előállt egy teljesen új Gran Turismóval, amit a Ford Thunderbird vetélytársaként képviseltetett. Ő az első generációs Oldsmobile Toronado
2019. január 23.
Elegáns külső, komfortos belső, maximális menetteljesítmények. A Mercedes ikonikus roadster-szériája ezeket a tulajdonságokat egyesíti már több, mint 50 éve!
Gosford Classic Cars, 1956 Wartburg 311, almazöld
2019. május 01.
A Gosford Classic Cars árverésre bocsájt egy kimagaslóan jó állapotú Wartburg 311-est. Az autó értékéhez sokat hozzátesz, hogy az első modellek egyike és a legapróbb részleteiben is eredeti