Két hete rendezték első Emilia Romagna Nagydíjat a Forma-1 történetében. A Száguldó Cirkusz közel másfél évtizedet követően tért vissza Imolába. Végeredményét tekintve a futam nem hozott meglepetést, a virtuális és a teljes biztonsági autós fázisokat remekül kihasználva Lewis Hamilton megszerezte karrierje 93. győzelmét.

A verseny egyik legemlékezetesebb jelenete volt, amikor a Williams brit pilótája, George Russell a Safety Car mögött melegítette a gumikat és a fékeket, ám túl nagy gázt adott, így autója a falnak csapódott. A fiatal versenyző összetörten és csalódottan ült a pálya szélén – a Forma-1 történetében azonban nem ő az egyetlen, aki hasonló helyzetben csapta oda a vasat. Következzen most 6 olyan történet, mely bizonyítja, még a legnagyobbak is tudnak hatalmasat hibázni!

1. George Russell – Emilia Romagna Nagydíj, 2020

Kezdjük rögtön a legfrissebb sztorival. Az Emilia Romagna Nagydíj viszonylag eseménytelen végjátékát Max Verstappen kiesése pezsdítette fel. A Red Bull holland pilótája egy hirtelen defekt miatt a 2. helyről volt kénytelen búcsúzni. Az eset miatt a pályára küldték a biztonsági autót. George Russell időközben feljött a 10. pozícióba, így jó eséllyel pályázhatott karrierje első F1-es pontszerzésére. Ma már tudjuk, ez sajnos nem jött össze.

Russell ugyanis elkövette F1-es pályafutása legnagyobb hibáját. A Williams versenyzője közvetlenül a Safety Car mögött haladt, próbálta melegíteni a gumikat és a fékeket, ám túlságosan nagy gázt adott és a falnak csapta autóját. Az ütközés nem csak a Williamsben, hanem a lassítótáblákban is kárt tett, ezzel a pályamunkásoknak jelentős pluszmunkájuk akadt.  

Russell

George Russell teljesen magába roskadt, Lewis Hamilton és Romain Grosjean azonban hamar vigasztalni kezdték a fiatal pilótát a közösségi médiában.

„George, te mindent beleadtál. Néha mindenki követ el hibákat, az emiatt érzett fájdalom teljesen természetes. Én is rengeteget hibáztam. Haver, te nagyon jó vagy. Fel a fejjel, és nyomd tovább. Figyelj a következő feladatra” - írta Hamilton az Instagramon.

2. Romain Grosjean – Azeri Nagydíj, 2018

A 2018-as Azeri Nagydíjon hangzott el az elmúlt évek egyik legfurcsább és legviccesebb rádióüzenete. „Szerintem Ericsson nekem jött”. Emlékszel? Menjünk egy kicsit vissza az időben.

A Red Bull két pilótája, Max Verstappen és Daniel Ricciardo a futam nagyrészét egymás elleni csatározással töltötte, majd az 51 körös viadal 40. körében váratlanul összeütköztek. A rengeteg törmelék és a két autó eltávolítása miatt a pályára küldték a biztonsági autót.

Grosjean

Grosjean pedig pontosan úgy járt, mint Russell Imolában. A Haas francia pilótája a gumik melegítésén fáradozott, amikor senkitől sem zavartatva – ebben az esetben ez egy lényeges mondatrész – a falnak csapta az autóját. Grosjean megpróbálta az egészet szegény, ártatlan Ericssonra kenni, a Sauber svéd versenyzője azonban a közelben sem volt.  

Nos, legalább gazdagabbak lettünk egy új mémmel.

3. Lewis Hamilton – Kanadai Nagydíj, 2008  

Döntsd el, mi a kínosabb? Falnak menni a Safety Car mögött, vagy belerongyolni az F1 aktuális világbajnokába, aki a szabályoknak megfelelően várakozik a boxutca kijáratánál?

A hetedik világbajnoki címére hajtó Lewis Hamiltonnal 2008-ban az utóbbi eset történt meg. A Kanadai Nagydíjon Adrian Sutil autója felmondta a szolgálatot, a versenyigazgatók pedig az eltávolítás idejére a pályára küldték a biztonsági autót. Ahogy azt az elmúlt években megszokhattuk, ilyenkor számos élmenő kihasználja a kevés időveszteséggel járó kerékcsere lehetőségét. Abban az évben azonban egy furcsa szabály volt érvényben. Amint a Safety Car a pályára hajtott, a boxutcát automatikusan lezárták.

A versenyben vezető Hamilton, valamint az őt üldöző Räikkönen, Rosberg, Kubica és Alonso is kiállt, Hamilton kerékcseréje és tankolása azonban lassúnak bizonyult, így finn és lengyel riválisa is elé került. Räikkönen és Kubica megálltak a boxutca kijáratánál, mivel a lámpa piros jelzést mutatott. Hamilton frusztrált volt az elhibázott kiállás miatt, nem vette észre a lámpát és az előtte álló autókat, így nekiment Räikkönen Ferrarijának. Mindketten kiestek a versenyből, a futamot végül Robert Kubica nyerte meg.

A boxutca zárva volt, Hamilton pedig nekiment Räikkönen autójának
A boxutca zárva volt, Hamilton pedig nekiment Räikkönen autójának

4. Sebastian Vettel – Japán Nagydíj, 2007

A Forma-1-es pilóták első számú szabálya: „Ne üsd ki a csapattársad”. Talán éppen annyira fontos, hogy ne ütközz neki a testvércsapatban szereplő versenyzőnek sem. 2007-ben Sebastian Vettel a Toro Rosso színeiben szerepelt, és sajnos nem figyelt eléggé a Red Bullban ülő Mark Webberre.

A 2007-es Japán Nagydíjat heves esőzések közepette rendezték. A körülmények annyira nehezek voltak, hogy Fernando Alonso esőgumikon is összetörte a McLarent. A romok eltakarítása a Safety Car beküldését indokolta. A versenyt Hamilton vezette, mögötte Webber és Vettel haladt.

Webber autóját a következő kapcsoláskor már a pálya szélén látjuk. Első ránézésre ez egy sima kicsúszásnak tűnt, azonban a visszajátszás elárulta, hogy Vettel elvesztette az irányítást az autója felett, és belecsúszott Webber autójának hátuljába. Mindkét pilóta feladni kényszerült a viadalt, Vettel az akkori legjobb eredményét dobta ki az ablakon.

A német versenyzőt ezzel együtt 2009-ben előléptették a Red Bullhoz, ahol Webber csapattársaként világbajnoki sikereket ért el. 

Webber és Vettel
Webber és Vettel nem mindig értették meg egymást

5. Juan Pablo Montoya és Michael Schumacher – Monacói Nagydíj, 2004

Talán te is emlékszel arra a jelenetre, amikor Michael Schumacher sérült Ferrarija előtűnik a monacói alagútból. Palik László legendás reakcióval konstatálta a történteket – lássuk be, furcsa esetről van szó. Schumacher minden probléma nélkül vezette a versenyt, majd Fernando Alonso kiesése miatt pályára küldték a biztonsági autót. A Ferrari pilótája a Safety Car mögött próbálta melegíteni a fékeket, azonban túl hirtelen állt meg, így a mögötte haladó Juan Pablo Montoya már nem tudott időben reagálni. Schumacher bal első futóműve súlyosan megsérült, így feladni kényszerült a versenyt.

Montoya a csapatrádión elnézést kért tettéért, mellyel megakadályozta a német világbajnokot, hogy beállítsa Ayrton Senna monacói győzelmi rekordját.  

Schumacher összetört Ferrarija
Néha a legnagyobbak is hibáznak

6. Jenson Button – Olasz Nagydíj, 2000

2009 F1-es világbajnoka az ezredfordulón mutatkozott be a Száguldó Cirkuszban, a BMW Williams színeiben. Az ifjú titán jól kezdte az idényt, sikerült pontokat gyűjtenie, az Olasz Nagydíjon azonban nem jött ki számára a lépés.

Az első körben történt hatalmas balesetet követően a pályára kellett küldeni a biztonsági autót. A helyreállítás körökön keresztül tartott, a hosszú idő után bekövetkező újraindítást Michael Schumacher vezényelte le. A mezőny jelentősen feltorlódott, Button pedig nem akart a csapattársának ütközni, így elrántotta a kormányt, majd kicsúszott a pályáról. A brit pilótája autója súlyosan megsérült, így nem tudta folytatni a versenyt.

Button