2019. április 22. | 14:54

A Forma-1 történetében nem egyszer fordult elő, hogy egy pilóta bejelentette visszavonulását, majd mégis visszatért

Társszerző: Hajdu Balázs

Legutóbb Felipe Massa engedett a Williams hívószavának, és egy évvel meghosszabbította pályafutását. A következő összeállításban 5 olyan pilóta történetét ismerheted meg, akik már egyszer szögre akasztották a bukósisakot

Niki Lauda – visszavonult: 1979, visszatért: 1982

Az osztrák pilóta két világbajnoki címmel és 17 futamgyőzelemmel a zsebében sokkoló hirtelenséggel döntött a visszavonulás mellett. Niki Lauda az 1979-es Kanadai Nagydíj szabadedzésének kellős közepén hozta meg a döntést. „Az életben sokkal több van annál, hogy céltalanul körözgessünk” - mondta akkor Lauda.

„Azért hagytam abba, mert untam az egészet. Nem találtam kihívásokat. Fájdalmas volt, elmúlt a motivációm – ilyen egyszerű” - tette hozzá.

Lauda először a saját légitársaságának felépítésére koncentrált, majd kommentátorként dolgozott a Forma-1-ben. Ez az időszak változtatta meg a gondolkodásmódját

„Újra készen álltam arra, hogy kockázatokat vállaljak. Lenyűgözött a sportágban tapasztalt fejlődés. Aztán Ron (Dennis, a McLaren csapatfőnöke) felhívott, hogy felajánljon egy tesztlehetőséget. Teljesen véletlen egybeesés volt ez, nem tudhatta, hogy én már készen állok a visszatérésre” - mondta Lauda.

A titkos tesztre a Donington Parkban került sor. A gyakorlást követően Dennis felajánlotta Laudának a visszatérés lehetőségét.

„Arra számítottam, hogy legalább pár hetet gondolkodik a döntésen. Ám amikor az autópályán haladtunk, csak annyit mondott ’Igen, megcsinálom’. Pár hónappal később már a harmadik versenyét nyerte Long Beachen” - mondta Ron Dennis 2012-ben a Motor Sport magazinnak.

Lauda visszatérése végül négy szezont foglalt magába. Ebbe az időszakba belefért 8 futamgyőzelem és egy újabb világbajnoki cím.

Alan Jones – visszavonult: 1981, visszatért: 1985

Alan Jones nagyon stílusosan, győzelemmel fejezte be pályafutását – mármint az első részét. Az 1981-es Las Vegasi Nagydíj megnyerésekor már 34 éves volt, nyert egy világbajnoki címet. Egyszerűen belefáradt abba, hogy évről-évre keresztülutazza a világot. Jones annyira visszavonultan élt egy Melbourne közelében lévő farmon, és annyira tartotta magát az elhatározásához, hogy egyszer még a Ferrari hívását is elutasította, amikor 1982-ben Didier Pironi balesete miatt megüresedett helyet vele kívánták betölteni. Ezt a döntését később bevallottan megbánta.

Egy idő után azonban már nem tudott ellenállni a kísértésnek. Annak ellenére, hogy leesett egy lóról és eltörte a combcsontját, 1983-ra aláírt az Arrows csapatához. Ez az együttműködés végül nem jött létre, mivel a korábban beígért szponzori támogatás nem érkezett meg.

További két évnek kellett eltelnie, hogy jöjjön egy újabb visszautasíthatatlan – vagy inkább annak tűnő – ajánlat. Mint utóbb kiderült, a Haas-Lola projekt sem bizonyult sikeresnek.

„A siker minden összetevője rendelkezésre állt, mégsem tudták összerakni az autót” - mondta Jones.

A visszatérést követő 20 versenyből 15-ször nem ért célba, és mindössze 2 pontot tudott szerezni. Nem éppen a legnagyobb sikertörténet a Forma 1-ben.

Nigel Mansell – bejelentette visszavonulását: 1990, visszatért: 1991

Nigel Mansell gyakorlatilag nem kellene, hogy rajta legyen ezen a listán. Az 1990-es idény végén bejelentette visszavonulását, majd mégis aláírt egy újabb évre szóló megállapodást.

Ez nem azt jelenti, hogy Mansell nem gondolta komolyan az első bejelentést. Annyira elégedetlen volt a Ferrarinál eltöltött időszakkal, hogy készen állt szögre akasztani a bukósisakot. Az utolsó csepp a pohárban az volt, amikor Silverstoneban csapattársa, Alain Prost kapta meg a jobban beállított autót. Mansell ugyan megszerezte az első rajtkockát, ám a versenyen meghibásodott a váltója. Prost megnyerte a futamot, Mansell pedig teátrálisan kidobta a kesztyűit a közönség soraiba, és bejelentette, hogy azonnal távozni akar.

„Néhányan azt mondták, hogy csak az autóm meghibásodása miatt, a pillanat hevében tettem. Mások azt mondták, hogy csak jobb tárgyalási pozíciót akartam magának kicsikarni. Egyik változat sem igaz. Beszéltünk a dolgokról a feleségemmel, és megállapítottuk, hogy manipuláltak bennünket” - mondta Mansell 2009-ben.

Ám mielőtt elérte volna a kijáratot, Frank Williams hívása visszafordította a folyamatot. Mansell elmondta, hogy csak akkor térne vissza, ha a csapat egyértelműen őt támogatja elsőszámú pilótaként. A Williams végül belement a játékba. A többi már történelem.

Ahelyett, hogy 1990 végén, 16 győzelemmel és számos elszalasztott világbajnoki címmel visszavonult volna, Mansell 31 futamgyőzelmet és egy világbajnoki címet tudhat magáénak.

Michael Schumacher – visszavonult: 2006, visszatért: 2010

Amikor minden idők legsikeresebb versenyzőjeként 2006-ban visszavonult, nagyon kevés esély mutatkozott Michael Schumacher visszatérésére. Amikor Felipe Massa a 2009-es Magyar Nagydíj időmérőjén megsérült, a Ferrari rögtön korábbi hőséhez fordult, aki egyébként akkor tanácsadóként dolgozott a csapat mellett.

A visszatérésre végül akkor Schumacher nyaksérülése miatt nem került sor. A német legenda érdeklődése viszont annyira felélénkült, hogy még abban az évben bejelentették: a 40 éves, hétszeres világbajnok 2010-ben a Mercedes gyári csapatánál fog versenyezni.

„Amikor a Ferrari megkeresett, elindult bennem egy folyamat. Nem igazán akartam beugró lenni, ám éreztem, hogy ez egy olyan felelősség, ami alól nem bújhatok ki. Három év kihagyás után éreztem, hogy meg van bennem az erő. Ha nem lettem volna magabiztos, nem tértem volna vissza” - mondta Schumacher.

A Mercedesnél újra együtt dolgozhatott korábbi stratégiai főnökével, Ross Brawnnal. Ettől a párostól és Schumachertől nagyon sokat vártak. A hároméves időszak termése végül csak egyetlen dobogós helyezés lett.

„Élveztem a visszatérést. Nem voltam olyan sikeres, mint azelőtt, viszont rengeteget tanultam. Rájöttem, hogy veszíteni nehezebb, mint nyerni, ám egy-egy vereségből jóval többet lehet okuln.” - tette hozzá a hétszeres bajnok.

Felipe Massa – visszavonult: 2016, visszatért: 2017

„A pályafutásomban jóval több volt, mint amire valaha is számítottam”- mondta Massa 2016-ban, Monzában, amikor bejelentette visszavonulását.

A brazil pilóta látványosan elköszönt a sportágtól, majd a frissen megkoronázott világbajnok, Nico Rosberg is bejelentette visszavonulását. Ekkor megindult egy láncreakció: a Mercedes csapata Valtteri Bottast szerződtette a Williamstől Rosberg helyére, a brit csapat pedig meggyőzte Massát, hogy egy évvel hosszabbítsa meg pályafutását.

„Amikor a médiában megszellőztették a visszatérésemet, nagyon megérintett a szurkolók reakciója. Ez döntő tényező volt a döntésemben, szeretném megköszönni a rajongók támogatását. Egyszerűen nem tudtam nemet mondani a Williams felkérésére. Más csapathoz nem tértem volna vissza” - fejtette ki gondolatait a brazil pilóta. 

  • Címkék:
  • F1