F1: 5 csapat, amelyiknek megváltozott a neve az elmúlt évtizedben

Közzétéve:
2021-02-21, 06:50

2021-ben az Alpine és az Aston Martin nevével is találkozhatsz az F1-es rajtrácson.

Az idei év is hoz némi változást a csapatok elnevezését illetően a Forma-1-ben. Az eddig Renault néven ismert istálló 2021-től Alpine néven szerepel, a Racing Point pedig Aston Martin márkanév alatt folytatja szereplését a Száguldó Cirkuszban. Ennek apropóján következzen most egy kis múltidézés, mely bemutatja, hogyan változott az F1-es csapatok neve az elmúlt évtizedben.  

Mercedes

A Mercedes gyári csapata 2010-ben tért vissza a Forma-1-es mezőnybe. A hibrid korszak 2014-es indulása óta minden konstruktőri és egyéni világbajnoki cím a német istállóhoz került. Nézzük meg együtt, mi is történt a Mercedes visszatérése előtt!

2009-ben Ross Brawn felvásárolta a Honda F1-es csapatát, és Brawn GP néven saját istállót indított a Forma-1-ben. A mesébe illő történet végén a csapat az idény végén konstruktőri bajnoki elsőséget, valamint Jenson Button révén egyéni világbajnoki címet ünnepelhetett. A csoda azonban csak egy évig tartott. a Brawn GP a 2010-es idényben a Mercedes gyári csapataként élt tovább. Ross Brawn maradt a csapatfőnöki pozícióban, majd 2011-ben eladta részesedését, 2014 februárjában pedig visszavonult. A Forma-1-től azonban azóta sem tudott elszakadni, hiszen napjainkban is az autóversenyzés királykategóriájának sportszakmai vezetőjeként tevékenykedik.

Brawn GP-ből lett a Mercedes

Aston Martin

Ennek a csapatnak – illetve jogelődjeinek – névváltozása tényleg megér egy misét. A legfrissebb állapot szerint a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel és a kanadai Lance Stroll Aston Martin nevű istálló autóit vezethetik 2021-ben. Az istálló tavaly még Racing Point néven, rózsaszín festéssel szerepelt, ám ezt a nevet sem viselték hosszú ideig.

A Jordan Grand Prix a kilencvenes évek elején kezdte meg F1-es szereplését, majd a csapatból előbb Midland F1 Racing, majd egy újabb tulajdonosváltás után, 2007-ben Spyker F1 lett. 2008-ban az indiai Vijay Mallya és a holland Michiel Mol felvásárolták az istállót, és megszületett a Force India Formula One Team. Ezen a néven egészen 2011-ig szerepeltek, amikor az indiai Sahara India Pariwar tulajdonába került a Force India részvényeinek 42,5%-a.

Force Indiából lett Sahara Force India

A Sahara Force India büszkélkedhet néhány szép eredménnyel, Sergio Perez révén több alkalommal is odaértek a dobogóra, ám a paddockban időközben már pénzügyi problémáikról suttogtak. A csapat ellen a 2018-as Magyar Nagydíj hétvégén csődeljárás indult, a Belga Nagydíjon való részvételük is veszélybe került.

Az istállót végül a Lawrence Stroll által vezetett konzorcium mentette meg, a csapat így a 2018-as idény hátralévő részében Racing Point Force India néven szerepelt. Később a Force India teljesen feledésbe merült, ahogy idén már a Racing Point sem szerepel majd az F1-es rajtrácson. Vettelt és Strollt idéntől Aston Martin logóval ellátott, zöld overálban kell keresni.

Racing Point Force Indiából lett Racing Point

Alpine

Egy újabb szereplő, mely számos névváltozáson ment keresztül. Az egész történet úgy kezdődött, hogy a Renault 2002-ben felvásárolta a Benettont, ezzel ismét gyári csapatként állhattak rajthoz a Forma-1-ben. Fernando Alonso 2005-ben és 2006-ban világbajnoki címet nyert a Flavio Briatore által irányított alakulattal.

A spanyol pilóta McLarennél tett kitérője nem hozott újabb sikereket számára, így 2008-ban ismét a Renault színeiben szerepelt. A Szingapúri Nagydíjon Alonso nyerni is tudott, ám ehhez a vádak szerint kellett az is, hogy csapattársa, Nelsinho Piquet felsőbb utasításra összetörje autóját. Az FIA Autósport Világtanácsa kizárta a Renault csapatát a Forma-1-ből, az ítéletet azonban két évre felfüggesztette. Flavio Briatore csapatfőnököt azonban egy életre eltiltották az FIA eseményeiről, Pat Symonds vezetőmérnök pedig 5 éves kényszerpihenőt kapott a döntéshozóktól. A két sportvezető ellen hozott ítéleteket egy évvel később a francia bíróság hatályon kívül helyezte.

2011-től a francia autógyártó motorbeszállítóként folytatta szereplését a Száguldó Cirkuszban. A Lotus Cars megvásárolta a csapat részvényeinek 25%-át, így az istálló egészen 2015-ig Lotus F1 Team néven szerepelt.

Renauiltból lett Lotus

A Renault aztán 2016-ban ismét gyári csapatot kívánt indítani, ez az alakulat 2021-től már Alpine F1 Team néven szerepel – egy nagy visszatérővel, a kétszeres világbajnok Fernando Alonsóval soraiban.

Renaultból lett Alpine

AlphaTauri

Ez a történet szerencsére korántsem annyira szövevényes, mint a fentebb említettek. Az AlphaTauri megjelenése előtt a csapatot Scuderia Toro Rosso, azelőtt pedig Minardi néven lehetett megtalálni a Forma-1-es rajtrácson. Tudod, ez az a Minardi, melynek versenyzőjeként az idén 40 éves Baumgartner Zsolt megszerezte a magyar autóversenyzés egyetlen F1-es pontját. Az AlphaTauri név használata mögött egyébként a Red Bull divatmárkájának népszerűsítése áll.

Toro Rossóból lett AlphaTauri

Alfa Romeo

Az Alfa Romeo 2015-ben tért vissza a Száguldó Cirkusz vérkeringésébe, amikor az emblémájuk feltűnt a Ferrari autóinak oldalán. Két évvel később a Sauber csapat névadó támogatójává váltak, majd 2019-től már Alfa Romeo néven szerepel a Kimi Räikkönent is foglalkoztató istálló. Az olasz gyártó számos fantasztikus sikert ért el a sportág kezdeti időszakában. Erről, valamint a Forma-1 elmúlt 70 éves történetéről ide kattintva olvashatsz.

Sauberből lett Alfa Romeo

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Aston Martin Vantage versenyautó modell féloldalról
2020. november 18.
Jövőre új járgányt kaphat Bernd Mayländer. A versenyek felén akár egy Aston Martin Vantage modellt is láthatunk a mezőny elején.
Forma-1-es autó
2019. december 29.
A gazdag múltra visszatekintő fesztivál fénypontját évről-évre a királykategória autói adják.

További hírek