2022. február 06. | 19:08

Ha más korban születnek, talán ma többszörös bajnokok lehetnének.

Mostanában nem volt olyan kiélezett harc a bajnoki címért, mint amilyen a legutóbbi szezonban. A címvédő Lewis Hamilton és kihívója, Max Verstappen az utolsó körig kiélezett csatát vívtak egymással, végül a holland végzett a pontverseny élén, megtörve ezzel a Mercedes és Hamilton dominanciáját - már ami az egyéni világbajnoki címet illeti.

Persze bőven benne volt a pakliban az, hogy Hamilton diadalmaskodjon, ám Verstappennek végül összejött minden. A friss bajnok könnyen csatlakozhatott volna azon F1–es versenyzők táborához, akik bár kiemelkedően teljesítettek az F1-ben és számos győzelmet is arattak, soha nem lettek világbajnokok. Ki tudja, Verstappennek lesz-e még esélye a bajnoki címre, hiszen 2022-től drasztikus szabályváltozások jönnek, ami alaposan felboríthatja az eddig kialakult erősorrendet a csapatok között. Márpedig versenyképes autó nélkül még a legjobbak sem képesek bajnoki címet nyerni.

Ami Verstappennek vagy éppen Räikkönennek összejött, az jó néhány klasszis pilótának nem. Rosszkor voltak rossz helyen, esetleg egy szerencsétlen csapatválasztásnak köszönhetően maradtak csupán le arról, hogy világbajnokként emlegessük most őket. Néhányuknak pechje volt, mert bár remek autója volt, a csapattársa még erősebbnek bizonyult, így nem tudta behúzni a hőn áhított világbajnoki címet.

Nézzük, kik azok, akik legalább egy bajnoki titulust igazán megérdemeltek volna.

10. Stirling Moss

Vitathatatlan, hogy Moss megérdemelt volna egy bajnoki címet. Háromszor is második helyen végzett Juan Manuel Fangio mögött. Moss szerezte egyéb iránt a Lotus csapatának első győzelmét, méghozzá az 1960-as Monacói Nagydíjon.

A végső sikerhez 1958-ban járt a legközelebb Moss, amikor egyetlen ponttal maradt le a címről, Mike Hawthorn nyerte azt. Moss ugyan négyszer is nyert a 11 futamból álló szezon során, ám ötször fel kellett adnia a versenyt, így a csak egyetlen győzelemmel de öt második hellyel stabilabb teljesítményt nyújtó Hawthorn lett a bajnok.

9. Juan Pablo Montoya

A kolumbiai Juan Pablo Montoya a motorsport számos szakágában versenyzett és minden kategóriában le is tette a névjegyét. Ahhoz, hogy megszerezze az autósport hármas koronáját, már csak Le Mansban kellene győzedelmeskednie.

Montoya

A Forma-1-ben hat szezont húzott le, rámenős stílusáról, látványos előzéseiről vált ismertté. 2003-ban közel járt a bajnoki címhez, rendkívül versenyképes volt alatta a Williams-BMW, ám végül Michael Schumacheré lett a serleg.

8. Mark Webber

A kilencszeres futamgyőztes ausztrál Mark Webber 2010-ben nyerhetett volna, amikor csapattársával, Sebastian Vettellel és az akkor a Ferrari színeiben versenyző Fernando Alonsóval viaskodott. Webbernek egészen a szezonzáró Abu Dzabi Nagydíjig volt esélye a végső sikerre, ám végül csapattársa, Vettel nyerte meg a bajnokságot.

Webber

Ez volt az az év, amikor az azóta is emlegetett Multi-21 eset történt, amely voltaképpen eldöntötte, ki is a Red Bull első számú pilótája. Ha Vettel más sportágat választ, Webber alighanem ma legalább egyszeres bajnoknak mondhatná magát.

7. Jacky Ickx

A Forma-1 egyik leggyorsabb pilótájának számított az 1970-es években. A belga Jacky Ickx kétszer is második helyen végzett az egyéni pontversenyben. 1969-ben még 26 ponttal végzett Sir Jackie Stewart mögött, 1970-ben azonban csupán 5 pontos hátrányban fejezte be a szezont, Jochen Rindtől kapott ki.

116 versenyt teljesített az F1-ben, nyolc alkalommal győzött karrierje során. Versenyzett a Ferrari, a Brabham, a McLaren és a Ligier színeiben is.

6. Ronnie Peterson

A “szuper svéd” becenévre hallgató Ronnie Peterson a legsikeresebb svéd F1-es pilóta mindmáig. Kilenc szezon alatt 10 győzelmet és 14 pole pozíciót szerzett, összesen 123-szor rajtolt el.

A legközelebb az utolsó szezonja során járt a bajnoki címhez, 1978-ban. Az Olasz Nagydíjat megelőzően 12 pontos volt a hátránya mindössze csapattársával, Mario Andrettivel szemben. Peterson a futamon súlyos balesetet szenvedett, majd a kórházban életét veszítette.

5. Gilles Villeneuve

Gilles az 1997-es világbajnok, Jacques Villeneuve édesapja volt. A valaha volt egyik legkarizmatikusabb pilótaként tartották számon, aki végzetes baleset következtében egy versenyhétvége során hunyt el.

Mindössze hat esztendeig tartó F1-es pályafutása során a McLaren és a Ferrari színeiben versenyzett. 67 futamon indult el, 6-szor nyert. Az összetettben 1979-ben a második helyen végzett, amikor Jody Scheckter diadalmaskodott, mindössze négy pontos előnnyel.

1982-ben a Belga Nagydíjon, Zolderben veszítette életét Gilles Villeneuve, amikor ütközött Jochen Mass autójával az időmérő edzésen.

4. Felipe Massa

A közelmúlt egyik legszívszorítóbb pillanata volt, amikor a 2008-as Brazil Nagydíjon Massa nyerni tudott és azt hitte csapatával és édesapjával egyetemben, hogy megnyerte a világbajnokságot. Az utolsó körben Lewis Hamilton azonban megelőzte Timo Glockot, a brit ezzel véget vetett a brazil 30 másodpercig tartó vb címének, és elegendő pontot szerzett ahhoz, hogy Massa elé kerüljön a pontversenyben.

Massa

Massa 2017-ben vonult vissza végérvényesen az F1-től, miután 15 éves pályafutása során 11-szer nyert és 41-szer végzett dobogós helyen. Versenyzett a Sauber, a Ferrari és a Williams csapatánál is.

3. David Coulthard

Annak ellenére, hogy 15 szezon alatt 13 győzelmet aratott az F1-ben, David Coulthard nem tudott egyszer sem a bajnoki cím közelébe férkőzni.

Coulthard

2001-ben Michael Schumacher mögött a második helyen végzett. Úgy tűnt, készen áll arra, hogy átvegye a stafétabotot Mikä Häkkinentől, a McLaren kétszeres világbajnok versenyzőjétől, és elsőszámú pilótájává lépjen elő. Aztán felbukkant a színen egy bizonyos Kimi Räikkönen, a többi pedig már történelem…

2. Carlos Reutemann

Reutemann hihetetlenül közel járt a bajnoki cím megszerzéséhez az 1981-es szezonban. A szezonzáró Caesars Palace Nagydíjra egypontos előnnyel érkezett Nelson Piquet-vel szemben. Sőt, a kvailfikáción megszerezte a pole pozíciót az argentin, míg brazil vetélytársa csak a negyedik helyről indulhatott.

Minden adott volt tehát Reutemann bajnoki címéhez. Ha Reutemann Piquet előtt maradt volna, akkor mindenképpen bajnok lett volna. Csapattársa, Alen Jones azonban karrierje utolsó futamára készült, és nem állt szándékában segíteni Reutemannt abban, hogy bajnok legyen. Már a rajtnál megelőzte Jones Reutemannt, aki mellett Villeneuve, Prost és Giacomelli is elment, ám Piquet számára sem sikerült túl jól a start, ő a nyolcadik helyre esett vissza az első kanyart követően. A 17. körben Piquet megelőzte a gyengén muzsikáló Reutemannt. A verseny egy pontján úgy tűnt, akár azonos pontszámmal is végezhet a két vetélytárs, miután Piquet mögött közvetlenül Reutemann haladt pontszerző helyen, ám végül másként alakultak a dolgok: Piquet egy ötödik hellyel éppen két pontot szerzett, Reutemann pedig pont nélkül maradt, így a brazil ünnepelhetett.

1. Rubens Barrichello

Rubens Barrichello az F1 egyik legtapasztaltabb pilótájaként vonuilt vissza 2011-ben, 322 futamot követően. 11 alkalommal győzött, ám sosem volt bajnok. Kétszer, 2002-ben és 2004-ben is második helyen végzett egy bizonyos Michael Schumacher mögött.

Barrichello

Ha nem a német klasszis lett volna Barrichello csapattársa, akkor alighanem kétszeres bajnokként vonult volna be a történelembe a brazil.

Hiányolsz valakit a listáról? Írd meg nekünk!

  • Címkék:
  • F1