Elszabadult a csatornafedél – 8 eset, amikor problémát okozott

Frissítve:
2019-05-03, 13:00

Az utcai versenypályák általában szűkek és porosak – néha azonban a csatornafedél is problémákat okozhat

Társszerző: Hajdu Balázs

Az autósport szerelmesei általában szeretik az utcai pályákat. Az izgalom garantált, egyúttal a csapatok számára is, őket azonban az elszabadult csatornafedelek is aggaszthatják. Súlyos személyi sérülés egyelőre nem történt, ám az autók komolyan károsodhatnak. A Forma-1-es Azeri Nagydíj első szabadedzését figyelemmel kísérők is szemtanúi lehettek egy ilyen esetnek – ennek apropóján következzen egy összeállítás, mely az elszabadult csatornafedelekről szól. 

2019-es Azeri Nagydíj – 1. szabadedzés

Múlt hét pénteken rendkívül rövidre sikerült az Azeri Nagydíj 1. szabadedzése, miután a Williams pilótája, George Russell egy csatornafedélre hajtott. Az edzést mindössze 12 perc után le kellett állítani, mivel a pálya javítása közel egy órát vett igénybe. A csatornafedelet a ferraris Charles Leclerc mozdította el, majd a szerkezet Russell autójának aljához csapódott, emiatt a brit pilóta új alvázzal volt kénytelen nekivágni a szombati időmérő edzésnek. 

csatornafedél miatt szenvedett balesetet Russell

2016-os Európa Nagydíj

Az idei nem az első probléma volt Bakuban. 2016-ban még Európa Nagydíj néven versenyeztek a pilóták Azerbajdzsánban, a vadonatúj utcai pályán, a bemutatkozás nem volt azonban zökkenőmentes. Miután kiderült, hogy a kerékvetőket tartó csavarok miatt többen defektet kaptak, egy boxutcában lévő csatornafedél is fokozta az izgalmakat. Valtteri Bottas éppen a garázs felé tartott a 3. szabadedzésen, amikor áthajtott a fémszerkezeten.

bója az Azeri Nagydíj hiányzó csatornafedele előtt
„Tegyetek elé egy bóját! Jó lesz az úgy!” 

Az alacsony sebesség ellenére a Williams oldaldoboza megsérült, így a finn pilóta nem tudta folytatni a gyakorlást. 

2016-os Monacói Nagydíj 

A 2016-os monacói verseny első szabadedzésén Jenson Button autójának első szárnya sérült meg, miután Nico Rosberg ráhajtott egy csatornafedélre. Az esetnél egyébként a német pilóta is defektet kapott. 

2010-es Monacói Nagydíj

Amikor Rubens Barrichello balesetet szenvedett a versenyen, először egy szimpla defektet sejtettek a háttérben. A verseny későbbi szakaszán beküldték a biztonsági autót, hogy a brazil balesetének helyén megigazítsanak egy elszabadult csatornafedelet. A két eset közti kapcsolatra csak a verseny leintését követően derült fény. 

A Williams mérnökeinek elemzése alapján az elszabadult csatornafedél miatt sérült meg Barrichello autójának felfüggesztése. 

2005-ös Kínai Nagydíj 

A 2005-ös konstruktőri bajnoki cím a Renault és a McLaren csapatai között az utolsó futamig kiélezett volt. A brit csapat esélyeit Sanghajban egy csatornafedél tette tönkre, amire Juan Pablo Montoya ráhajtott. A kolumbiai pilóta egy rövid ideig még folytatni tudta a versenyt, ám a szellőzőrendszer meghibásodása miatt végül ki kellett állnia. 

2005 Sanghaj, V8 Supercars

2005-ben több problémát is okozott a rosszul rögzített csatornafedél Kínában. A Forma-1-es futam előtt pár hónappal a V8 Supercars sorozat látogatott Sanghajba. Ezen a versenyen Mark Winterbottom autójának alvázát tette tönkre a fedél, mely a vezetőüléshez is aggasztóan közel került.

2004 Sanghaj DTM (Német Túrautó Bajnokság)

A következő történet szintén Sanghajban játszódott le, ezúttal a DTM futamára viszont egy utcai jellegű pályán került sor. A Forma-1-es biztonsági autók állandó sofőrje, Bernd Maylander autója repült a levegőbe, miután a verseny rajtját követően ráhajtott egy rosszul rögzített csatornafedélre. A pálya javítása annyira hosszúra nyúlt, hogy a hétvége első versenyét nem is tudták megrendezni. A második futam gond nélkül lezajlott, Maylander azonban nem tudott rajthoz állni.

1990 Montreál 480 km

Talán a legszemléletesebb illusztrációja következik annak, mekkora kárt tud okozni egy rosszul rögzített csatornafedél. 1990-ben, a Gilles Villeneuve versenypályán, Jesus Pareja Porsche 962-esével ráhajtott egy csatornafedélre, mely az előtte haladó autó leszorítóerejének köszönhetően szabadult el. A fedél áthatolt az autón, kettészakította a benzintankot, ennek eredményeként a jármű kigyulladt. Csodával határos módon Pareja sérülés nélkül megúszta az esetet.

 

Forrás:

További autós hírek

Kukásautó és menetrend szerinti trolibuszjárat ütközött össze még szombaton Milánóban. Elképesztő sebességgel csapódott a kukásautó oldalról a buszba, ami a…

Még mellette sem szívesen parkoltunk volna, hiszen a sofőr – érthető indulatai ellenére – egy igazi dühöngő őrült, aki kezelésre…

Egy román “horror karaván”, az MO-ról lehajtva, a 7-es útra balra kanyaradó sávból, piros lámpánál jobbra kanyarodik. (szerencsére baleset nem…

A beleset-megelőzés, a rendőrség egyik hivatalos facebook oldala és a PoliceHungary YouTube csatorna posztolta ki azokat a jeleneteket egy videócsokorban,…

Kereskedelmi forgalomban várhatóan 2021-ben kapható majd, de valaki már csapatja vele 🙂 A durván 3 hete leleplezett monstrum most közúton…

Kapcsolódó írások

James Hunt cigarettázik
2016. június 15.
Nem volt még egy olyan résztvevője a Forma-1-nek, aki versenyzőként és kommentátorként is maradandót alkotott. 1976 világbajnoka örökké fennmarad a sportág rajongóinak emlékezetében
Hegedűs Andor a Red Bull Racing épülete előtt, szemből fotózva
2018. november 21.
Andor egy olyan karriert futott be eddig, amire sok benzinvérű társammal együtt ámulattal tekintünk . Az alábbi interjúból kiderül, hogyan került a Formula 1 egyik legelitebb csapatába tervezőmérnökként!
 Robert Kubica a Wiliiams boxában oldalról fotózva
2018. november 21.
Robert Kubica a Williams-Mercedes versenyzője lesz 2019-ben a Formula 1-ben.
McLaren F1 a levegőben
2018. november 30.
A 90-es évek legendája feltöltés nélkül utasította maga mögé a világot, 627 lóerős motorja és pihekönnyű kasztnija lehetővé tette a hihetetlen rekorddöntést!