2020. január 13. | 20:24

A Racing Point csapatvezetője aggódik a drasztikus lassulás miatt.

Társszerző: Hajdu Balázs

2021-ben új korszak kezdődik a Forma-1-ben. A szabálymódosítások részleteiről egy korábbi cikkünkben olvashatsz.

A változások egyik fontos eleme, hogy egyszerűsítik az autók aerodinamikáját, ennek köszönhetően közelebb mehetnek egymáshoz, megnőhet az előzések száma. Nem kell szakértőnek lenni ahhoz, hogy megértsd a lényeget. A lecsökkentett leszorítóerő miatt az autók valószínűleg lassabbak lesznek. Készülj fel, mert az idei köridőket egy darabig nem fogják megközelíteni. Ennek kapcsán felmerültek olyan kétségek, hogy a Forma-2-es autók akár gyorsabbak lehetnek az F1-eseknél. A Racing Point csapatvezetője, Otmar Szafnauer a következő aggályokat fogalmazta meg a Motorsport.com weboldalnak.

„A legnagyobb félelmem az, hogy túlságosan lebutítjuk a sportágat, annak érdekében, hogy kiegyenlítettek legyenek a versenyek. Ha körönként hat másodperccel lassabban mennek az autók, az már nem az igazi Forma-1. Amennyiben így folytatjuk, az F2-es autók szintje alá megyünk. A Forma-2-ben 2 millió dollárért már lehet indulni. Ha nem vigyázunk, azok a kétmilliós autók gyorsabbak lesznek, mint azok, melyekre mi 200 milliót költünk. Valami nincsen rendben.”

Jogosan aggódik Szafnauer az autók sebessége miatt? Hogy jobban átlásd a helyzetet, érdemes kivesézni a múltbeli szabálymódosítások hatásait. Referenciapontként a barcelonai versenypálya szolgál.

1998-ban a Forma-1-es autók jelentősen keskenyebbek lettek, valamint a kanyarsebesség csökkentése érdekében változtattak az abroncsokon is. A dolog működött – Mika Häkkinen pole pozíciós ideje a Spanyol Nagydíjon közel négy másodperccel volt lassabb az előző évinél. Ezzel együtt még a leggyengébb kvalifikációs idő is – Ricardo Rosset a 107%-os szabály miatt nem is indulhatott a futamon – csaknem 10 másodperccel volt gyorsabb, mint Juan Pablo Montoya leggyorsabb köre a Forma-3000-ben, ami akkor az F1 betétsorozatának számított.

2009-ben újabb grandiózus változások következtek. A szárnyak egyszerűbbé váltak, 2000-es években alkalmazott aero-eszközök nagy részét betiltották. Visszahozták azonban a slick gumikat, ettől egy kicsit javult az autók teljesítménye. A dupla diffúzor váratlanul hatékonynak bizonyult, melynek segítségével az autók több leszorítóerőhöz juthattak. Abban az évben a pole pozíciós idő egy másodperccel volt jobb, mint az előző évben. A kvalifikáción Giancarlo Fisichella volt a leglassabb, ami még így 5,5 másodperccel felülmúlta Romain Grosjean idejét a GP2-ben.

2010-ben egy kicsit változtak a dolgok. Három új istálló csatlakozott a mezőnyhöz. A 2021-ben bevezetendő költségvetési sapka akkor még sehol nem volt. A három csapat hatalmas lemaradással küzdött. Az időmérőn abban az évben Bruno Senna volt a leglassabb, 1:27:7-es köridővel. Nála mindössze hat tizeddel volt lassabb a tragikus körülmények között elhunyt Jules Bianchi a GP2-ben.

2014-ben kezdődött a hibrid korszak a Forma-1-ben. Az elején a V6-osok is nagyjából olyan teljesítményt hoztak, mint a V8-asok. Több csapat azonban küszködött a plusz súly miatt, ezért néhány autó fájdalmasan lassúnak bizonyult. Lewis Hamilton 1:25:2-vel szerezte meg az első rajtkockát, mely négy másodperccel volt gyorsabb Stephane Richelmi GP2-es idejénél. Ricjelmi 1:29:2-vel megelőzte volna a két Marussiát és a két Caterhamet. Marcus Ericsson és Kamuji Kobajasi zárta a mezőnyt – az ő idejük csak a 14. helyre lett volna elég a GP2-es rajtrácson. Ericsson debütáló idényében lassabb autóban ült, mint amiben egy évvel korábban, egy szinttel lejjebb versenyzett.

A következő évben még rosszabbá vált a helyzet. A mezőny elején lévők gyorsultak, a két Marussia viszont lassabb volt, mint a Caterhamek egy esztendővel korábban. A rajtrács végén lévő Roberto Merhi a GP2-es betétfutamon is utolsó helyről indulhatott volna – az ő köre csak 3,4 másodperccel volt gyorsabb, mint a GP3-as pole pozíciós idő. Azért ez nagyon kínos. 

A WEC is ebben az időben kezdett egyre erősebbé válni. Az LMP1 osztály vonzotta a nagy gyártókat, a versenyek kiszámíthatatlanok voltak, az autók pedig úgy néztek ki, mint az űrrakéták. És rendkívül gyorsak is voltak, simán versenybe szálltak volna az F1 élmezőnyével. Nem csoda, hogy 2017-ben szabálymódosításokkal reagáltak a királykategória döntéshozói. A csapatok viszont ügyesen kihasználják a szabályban lévő kiskapukat, és az egyik helyen elvett leszorítóerőt más területekről pótolják. A 2017-es pole pozíciós idő 5,5 másodperccel volt jobb, mint 2015-ben.

2019-ben egyszerűbb első és hátsó szárnyakkal vágtak neki a csapatok a küzdelemnek. Ennek következtében 1,5 másodperces lassulást prognosztizáltak. Ez egyáltalán nem valósult meg, ugyanis a tavalyi Spanyol Nagydíj pole pozíciós ideje egy másodperccel jobb volt, mint 2018-ban.

A 2021-es szabálymódosításokkal kapcsolatban három másodperces lassulásról szólnak a becslések. Hogy ez lassabb lesz-e, mint az F2? Egyáltalán nem, még közel sem. Tavaly Barcelonában Robert Kubica volt a leglassabb versenyző, ám még az ő ideje is nyolc másodperccel jobb volt, mint Luca Ghiotto F2-es pole pozíciós köre.

Ismerve a Forma-1-es mérnökök képességeit, valószínűleg nem lesz három másodperces a különbség. Amennyiben összejönne a Szafnauer által jósolt hat másodperc, még akkor sem érnék el a Forma-2 szintjét. Az egyetlen módja annak, hogy az F2-es autók legyenek a gyorsabbak, ha egy csapat reménytelenül felkészületlen módon érkezik az F1-be, a Forma-2-ben pedig 300 kilós, V10-es motorokkal szerelik fel az autókat. Esetleg Judzsi Ide visszatérése a Williamshez jelentene némi esélyt.

Szerinted milyenek lesznek az F1-es autók 2021-től kezdve?

  • Címkék:
  • F1