F1: 8 remek zöld színű autó a sportág történetéből

Közzétéve:
2020-12-25, 10:04

Jövőre ismét lesz zöldre festett autó a Forma-1-es rajtrácson, ennek apropóján jöjjön egy összeállítás ilyen színű versenyautókról!

A Forma-1 70 éves történetében számos zöld színűre festett versenyautó szerepelt, és ért el szép eredményeket. 2021-ben visszatér az Aston Martin a Száguldó Cirkuszba, így ismét lesz zöld autó a rajtrácson. A szín használata az autóversenyzésben egészen 1903-ig nyúlik vissza, amikor a Gordon Bennett Kupán résztvevő csapatok a származási ország szerint festették az autókat. Belgiumot a sárga, Olaszországot a piros, Franciaországot pedig a kék szín jellemezte. Nagy-Britannia és Írország közösen indított csapatot, a versenyt pedig az íreknél rendezték, így az autókat az írek nemzeti színére, azaz zöldre festették.

A következő összeállításban 8 zöld színű Forma-1-es autóval ismerkedhetsz meg.

1. Aston Martin DBR4

Az Aston Martin az ötvenes években már szerepelt a Forma-1-ben. A brit gyártó dominált az autóversenyzés egyéb kategóriáiban, a Száguldó Cirkuszba azonban sajnos nem tudták átültetni ezt a remek teljesítményt. A csodálatos DBR4 és DBR5 versenyautók összesen 6 F1-es futamon álltak rajthoz 1959-ben és 1960-ben, ezeken azonban nem sikerült pontot szerezniük. Vettel és Stroll számára nem lesz magasan a léc 2021-ben, hiszen nem lesz nehéz túlszárnyalni az elődök teljesítményét.

Aston Martin DBR4
Az Aston Martin eddig nem szerzett pontot a Forma-1-ben – talán 2021-ben sikerülni fog

2. Jordan 191

A Jordan istállóval kapcsolatban a legtöbb Forma-1-es rajongónak a sárga szín jut eszébe, annak ellenére, hogy Eddie Jordan első F1-es autója zöld színű volt. Ezzel a legendás autóval debütált Michael Schumacher a Száguldó Cirkuszban, az 1991-es Belga Nagydíjon. Eddie Jordan rendkívül okosan választott támogatókat, ugyanis a 7UP és a Fujifilm logójában is dominál a zöld szín.

Jordan 191
Michael Schumacher a Jordan 191 volánja mögött az 1991-es Belga Nagydíjon

3. Vanwall

Nem számít, milyen fejlődésen mennek keresztül a Forma-1-es autók, a régi klasszikusokat mindig komoly tisztelet fogja övezni. Az ötvenes évek egyik legsikeresebb versenyautója a Vanwall az 1957-es és 1958-as F1-es idényekben összesen kilenc futamgyőzelmet szerzett, Stirling Moss és Tony Brooks pilótákkal a volán mögött.

Vanwall

4. Benetton B186

A Red Bullhoz hasonlóan a Benetton is más csapatok támogatójaként került be a Forma-1-be, majd 1986-ban felvásárolták a Toleman istállót, és abban az idényben már önálló konstruktőrként indultak. A divatmárka szerette a különc megoldásokat, a képet elnézve ez a Forma-1-es autójukon is megjelenítésre került.

Benetton B186
Az 1986-os Benetton a zöld mellett a számos egyéb színeket is felvonultatott

5. Jaguar R5

A Jaguar ugyan nem könyvelhetett el túl sok sikert a Forma-1-ben, ám legalább látványos autókat vonultattak fel a mezőnyben. Az R5 modell volt az utolsó, mielőtt a Red Bull felvásárolta volna az istállót. Az Ocean’s Twelve mozifilm népszerűsítésére, a 2004-es Monacói Nagydíjon Mark Webber és Christian Klien autójának orrkúpjába egy-egy 300 ezer dollár értékű gyémántot ültettek. Az osztrák Klien azonban a futam első körében a korlátnak ütközött, így az akció nem a tervezettek szerint sült el.

Jaguar R5
Christian Klien a 2004-es Monacói Nagydíjon – itt még épségben volt a Jaguar

6. Caterham CT05

A 2014-es F1-es szezonnak néhány csapat furcsa tervezésű autóval vágott neki. A mezőny egyik leggyengébb istállója a Caterham volt, mely leginkább bogárzöld festésével hívta fel magára a figyelmet. Kamuji Kobajasi és Marcus Ericsson tehetségével nem volt baj, az autó teljesítménye, valamint az anyagi támogatás hiányzott.

Caterham CT05
A Caterham CT05 nem tartozik minden idők legszebb F1-es autói közé

7. Lotus 25

A Lotus 25 volt az az autó, mellyel Jim Clark megnyerte az 1963-as és az 1965-ös egyéni világbajnoki címet. Colin Chapman istállója a klasszikus zöld színt választotta, Norfolki-i mustársárga betétekkel, majd 1968-ban a Gold Leaf dohányipari vállalat lett a csapat főtámogatója, így az autók festése is az ő színösszeállításuk szerint változott.

Lotus 25
Jim Clark az 1963-as Brit Nagydíjon

8. Lotus 80

Miután a Lotus 78 és 79 mindent díjat besepert az 1978-as Forma-1-es idényben – Mario Andretti nyerte az egyéni világbajnokságot, a Lotus pedig első lett a konstruktőrök mezőnyében – a Lotus 80 előtt is jelentős elvárások magasodtak. Papíron egy technológiai mestermunka volt, ám a való életben nem tudott megfelelő teljesítményt nyújtani. Az autó konkrétan annyira rossz volt, hogy Carlos Reutemann nem volt hajlandó versenyezni vele, Andretti pedig négy futamot követően elégelte meg a szenvedést.

Lotus 80
Mario Andretti mindössze négy futamon használta a Lotus 80-as modellt 1979-ben

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Forma-1-es autó
2019. december 29.
A gazdag múltra visszatekintő fesztivál fénypontját évről-évre a királykategória autói adják.
Petrov Alonso előtt
2019. december 30.
Emlékszel még Hamilton és Massa 2008-as drámájára? Vagy Vettel első világbajnoki címére? Esetleg hallottál a Hunt vs. Lauda csatáról? Most megnézheted a 10 legizgalmasabb F1-es végjátékot.

További hírek