2021-ben új korszak veszi kezdetét a Száguldó Cirkuszban.
Társszerző: Hajdu Balázs
A Liberty Media hivatalosan 2017 januárjában vette át a Forma-1 irányítását Bernie Ecclestonetól. Azóta folyamatosan hangoztatják, hogy munkájukat majd a 2021-től kezdődő időszak után ítéljék meg. Azért éppen ezt a dátumot jelölték ki, mivel a jelenleg érvényben lévő Concorde Szerződés 2020 végén jár le. A köztes időben az új menedzsment keze meg van kötve, hogy stílszerűen fogalmazzam, még mindig az Ecclestone-korszak szélárnyékában vagyunk.
Az elmúlt években alapos tárgyalásokat folytattak az új irányvonalról. A 2021-re érvényben lévő Concorde Szerződés hiányában, elvileg a Liberty Media és az FIA a csapatok beleszólása nélkül hozhatna döntést. Ez a helyzet különleges lehetőséget teremtett egy radikális változáshoz.
A 2021-es módosítások bejelentésének eredeti határideje 2019. március 31. volt. Ez a dátum azonban túlságosan korainak bizonyult, így a felek október 31-ig halasztást rendeltek el. Miután az Autósport Világtanács jóváhagyta azokat, Jean Todt az FIA elnöke, Chase Carey a Forma-1 vezérigazgatója, és Ross Brawn sportigazgató bemutathatta az új szabályok alapjait.
Pontosabban, három szabályozási csomagot mutattak be. A korábban már megismert technikai és sportszakmai rendelkezések mellett ekkor már a pénzügyi szabályokról is szó esett. Az F1 elsődleges céljai között a sportág fenntarthatósága, valamint a mezőny kiegyenlítettebbé tétele szerepel.
Technikai szabályok: minden az előzésekről szól
A Forma-1 történetében ennyi kutatás, fejlesztés és tesztelés még soha nem előzött meg szabálymódosítást. Ross Brawn maga mellé gyűjtötte a valódi koponyákat. A korábban több csapatnál is technikai igazgatóként dolgozó Pat Symonds, a Ferrarinál tapasztalatot szerzett Nikolas Tombazis is a mérnöki csapat tagja lett. Küldetésük célja, hogy az autók ne veszítsenek annyi tapadást, amikor közel mennek egymáshoz – ezáltal több előzést és izgalmasabb versenyeket láthassunk. A szélcsatornás és CFD tesztekhez a csapatok is támogatást nyújtottak, együtt keresték a válaszokat az FIA szakembereivel.
Legutóbb 2017-ben hoztak jelentősebb változásokat a Forma-1-be. Akkor az autókat gyorsabbá és látványosabbá akarták tenni, az előzések elősegítése nem volt benne a csomagban. 2019-re egyszerűsítették az első szárnyakat, ám ez a kísérlet sem vezetett eredményre.
„Olyan autókra van szükségünk, melyek tudnak egymással versenyezni, mert jelenleg szörnyen állunk ebben a tekintetben. A pilótáktól folyamatosan érkezik visszajelzés a nehézségekről. A kereskedelmi jogok tulajdonosa, a Liberty Media felismerte a változtatás szükségességét, és biztosítja a megvalósításhoz nélkülözhetetlen anyagi forrásokat. Szebb és szorosabb versenyzésre alkalmasabb autókat fogunk biztosítani” - mondta Brawn a 2021-es csomag bejelentésekor.
A szélcsatornás modell és az F1 által kiadott képeken egy modern, látványos – nem mellékesen 18-as abroncsokkal felszerelt – autó látható.
„Egyszerűsíteni és kevésbé érzékennyé akartuk tenni az autó bizonyos részeit. Ezzel csökkenhet a teljesítmény-különbség. Reméljük, hogy az aerodinamikai változtatások nyomán közelebb kerülhetnek egymáshoz a versenyzők. Lesznek a csapatokra vonatkozó bizonyos korlátozások, ha nem tennénk, akkor könnyen megkerülhetnék az előírásokat” - mondta Nikolas Tombazis.
A nyáron többek között Adrian Newey, az F1 egyik legendás tervezője is hangot adott elégedetlenségének. A technikai szakértők aggódnak, hogy az autók mind ugyanúgy fognak kinézni. Tombazis azonban elmondta, hogy a tervezők azért bizonyos fokig szabad kezet kaphatnak.
„Várakozásaink szerint számos területen különbözni fognak az autók. Az orr, az első szárny, a légbeömlő-nyílás, az oldaldoboz, vagy akár a hátsó szárny. Ennek megfelelően külalaki és teljesítményt érintő különbségeket is fogunk látni” - mondta a szakember.
A 2021-es technikai szabályok az üzemanyagrendszer egységesítéséről is szólnak. A csapatok a váltórendszer és a fékek tekintetében azonban ellenállást tanúsítottak a sztenderd alkatrészek használatával szemben. A hibrid hajtóegység nagymértékben változatlan marad, az autók minimum súlya azonban 743 kilogrammról 768 kilogrammra módosult.
Sportszakmai szabályok: letisztázták a szabálykönyvet
A Liberty Media nagyon szerette volna bevezetni a szombati kvalifikációs versenyeket, ezt azonban a csapatok nem támogatták. Brawn szerződtette a Tyrrell és a Renault egykori csapatmenedzserét, Steve Nielsent. Az ő feladata volt a szabálykönyv letisztázásának folyamata, amit az előző két évtizedben az év elején elhunyt Charlie Whiting látott el. Az egy évben lehetséges versenyek számát 25-ben maximalizálták, így szeretnék lerövidíteni a hétvégéket. Az ellenőrzéseket péntekre tették, a parc fermé szabályokat pedig szigorították.
A csapatok pénteken tesztelhetnek ugyan fejlesztésre szánt alkatrészeket pénteken, de a versenyeken azokat nem használhatják. Az autóknak szombat reggel átvizsgálásra készen kell állniuk. A szélcsatorna és a CFD-technológia használatát is korlátozzák.
Pénzügyi szabályok: bevezetik a költségvetési sapkát
Több évtizede próbálnak beavatkozni a nagycsapatok költéseibe, Eddig semmi nem működött, azonban az FIA beemelte a pénzügyi szabályokat is a módosítási csomagba. A szabályszegés komoly büntetésekkel jár majd, így végre gátat szabhatnak az elképesztő költekezésnek.
A 21 versenyből álló idényre egy 175 millió dolláros költségvetési plafont állapítottak meg. Minden egyes hozzáadott versennyel ez az összeg további 1 millió dollárral növekszik. A sapka nem érinti a pilóták és a felsővezetés fizetését, valamint a marketing költségeket. Az intézkedés leginkább a Mercedest, a Ferrarit és a Red Bullt érinti, akiknek törekedniük kell a hatékonyabb működésre.
„A pénzügyi szabályozások drámai változást hoznak a Forma-1-be. A múltban már próbálkoztunk ezzel, de nem jártunk sikerrel. Most azonban az FIA égisze alatt születtek rendelkezések, ez döntő jelentőséggel bír majd. A szabályszegést sportszakmai büntetések fogják követni – ezelőtt a csapatok közti, úgynevezett úriemberek megállapodása alapján az erőforrások használatát korlátozták. Talán az volt a baj, hogy nem sok úriember van a paddockban. A pénzügyi szabályok súlyos megsértése akár a bajnokság elvesztésével is járhat, a következmények tehát komolyak lehetnek” - részletezte a költségvetési sapka lényegét Ross Brawn.
A költekezés korlátozását érintő rendelkezések természetesen számos kérdést vetnek fel. Vajon tényleg nyomon lehet követni egy nagy csapat minden tevékenységét? Egy gyári kapcsolattal rendelkező istálló könnyedén létesíthet egy kutatás-fejlesztési egységet, amiről senki nem tud. A kritikusok aggódnak, a szabályalkotásba azonban olyan kiváló elméket is bevontak, mint Nigel Kerrt, a Honda, a Brawn GP és a Mercedes egykori pénzügyi igazgatóját.
„Az FIA és az F1 nagyon erős pénzügyi szakértői csapattal rendelkezik. A sportgazdaságban jártás Deloitte vállalatától külső segítséget is kaptunk. Ők a labdarúgás világában szereztek jelentős tapasztalatot, munkájuk pozitív hatását világszerte érzékelhetjük. A rendelkezések megfontolt tárgyalások alapján született, ám természetesen szükség van a fejlesztésükre. Nyilván szembesülünk majd kihívásokkal, nekünk azonban csak a Forma-1 jövője számít” - mondta el Nigel Kerr.
Hogyan vélekednek a szabályokról a csapatok?
A csapatok részéről volt némi ellenállás a technikai változásokkal szemben. A nagyok szeretnék megőrizni kiváltságos státuszukat. Az egyeztetések során történtek módosítások, de az alapcsomag változatlan maradt.
„Még rengeteg munkát kell elvégeznünk. Egyelőre a kiindulópontnál járunk, együttműködésre van szükség, hogy közösen egy remek szabályozási csomagot fejlesszünk ki” - mondta Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke.
Az elefánt a szobában az, hogy a pénzügyi korlátozások csak 2021-ben lépnek életbe. Az új autókat azonban 2020-ban fejlesztik, amikor még szabadon költekezhetnek a csapatok.