Jacques Villeneuve 10 legkeményebb beszólása

Közzétéve:
2019-07-02, 06:47

1997 F1-es világbajnoka hatalmas megmondóemberré vált az elmúlt időszakban.

Társszerző: Hajdu Balázs

„Kit érdekel, mit beszél Villeneuve?” - a szurkolók legtöbbször így reagálnak, ha a kanadai világbajnok kifejti véleményét a Forma-1 jelenlegi alakulásáról. Néha olyan érzésem van, mintha egy olyan távoli rokon osztaná az észt a sarokban ülve, aki túl sokat ivott karácsony este. Villeneuve azonban televíziós szakértőként segíti a Sky Italia munkáját, illetve a paddockban is sokan kikérik a véleményét. 

Nagyon sokszor mond értelmes dolgokat, és osztja meg különleges látásmódját a nagyközönséggel. Vannak azonban olyan megjegyzései, melyekről nehéz eldönteni, vajon csak viccel-e, vagy teljesen komolyan gondolja. A következő összeállításban Jacques Villeneuve 10 legkeményebb beszólását olvashatod.

Hülkenberg egy Rosberg

2017-ben Fernando Alonso rajthoz állt az Indy500-on. Óriási volt a felhajtás a spanyol körül, ugyanis ő a monacói F1-es Nagydíj helyett inkább Amerikában versenyzett. A pilóták egy része támogatta a döntést, mások értelmetlennek tartották a lépést. Nico Hülkenberg például veszélyesnek titulálta Alonso elhatározását, és elmondta, szerinte ilyen rövid felkészülés után nem szabad belevágni egy ekkora kalandba.

Az ügyben természetesen Jacques Villeneuve is megszólalt. A kanadai világbajnok szinte minden kategóriában kipróbálta magát, így szerinte joggal formált véleményt Hülkenberg nyilatkozatáról.

„Ez az egész csak kifogás. Szerintem a versenyzőknek két kategóriája van. Az egyik Alonso, a másik Rosberg. Hülkenberg nálam egy Rosberg” - mondta Villeneuve.

Hülkenberg

Stroll gyorsabb tudna lenni egy lassabb csapattárs mellett 

Sokat fejlődhetsz, ha van lehetőséged a legjobbtól tanulni. Jacques Villeneuve ezt is egy kicsit másképp látja.

Lance Stroll 2017-es bemutatkozó szezonja vegyesre sikeredett, nem mutatott meggyőző teljesítményt sem az időmérőkön, sem pedig a versenyeken. Villeneuve ahelyett, hogy támogató szavakkal segítette volna ifjú honfitársát, minden egyes alkalommal éles kritikával illette. Konkrétan minden idők leggyengébb újoncának nevezte a fiatal kanadai pilótát.

Stroll

A 2017-es Brazil Nagydíjon Stroll utolsó helyen végzett, és kört kapott csapattársától, Felipe Massától is. A verseny után Villeneuve elkezdte boncolgatni, vajon mire lenne képes az ifjú kanadai, ha kapna egy lassabb csapattársat.

„Ki kell találnia valamit. Egy új csapattárs talán segítene. Valaki, aki lassabb nála. Meg kell találnia a módját, hogy gyorsabb legyen” - fejtegette 1997 világbajnoka.

Massa visszavonulását követően az orosz Szergej Szirotkin került a Williamshez, Stroll teljesítménye pedig feljavult. Villeneuvenek végül igaza lett.

Szarok az új szabályok

„Amikor én versenyeztem, minden jobb volt” - mondja számos egykori Forma-1-es pilóta. Nem meglepő tehát, hogy Villeneuve is élesen bírálta a szabályokat, a különbség az, hogy ő aktív korábban tette mindezt. 
1997-ben a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) komoly szabálymódosításokat jelentett be a következő idényre: az autókat keskenyebbre és lassabbra tervezték, a gumik összetételén is változtatni kívántak, mindezt a biztonság növelése érdekében. A kezdeti tesztelést követően Villeneuve kijelentette, nem rajong az új szabályokért, sőt egyenesen „szarnak” nevezte őket. 

„Ezek az új szabályok nevetségesek, az új gumikkal együtt. Elveszik a precízió és az élmény a vezetésből” - háborgott a kanadai. 

Az FIA nem igazán örült Villeneuve nyilatkozatának, és behívta az Autósport Világtanács párizsi ülésére. Történt mindez abban az évben, amikor ő volt a Williams elsőszámú pilótája, és harcban állt a világbajnoki címért. 

Villeneuve a kilencvenes évek végén

Räikkönent keményebben büntették, mert Hamiltonnak ment neki 

Emlékszel, amikor a 2018-as Brit Nagydíj rajtját követően Kimi Räikkönen hátulról nekiütközött Lewis Hamiltonnak? A finn pilóta tettéért 10 másodperces büntetésben részesült, ami egy kicsit erősnek mondható, tekintettel arra, hogy Sebastian Vettel Valtteri Bottas ellen elkövetett hasonló manővere 5 másodpercet ért a tavalyi Francia Nagydíjon. Jacques Villeneuve elmondása szerint Kimi azért kapott súlyosabb büntetést, mert Hamiltonnal szemben követte el a szabálytalanságot.

„Úgy döntöttek, hogy Lewisról van szó, ő harcban áll a világbajnoki címért, meg különben is, Angliában vagyunk. Adjunk érte 10 másodpercet. Ha Bottasszal szemben történik ugyanez az eset, biztos vagyok benne, hogy Kimi megúszta volna 5 másodperccel” - nyilatkozta határozottan Villeneuve. 

Hamiltont meglökte Räikkonen

Fogyatékos versenyzőknek nem kellene a Forma-1-ben lenniük 

Robert Kubica visszatérése a Forma-1-be valódi tündérmese. A lengyel pilóta 2011-ben súlyos ralibalesetet szenvedett, melyben a kézfeje és karja maradandóan károsodott. Kubicát nem lehet nem szeretni – még Villeneuve is hihetetlen teljesítménynek nevezte a visszatérést. Ennek tulajdonképpen ellentmondva kijelentette, hogy fogyatékossággal rendelkezőknek nincs helyük a Forma-1-ben.

„A Forma-1 a sportág csúcsa, a királykategória. Nem tesz jót a sportnak, ha fogyatékos versenyzők állhatnak rajthoz. Egy másik kategóriában talán, de nem az F1-ben. Robert visszatérése helytelen üzenetet közvetít” - hangzott Villeneuve megosztó véleménye.

Kubica a Williamsben

Hamilton Jézusnak képzeli magát 

A 2018-as Német Nagydíj vízválasztó volt a tavalyi szezon végkimenetele szempontjából. Ezen a futamon Sebastian Vettel vezető helyről, senki által nem zavarva kicsúszott, a győzelem pedig a 14. helyről rajtoló Lewis Hamilton ölébe hullt. Jacques Villeneuve nem volt elragadtatva a brit pilóta viselkedésétől. 

„Összetéveszti a Forma-1-et Hollywooddal. Minden, amit csinál, színpadias. A közösségi médiában úgy viselkedik, mintha ő lenne Jézus. Amikor az időmérő után az autója mellett térdelt, úgy nézett ki, mint a szenvedő Krisztus. Aztán elmondta a Hegyi Beszédet, a dobogón pedig úgy tett, mintha ő intézte volna az esőt” - vágott oda keményen a kanadai. 

Hamilton ünnepel autójára állva

Baleset volt, amikor Vettel ráhúzta a kormányt Hamiltonra Bakuban 

A 2017-es Azeri Nagydíj egyik biztonsági autós fázisában Vettel úgy vélte, hogy Hamilton féktesztet hajtott végre rajta, ezért nekikoccant a brit Mercedesének. Ezután a német Hamilton mellé húzódott, és szándékosan ráhúzta a kormányt. A dolog ugyan rendkívül alacsony sebességnél történt, ám a szándékos ütközés kirívó szabálysértés. Vettelt stop&go büntetéssel sújtották, ami a kizárás előtti legsúlyosabb büntetés, sokan mégis úgy gondolták, hogy akár keményebben is bűnhődhetett volna. 

De nem Villeneuve. Ő úgy vélte, hogy Vettel véletlenül ütközött Hamiltonnak. A kanadai szakértő figyelmét elkerülte az a tény, hogy az FIA adatok bebizonyították, szó sem volt féktesztről.

„Ha egy pilóta engem féktesztelne, ugyanazt csinálnám, mint Seb. Megkapta a legsúlyosabb büntetést. Szerintem nem akart nekimenni. Csak az egyik keze volt a kormányon, a másikkal mutogatott Lewisnak. Ha neki akarsz ütközni valakinek, akkor két kézzel fogod a kormányt – hiszen nem akarod összetörni a saját kocsidat” - boncolgatta az esetet Villeneuve. 

Vettel nekimegy Hamiltonnak Bakuban

Hozzátette, hogy a jelenet „nem volt sportszerű, de jó volt látni”. Ez is egy szokatlan és egyben ellentmondásos vélemény, főleg olyantól, aki már volt szándékos ütközés szenvedő alanya. 

Button gyenge csapattárs 

Teljesen megszokott, hogy csapattársak rivalizálnak egymással a Forma-1-ben. Ezek pár hónap, vagy akár évek alatt éleződnek ki – főleg, ha a világbajnoki cím a tét. Elég ritka, hogy egy középmezőnyben található csapat friss pilótapárosa között már az év elején feszültség alakuljon ki. 

Amikor 2003-ban Jenson Button csatlakozott a BAR csapatához, Jacques Villeneuve beszélni sem volt hajlandó vele. Próbált nyomást helyezni brit csapattársára.

„Majd tisztelni fogom Jensont, ha versenypályán bizonyítja gyorsaságát. Néhány pilóta nagyon gyenge mentálisan, nincs miért tisztelni őket. Az emberi erősség talán a sebességnél is fontosabb” - kezdte Jacques Villeneuve. 

Villeneuve és Button

Az első versenyen, Ausztráliában rögtön össze is akadtak. Button azt állította, hogy Villeneuve feltartotta őt a boxutcában. 

„Nagyon csalódott vagyok, hogy a csapattársam így beszél rólam a médiában. Az elején mosolygott, kezet ráztunk, meg minden. Úgy néz ki, hogy egy gyenge csapattárssal kell dolgoznom. Kidolgozom a seggemet a csapatért 4-5 éve, erre jön valaki, aki azért hibáztat, amiről nem is tehetek. Elég ijesztő” - felelt támadólag a kanadai.

A két pilóta később kibékült. Villeneuve elmondta, hogy a kettejük közti ellentétet a csapatvezetés generálta. Mindenesetre úgy beleszállni a saját csapattársadba, hogy nem is versenyeztetek még egymás ellen, egy kicsit szélsőségesnek tűnik. 

Hamilton helyezkedése okozta Vettel kanadai büntetését 

Azt hiszem már mindenki ismeri a sztorit: Sebastian Vettel 5 másodperces büntetést kapott a Kanadai Nagydíjon, mert veszélyesen tért vissza a pályára, Lewis Hamilton elé.   Számos expilóta védelmébe vette Vettelt, természetesen Jacques Villeneuve is köztük volt. A kanadai világbajnok még messzebbre ment: szerinte Hamilton szándékosan húzódott arra az ívre, ahová Vettel visszatért, így növelve a német pilóta büntetésének lehetőségét. 

„A hátulról érkező látja, hogy a másik kicsúszott a fűre, talán meg is pördül, úgyhogy irány a belső ív. Lewis jól tette a dolgát, sikerült kiharcolnia a büntetést Vettelnek. Hamilton nagyon jó ebben” - spekuláltt Villeneuve. 

Hamilton elé bevág Vettel Kanadában

Kubica szándékosan szabotálja a Williamst 

A Williams 2018-ra Szergej Szirotkint ültette be Lance Stroll mellé, így Kubicának maradt a tesztpilóta szerepe. Egy olyan pilótának, akinek vérében van a versenyzés, ez a pozíció nem elegendő. Jacques Villeneuve ezt a gondolatot meglovagolva előjött egy képtelen elmélettel. 

„A legtöbb fejlesztést Kubica végzi majd, így lehetősége lesz szándékosan nehezen vezethetővé tenni az autót. Ő a versenyzésről álmodik, nem szeretne megmaradni tartalékpilótának. Az ő helyében én pontosan ugyanezt csinálnám” - mondta Villeneuve.

Kubica

Forrás:

Kapcsolódó írások

2019. március 06.
A világ egyik legnagyobb Autószalonjára több gyártó is kihozta a jelenlegi Formula 1-es versenyautóját
Hegedűs Andor a Red Bull Racing épülete előtt, szemből fotózva
2018. november 21.
Andor egy olyan karriert futott be eddig, amire sok benzinvérű társammal együtt ámulattal tekintünk . Az alábbi interjúból kiderül, hogyan került a Formula 1 egyik legelitebb csapatába tervezőmérnökként!
2018. december 16.
11 kérdés a szezon második feléről olyan kérdésekkel, hogy min sértődött meg Bottas Magyarországon, mennyi ideig nem nevetne Oconnal Verstappen, és milyen állathoz hasonlította magát vajon Hülkenberg?
2019. február 10.
2019-től a McLaren kiszáll a díjkiosztásból