Hamarosan lehull a lepel a Formula E harmadik generációs versenyautójáról, melyet a 2022/23-as, vagyis az elektromos formaautó-bajnokság a kilencedik szezontól kezdődően használnak majd. A széria döntéshozói a megnövelt teljesítménynek és a súlycsökkentésnek köszönhetően jelentős előrelépést várnak a jelenleg használt Gen2-es kocsikhoz képest.

Emellett az újgenerációs autókban bemutatásra kerülő új gyorstöltési technológia alkalmazása egyúttal azt is jelenti, hogy minden bizonnyal a versenytávok is hosszabbak lesznek, mint amit eddig megszokhattunk.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a múlt hét folyamán mutatta meg először a csapatoknak az új versenyautót Valenciában, ahol a szezon előtti tesztek zajlanak a Ricardo Tormo pályán. A bajnokság 8. szezonjának idénynyitó futama a Rijád ePrix lesz, melyet január végén rendeznek Szaúd-Arábiában.

A Gen3-as autók kompaktabb karosszériát kapnak: 70 milliméterrel keskenyebb és 160 milliméterrel rövidebb, vagyis az új kocsik összességében 1700 mm szélesek és 5000 mm hosszúak lesznek. Egyúttal az autók súlya is csökkenni fog, így a jelenlegi 900 kilogramm helyett a felső súlyhatár 780 kiló lesz (versenyzővel együtt). Továbbra is marad a nyitott pilótafülke, amelyre ezt követően is felkerül majd a biztonság növelését célzó glória.

Gen3-as Formula E versenyautó sziluettje felülről

Az akkumulátorok is jelentős változáson esnek majd át az új versenytechnika érkezésével. Az aktuálisan használt 385 kilogrammos energiatároló egységek helyére 284 kilós akkuk fognak kerülni. A gyorstöltést 600 kilowattban maximálják, amit 30 másodpercig lehet majd igénybe venni a futamok során. Ettől azt várják, hogy 4 kilowattóra extra energiát biztosítson az autók számára.

Míg a jelenlegi Gen2-es autókban egy villanymotor dolgozik a hátsó tengelyen, addig a Gen3-as kocsik hajtásáról már két elektromotor fog gondoskodni. Az első tengelyre egy 335, míg a hátsóra egy 470 lóerős teljesítmény leadására képes motor kerül majd. A szervezők szerint a motorok az akkumulátorban található energia mintegy 90 százalékát lesznek képesek mozgási energiává alakítani, szemben a belső égésű motorokkal, ahol az üzemanyag elégetése során keletkező energia mindössze 40 százaléka hasznosul mozgási energia formájában.

A második villanymotor hadrendbe állítása egyúttal azt is eredményezi, hogy a fékezések során az autók sokkal több energiát lesznek képesek visszatölteni az akkumulátorba. A szakemberek úgy számolnak, hogy a futamok során felhasznált energiamennyiség legalább 40 százalékát a rekuperáció fogja adni. A motorok jelentette extra fékerő következtében a Gen3-as autókban nem lesz szükség a hagyományos, hidraulikus fékrendszer használatára a hátsó tengelyen.

Gen3-as Formula E versenyautó sziluettje hátulról

Az FIA a Formula E versenyautók és alkatrészeik újrahasznosítására is komoly hangsúlyt fektet. Így például a gumik esetében nemcsak az újrahasznosítás számít prioritásnak, de a gyártás során felhasznált anyagok 26 százalékának is megújuló forrásból kell származnia.

A csapatok legkésőbb 2022 tavaszán vehetik majd át az új Gen3-as kasztnikat, azonban a motorokat minden alakulat szabadon, saját maga fejlesztheti ki.