2020. augusztus 10. | 14:14

A német versenyző újfent hibázott, majd kőkeményen beszólt a Ferrarinak.

Vasárnap rendezték Silverstone-ban a 2020-as Formula–1 világbajnokság ötödik futamát, amely a 70. Évforduló Nagydíja néven vonul be a sporttörténelem-könyvekbe. A futamot Max Verstappen nyerte, a Red Bull holland sztárja ezúttal is külön ligában játszott a két Mercedesszel. Most viszont nem őt akarom éltetni, helyette Sebastian Vettelről szeretnék értekezni, aki előbb egy újabb megpördüléssel vétette magát észre, majd verseny közben és után is kiosztotta a Ferrari stratégáit. Ez egy szubjektív írás, és felvállalom, hogy az én szememben Fernando Alonso, Mika Häkkinen, Jim Clark, Niki Lauda vagy éppen Ayrton Senna nagyobb bajnok, mint Vettel, hiába van kevesebb vb-címük.

Vettel 2015-ben azzal a határozott céllal ment át a Ferrarihoz, hogy példaképéhez, Michael Schumacherhez hasonlóan a csúcsra repítse a vörösöket, lehetőleg minél többször. Most már tudjuk, hogy ez a kísérlet kudarcba fulladt, a német pilóta csak futamgyőzelmekig jutott, mióta magára öltötte a tűzpiros overált, az idény végén pedig távozik a csapattól, amely nem marasztalta őt (ha Vettel idén világbajnok lesz, megeszem a kalapomat, mark my words). Ez a kapcsolat nemhogy elfáradt, egyenesen elmérgesedett, az eddig a háttérben zajló viták most már a nyilvánosság előtt zajlanak.

Vettel egy telefonhívást követően tudta meg, hogy új csapatot kell keresnie magának. Nagyobb tiszteletet érdemelt volna egy négyszeres világbajnok? Meglehet, de én a legutóbb látott futamok alapján ki merem jelenteni, hogy a Ferrari jól döntött, amikor Charles Leclerc mellett tette le a voksát.

Bármi is történjék, Vetteltől semmi és senki nem veheti el azokat az egyéni vb-címeket, amelyeket a Red Bullnál söpört be. De az utóbbi éveket látva felvetődik a kérdés: lehet, hogy inkább a technikán múlt az, hogy Vettel 2010-ben, 2011-ben, 2012-ben és 2013-ban is mindenkit lenyomott a pontversenyben?

Azért azt jegyezzük meg, hogy Vettel egy Toro Rossóval is tudott versenyt nyerni, azon a bizonyos 2008-as Olasz Nagydíjon figyelt fel rá a világ úgy istenigazából. Aztán a Red Bullnál ő volt a király Mark Webber mellett, 2011-ben és 2013-ban lemosta a mezőnyt, a másik két évben viszont megszorongatta Fernando Alonso.

Az az Alonso, aki akkoriban nem a mezőny legjobb kocsijával ment, de kihozta a Ferrariból a maximumot, talán még kicsit többet is annál. Ez az, amiben a spanyol szerintem jobb Vettelnél. Ha a németnek olyan kocsit kell vezetnie, ami nem rá van szabva, akkor látványosan tud szenvedni. Mint a mostani szezonban, ahol rendre kikap a csapattársától. Mindenki tudja, hogy a Ferrari idén sem jó, de Leclerc azért csak ott tud maradni az élmezőny közelében, és már szerzett két dobogós helyezést, most hétvégén pedig 4. lett, ami ezzel a kocsival elképesztő bravúrnak számít. Vettel eközben a rajt után megpördült, majd a csapatot szidta a taktika miatt. Mattia Binotto csapatfőnök nem értett vele egyet.

„Vettel versenye a rajtnál ment el, és szerintem ez volt a kulcs, nem pedig a stratégia, amit választottunk.”

Vettelnek 2018-ban szerintem meg kellett volna nyernie a világbajnokságot, a Német Nagydíjon el is léphetett volna Hamiltontól, de aztán a falban kötött ki, utána pedig elveszítette a fonalat, jöttek a gyermeteg hibák és megforgások (az idei Osztrák Nagydíjon is sikerült menetiránnyal szembe állítania a versenykocsiját), amelyek bizony rossz fényt vetítenek a karrierjére. 2019-ben jött Leclerc, aki nem akart Räikkönen 2.0-a lenni, felvette a kesztyűt, hét pole pozícióval és két futamgyőzelemmel zárta a szezont, a pontversenyben pedig Vettel előtt végzett.

A helyzet egyébként odáig fajult, hogy a többiek már gúnyt űznek a Ferrari nemrég még első számú pilótájából. Vasárnap Daniel Ricciardo is bénázott egy sort a Renault-val, az ausztrál versenyző a következő szavakkal kommentálta a történteket:

„Úgy érzem, ez most egy Seb-forgás volt tőlem. Sajnos tőle az elmúlt években láttunk pár ilyet. A belső íven vagy, és mihelyst a gázra lépsz, elveszíted az irányítást.”

Idén már egyértelműen a monacói tekinthető az első számú versenyzőnek a Ferrarinál, ami nyilván rosszul esik Vettelnek, de el kell fogadnia a helyzetet, mást nem tehet. De akármennyire rossz is a kocsi, egy négyszeres világbajnoknak nem illene legalább úgy teljesítenie, mint fiatal csapattársának? Értem én, hogy alulmotivált, de megmutathatná, hogy rosszul döntöttek az olaszok. A Vettel védelmére kelők már szabotázst emlegetnek, arra utalnak, hogy a Ferrari direkt rossz kocsit ad a német pilóta alá, nehogy már véletlenül több pontot szerezzen, mint Leclerc. Nekem ez nagyon meredek teória, de ha így van, akkor a Ferrari maga alatt vágja a fát, hiszen minden egyes pontra égető szüksége van, a józan ész azt diktálja, hogy mind a két pilótáját a lehető legjobb autóval és taktikával küldje harcba vasárnaponként.

Miközben Vettel néha azt sem tudja, milyen rendezvényen van, Leclerc-ben ég a tettvágy. Mivel a kocsi rossz, minden körben a határon autózik, a Stájer Nagydíjon az ifjonti hév miatt a saját és csapattára versenyét is gajra vágta, de igazábólm senki nem haragudott rá emiatt.

Én úgy érzem, hogy Vettel lassan kezd teljesen kiégni, szüksége van a környezetváltozásra (a hírek szerint a Racing Point/Aston Martin lesz a következő csapata). Mint említettem, a 4 vb-címet nem kell megmagyarázni, viszont ha nincs a Red Bull dominanciája a 2010-es évek elején, akkor lehet, hogy kevesebb „koronával” büszkélkedhetne.

Te mit gondolsz, hol a valós helye Vettelnek a többszörös világbajnokok rangsorában? Netalán egyenesen ő lenne az egynél több világbajnokságot nyerő pilóták legrosszabbika?

A 70. Évforduló Nagydíjának nem hivatalos végeredménye

Egyéni pontverseny állása

Konstruktőri pontverseny állása

M4 Sport/Boxutca

Formula 1/Twitter

Wikipédia