2021. február 21. | 07:50

2021-ben az Alpine és az Aston Martin nevével is találkozhatsz az F1-es rajtrácson.

Az idei év is hoz némi változást a csapatok elnevezését illetően a Forma-1-ben. Az eddig Renault néven ismert istálló 2021-től Alpine néven szerepel, a Racing Point pedig Aston Martin márkanév alatt folytatja szereplését a Száguldó Cirkuszban. Ennek apropóján következzen most egy kis múltidézés, mely bemutatja, hogyan változott az F1-es csapatok neve az elmúlt évtizedben.  

Mercedes

A Mercedes gyári csapata 2010-ben tért vissza a Forma-1-es mezőnybe. A hibrid korszak 2014-es indulása óta minden konstruktőri és egyéni világbajnoki cím a német istállóhoz került. Nézzük meg együtt, mi is történt a Mercedes visszatérése előtt!

2009-ben Ross Brawn felvásárolta a Honda F1-es csapatát, és Brawn GP néven saját istállót indított a Forma-1-ben. A mesébe illő történet végén a csapat az idény végén konstruktőri bajnoki elsőséget, valamint Jenson Button révén egyéni világbajnoki címet ünnepelhetett. A csoda azonban csak egy évig tartott. a Brawn GP a 2010-es idényben a Mercedes gyári csapataként élt tovább. Ross Brawn maradt a csapatfőnöki pozícióban, majd 2011-ben eladta részesedését, 2014 februárjában pedig visszavonult. A Forma-1-től azonban azóta sem tudott elszakadni, hiszen napjainkban is az autóversenyzés királykategóriájának sportszakmai vezetőjeként tevékenykedik.

Aston Martin

Ennek a csapatnak – illetve jogelődjeinek – névváltozása tényleg megér egy misét. A legfrissebb állapot szerint a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel és a kanadai Lance Stroll Aston Martin nevű istálló autóit vezethetik 2021-ben. Az istálló tavaly még Racing Point néven, rózsaszín festéssel szerepelt, ám ezt a nevet sem viselték hosszú ideig.

A Jordan Grand Prix a kilencvenes évek elején kezdte meg F1-es szereplését, majd a csapatból előbb Midland F1 Racing, majd egy újabb tulajdonosváltás után, 2007-ben Spyker F1 lett. 2008-ban az indiai Vijay Mallya és a holland Michiel Mol felvásárolták az istállót, és megszületett a Force India Formula One Team. Ezen a néven egészen 2011-ig szerepeltek, amikor az indiai Sahara India Pariwar tulajdonába került a Force India részvényeinek 42,5%-a.

A Sahara Force India büszkélkedhet néhány szép eredménnyel, Sergio Perez révén több alkalommal is odaértek a dobogóra, ám a paddockban időközben már pénzügyi problémáikról suttogtak. A csapat ellen a 2018-as Magyar Nagydíj hétvégén csődeljárás indult, a Belga Nagydíjon való részvételük is veszélybe került.

Az istállót végül a Lawrence Stroll által vezetett konzorcium mentette meg, a csapat így a 2018-as idény hátralévő részében Racing Point Force India néven szerepelt. Később a Force India teljesen feledésbe merült, ahogy idén már a Racing Point sem szerepel majd az F1-es rajtrácson. Vettelt és Strollt idéntől Aston Martin logóval ellátott, zöld overálban kell keresni.

Alpine

Egy újabb szereplő, mely számos névváltozáson ment keresztül. Az egész történet úgy kezdődött, hogy a Renault 2002-ben felvásárolta a Benettont, ezzel ismét gyári csapatként állhattak rajthoz a Forma-1-ben. Fernando Alonso 2005-ben és 2006-ban világbajnoki címet nyert a Flavio Briatore által irányított alakulattal.

A spanyol pilóta McLarennél tett kitérője nem hozott újabb sikereket számára, így 2008-ban ismét a Renault színeiben szerepelt. A Szingapúri Nagydíjon Alonso nyerni is tudott, ám ehhez a vádak szerint kellett az is, hogy csapattársa, Nelsinho Piquet felsőbb utasításra összetörje autóját. Az FIA Autósport Világtanácsa kizárta a Renault csapatát a Forma-1-ből, az ítéletet azonban két évre felfüggesztette. Flavio Briatore csapatfőnököt azonban egy életre eltiltották az FIA eseményeiről, Pat Symonds vezetőmérnök pedig 5 éves kényszerpihenőt kapott a döntéshozóktól. A két sportvezető ellen hozott ítéleteket egy évvel később a francia bíróság hatályon kívül helyezte.

2011-től a francia autógyártó motorbeszállítóként folytatta szereplését a Száguldó Cirkuszban. A Lotus Cars megvásárolta a csapat részvényeinek 25%-át, így az istálló egészen 2015-ig Lotus F1 Team néven szerepelt.

A Renault aztán 2016-ban ismét gyári csapatot kívánt indítani, ez az alakulat 2021-től már Alpine F1 Team néven szerepel – egy nagy visszatérővel, a kétszeres világbajnok Fernando Alonsóval soraiban.

AlphaTauri

Ez a történet szerencsére korántsem annyira szövevényes, mint a fentebb említettek. Az AlphaTauri megjelenése előtt a csapatot Scuderia Toro Rosso, azelőtt pedig Minardi néven lehetett megtalálni a Forma-1-es rajtrácson. Tudod, ez az a Minardi, melynek versenyzőjeként az idén 40 éves Baumgartner Zsolt megszerezte a magyar autóversenyzés egyetlen F1-es pontját. Az AlphaTauri név használata mögött egyébként a Red Bull divatmárkájának népszerűsítése áll.

Alfa Romeo

Az Alfa Romeo 2015-ben tért vissza a Száguldó Cirkusz vérkeringésébe, amikor az emblémájuk feltűnt a Ferrari autóinak oldalán. Két évvel később a Sauber csapat névadó támogatójává váltak, majd 2019-től már Alfa Romeo néven szerepel a Kimi Räikkönent is foglalkoztató istálló. Az olasz gyártó számos fantasztikus sikert ért el a sportág kezdeti időszakában. Erről, valamint a Forma-1 elmúlt 70 éves történetéről ide kattintva olvashatsz.

  • Címkék:
  • F1