Az 5 legsötétebb pillanat Michael Schumacher karrierjéből

Szabó Balázs újságíró
Közzétéve:
2020-10-03, 12:10

A hétszeres világbajnokot a királykategória egyik legnagyobb pilótájaként emlegetik. Arról viszont sokan elfelejtkeznek, hogy voltak a pályafutásában olyan pillanatok is, amikre lehet, hogy nem olyan büszke.

Michael Schumacher az a pilóta az F1 történetében, aki mindig is a legnagyobbak között lesz számon tartva. Ayrton Senna és Lewis Hamilton mellett méltán foglalja el ezt a helyet a Száguldó Cirkusz rajongóinak a szemében. Habár a rekordjai sorra megdőlnek Hamilton és a Mercedes elképesztő teljesítménye miatt, saját korszakának egyik legnagyobb, legmeghatározóbb karaktere volt.

Az 1992-es idényben futotta első teljes szezonját, amikor is egyből a dobogó harmadik helyén tudott végezni az egyéni bajnokság tekintetében. Valamint az első futamgyőzelmét is megszerezte a Belga Nagydíjon a Benetton színeiben. A ’93-as évad gyengébbre sikerült, sok kiesés mellett csak a negyedik helyen végzett az összetett pontversenyben. Aztán viszont elkezdte gyűjtögetni a VB címeket is. Meg sem állva a hét világbajnok trófeáig és 91 futamgyőzelemig, mindezt összesen 306 rajt alatt, amely során 155 dobogót tudott elérni. Pontosan ezek miatt felejtkezhetnénk meg azokról a pillanatokról, amik beárnyékolhatják ezt a fantasztikus pályafutást. Hiszen nem egyszer fordult elő olyan, hogy a sportszerűséget félre téve kezdett olyan manőverbe, amikkel átlépett egy határt. Mindehhez természetesen hozzá kell tenni, hogy a ’90-es évek Forma-1-e teljesen más volt, mint a mai, sokkal több volt az agresszív pilóta és több eltiltásos szankció is volt, gondoljunk csak Mika Häkkinenre vagy Eddie Irvine-ra, akit háromszor is kispadra száműztek a versenybírák.

A sikereket nem lehet elvitatni Schumachertől. Viszont nagyon komoly kérdések merülnek fel az emberben akkor, amikor a botrányokra, eltiltásokra és a vitás manőverekre nézünk. Felmerülhet számos kérdés bennünk annak ellenére is, hogy más szelek fújtak akkor. Vajon a szenvedélye és maximalizmusa miatt vesztette el a fejét többször is, vagy tényleg egy mocskos eszközökkel küzdő versenyző volt? Nézzük a konkrét eseteken keresztül.

1994 Ausztrál Nagydíj – Egy vitatott véghajrá

Egy végtelenül kiélezett küzdelem egy olyan szezon végén, ami mindenki számára egy megrendítő évad volt. Nemcsak az F1, de az egész autósport világa elvesztett egy hatalmas ikont, Ayrton Sennát, akit az idény elején még mindenki Schumacher legfőbb vetélytársának gondolt. Ha ez nem lenne elég, ráadásul ott voltak még a folyamatosan – szinte futamról futamra – változó szabályok, valamint a kipörgésgátló betiltása is. Még mielőtt rátérünk arra a bizonyos adelaide-i futamra, nem szabad szó nélkül hagyni azt sem, hogy a szezon közben a Brit és a Belga Nagydíjon is olyan szabályszegéseket vétett Schumacher és a Benetton, amelyek következtében a németet gyakorlatilag kizárták mindkét futamról, és eltiltották további kettőről. Így érkeztünk el az utolsó versenyre, ahol már körök óta szorongatta Damon Hill a németet. A vezető pozícióhoz foggal-körömmel ragaszkodó Schumacher kicsúszott a pályáról, lekoccolta a betonfalat, majd, amikor visszatért a pályára, a következő kanyarban rázárta az ajtót a hibáját kihasználni igyekvő Hillre. Vagy inkább úgy is mondhatnánk, hogy szabályosan ráhúzta a kormányt. A két kocsi összeütközött, Schumacher autója előbb a levegőbe emelkedett, majd a gumifalba szánkázott. A kör végén aztán a brit a boxba kényszerült, ahol feladta a küzdelmet, mert eltört a Williams bal első futóműve. Az eset után Hill csak ennyit mondott.

„Odamentem hozzá, hogy kezet rázzunk. Szerettem volna látni, hogy a szemembe képes-e nézni. De nem mondott sokat. Egy kicsit reménykedtem benne, hogy egy-két kellemetlen pillanatot okozhatok neki, de rá nem könnyű hatással lenni” – mesélte a brit.

A világbajnoki címet végül Schumacher szerezte meg, csupán egyetlen pont előnnyel, viszont nagyon nagy kérdőjelekkel.

Ha kíváncsi vagy Schumacher és Hill ütközésére videós formában, kattints ide és nézd meg.

Damon Hill és Michael Schumacher összeakadása az 1994-es Ausztrál Nagydíjon

1997 Európa Nagydíj – Ismét egy ráhúzás

Ismét egy idényzáró futam, ahol megint egyetlen pont volt az előnye a németnek, csak ezúttal Jacques Villeneuve előtt. A rajt után még Schumacher volt előrébb, féltáv után azonban technikai nehézségei támadtak és lassulni kezdett a Ferrari. 22 körrel a vége előtt aztán csak összeakadtak. Schumacher ismét ráhúzta a kormányt ellenfelére, csak most a másik autóban nem Hill, hanem Villeneuve ült. Most viszont nem volt olyan szerencséje, mint korábban, így ő a kavicságyban kötött ki, Villeneuve viszont sérült autóval is be tudta fejezni a versenyt, méghozzá a harmadik helyen. Ez pedig elegendő volt ahhoz, hogy a kanadai megszerezze a világbajnoki címet. A versenyt követő két hétben az FIA megvizsgálta az ügyet, és bűnösnek találta Schumachert. Habár azt mondták nem feltételezhető szándékosság az esetben, de hatalmas hiba volt ez a mozdulat a német versenyző részéről. Ami az egyéni bajnokságot illeti, Schumachert kizárták a teljes 1997-es szezonból.

Amennyiben kíváncsi vagy annak a bizonyos Európa Nagydíjnak az összefoglalójára, kattints ide és nézd meg videón.

Jacques Villeneuve és Michael Schumacher ütközése az 1998-as Európa Nagydíjon

1998 Belga Nagydíj – Amiből majdnem verekedés lett

Ha kicsit több szerencséje van a német legendának, akkor akár nyolc VB címe is lehetne, hiszen az 1998-as idényben nagyon kiélezett csatát vívott Mika Häkkinennel. A Belga Nagydíjon aztán jött a jól megszokott esős káosz verseny, ahol minden egy óriási tömegbalesettel kezdődött. Häkkinen egyetlen kört sem tudott teljesíteni, Schumacher viszont fölényesen vezette a futamot és nagyon sokat tudott volna hozni a finn pilótán. Ám akkor érkezett David Coulthard. Csak egy lekőrözésről volt szó, a tempónak, a skót pilóta ügyetlenségének és a rossz látási viszonyoknak köszönhetően viszont baleset lett belőle és egy nullázás Schumachertől. Aztán kis híján egy hatalmas tömegverekedés a boxban a két csapat és a két pilóta között. Schumacher arcán konkrétan lehetett látni, hogy elvesztette az irányítást önmaga felett.

Ha megnéznéd videós formában is, kattints ide és éld át a feszültséggel teli pillanatokat!

Michael Schumacher és David Coulthard az 1998-as Belga Nagydíjon

2006 Monaco – „Hiba” a Rascasse-kanyarban

Korábban Ross Brawn, most pedig Felipe Massa szólalt meg ezzel az esettel kapcsolatban. Aki esetleg nem tudja, az időmérőn hatalmas felhördülést váltott ki, hogy Schumacher úgy „hibázott” a legendás Rascasse-kanyarban és állította le autóját, hogy a többiek, Fernando Alonso és Mark Webber már ne tudjanak újabb gyors kört teljesíteni. Massa elmondása szerint azt az ötletet maga Ross Brawn adta a hétszeres bajnoknak, a brazil pilóta pedig semmit nem tudott erről. Schumachert kizárták a kvalifikációról, majd amikor Felipe fülébe jutott, hogy mi történt pontosan, gyakorlatilag nem akarta elhinni, hogy tényleg igaz. Massa azt mondta, hogy a német legenda egy teljes éven át nem tudta elismerni neki, hogy valóban szándékos volt ez az eset. Ezekből is látszik, nem csak kivételes sima helyzetekben ereszkedett le a szemére a sűrű, szürke köd, de utána még talán saját magával is el akarta hitetni a saját igazát, mindazt, amit a sajtónak mondani kellett.

„Tényleg valódi hiba volt” – pedig mindenki tudta, hogy nem.

Michael Schumacher a Rascasse kanyaros leállást követően Monacóban

2010 Magyar Nagydíj – Csata Barrichellóval

A hétszeres világbajnok Schumacher három év kihagyás után, 2010-ben tért vissza a Forma-1-be, ahol a Mercedes új gyári istállójában versenyezhetett. Nem volt olyan erős az autó, de izgalmas csatákat vívtak a középmezőnyben. Így volt ez a Magyar Nagydíjon is, ahol korábbi csapattársával, Rubens Barrichellóval akasztotta össze a bajuszát. A brazil pilóta a célegyenesben egy kiváló kigyorsításnak köszönhetően fogott szélárnyékot, majd előzött jobbról. Ekkor azonban Schumacher elkezdte kiterelni a Williams versenyzőjét a Hungaroring boxutcájának betonfalához. Az elején nem is volt ezzel semmi baj, védekezni azért tudni kell, de a legenda nem állt meg a határon, megint átlépte azt és majdnem felpasszírozta korábbi csapattársát a falra, ami 300 kilométer/órás tempónál nem feltétlenül lett volna egy örömteli élmény. Barrichello erre a rádión csak annyit reagált:

„Ez szörnyű volt! Ha Schumacher a kelleténél korábban akar a túlvilágra jutni felőlem nyugodtan, de ez szerintem túl sok volt” – mondta a brazil pilóta.

Amennyiben megnéznéd a két néhai csapattárs öldöklő küzdelmét videón, kattints ide.

Rubens Barrichello és Michael Schumacher a 2010-es Magyar Nagydíjon a célegyenesben

Mindent összegezve, Schumacher valóban egy hatalmas bajnok volt, elképesztő dolgokat ért el ő és a Ross Brawn - Jean Todt páros. Megkérdőjelezhetetlen a tehetsége. Viszont ahogy már az elején is kiemeltem, nagyon erős kérdéseket vetnek fel azok a momentumok, amelyeket elkövetett a pályafutása során. Talán nem érezte, hol van a sportszerűség határa, talán ő maga se tudta mindig, hogy mit, miért csinál. Sokan elmondták, hogy pszichológiai, mentális színtéren verhetetlen volt a német, de akkor mi vezette arra, hogy ilyeneket csináljon? Mindez már a történelem része, Schumacher remélhetőleg egyhamar felépülhet és majd egyszer egy életrajzi könyvből talán megtudjuk ezeknek az eseteknek a valódi hátterét és belső vívódásait. Már amennyiben voltak ilyenek.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Lewis Hamilton és Michael Schumacher a 91. győzelmük ünneplése során
2020. október 24.
A két legenda legnagyobb győzelmei a pályafutásuk során.
Lewis Hamilton egy 1966-os Shelby Cobra 427-es mellett a tengerparton
2020. szeptember 26.
A hatszoros világbajnok gyűjteménye egyedi, de határozott véleménye van az autókról, amit nem is rejt véka alá.

További hírek