2019. szeptember 21. | 20:44

Az olasz pilóta finoman szólva sem tudta megfelelően helyettesíteni a sérült Felipe Massát 2009-ben.

Társszerző: Hajdu Balázs

Manapság szinte mindenki azt beszéli, hogy a szezon egészét tekintve Mercedes annyival a többi istálló előtt jár, hogy a mezőnyből bárkit is ültetnének valamelyik Ezüst Nyílba, szinte biztos, hogy bajnoki címet ünnepelhetne - hacsak nem orozná el azt előle csapattársa. Ennek kapcsán hadd meséljek el neked egy érdekes történetet, amely 10 szezonnal ezelőtt játszódott.

Felipe Massa a 2009-es Magyar Nagydíj időmérő edzésén súlyos fejsérülést szenvedett, miután egy rugó a bukósisakjának csapódott. A brazil pilótát egy magyar kórházban megoperálták, az eset következtében ki kellett hagynia a szezon hátralévő részét.

A Ferrari csapatának a következő hét futamra gondoskodnia kellett Massa pótlásáról. Egy ilyen nagy csapat háza táján természetesen azonnal megindultak a találgatások. Michael Schumacher volt az elsőszámú jelölt a feladatra, ám sajnálatos módon megsérült egy motoros balesetben. A német legenda részt vett néhány privát teszten, ám kiderült, hogy a sérülése nem jött rendbe.

Schumacher kiesésével a Ferrari az egyik tesztpilótájához nyúlt. Meglepő módon azonban nem Marc Gené, hanem a 38 éves Luca Badoer kapott lehetőséget. Az olasz pilóta 2008 vége óta nem vezetett F1-es autót, és utoljára az előző évezredben állt rajthoz Forma-1-es futamon.

Luca Badoer a 2000-es években domináns Ferrari csendes háttérembere volt. Schumacher learatta a babérokat a pályán, miközben az olasz a fioranói tesztpályán rótta a köröket, segítette az autó fejlesztését.

Az évtized vége felé betiltották az idényközi tesztelést, így Badoer sokkal kevesebb időt tölthetett az autóban, ő azonban 1997 és 2010 között a csapat kötelekében maradt. A Ferrari úgy kívánta kifejezni háláját, hogy egy versenyzői üléssel ajándékozza meg Badoert, a dolgok azonban nem alakultak fényesen.

Badoert rögtön bedobták a mélyvízbe, hiszen Valenciában, az utcai pályán kellett rajthoz állnia az Európa Nagydíjon. Az első szabadedzésen másodpercekkel lassabb volt az elvártnál – bezzeg a boxutcában négy alkalommal is gyorsabban hajtott a megengedettnél. Az időmérő edzésen a betonbiztos utolsó helyet szerezte meg, 1,5 másodperccel a 19. helyezett Toro Rosso pilóta, Jaime Algersuari mögött.

A KERS-rendszernek köszönhetően kiválóan sikerült a rajtja, már az első körben feljött a 14. helyre. A verseny előrehaladtával azonban visszacsúszott, kört is kapott, köridői pedig jelentősen lassabbak voltak a csapattárs, Kimi Räikkönenhez képest. Visszatérését azzal koronázta meg, hogy a leintést követően a parc fermében lekoccolta Adrian Sutil autóját. Kínos jelenet volt.

Mivel az Európa Nagydíj és a Belga Nagydíj között csak egy hét szünet volt, Badoer Spában is elindulhatott. Kiváló lehetőség, egy versenyhétvégével a háta mögött, egy olyan pályán, melyet jól ismer, biztos sokkal versenyképesebb lesz - gondolhatta mindenki.

Az utolsó hely az időmérőn nyilván nem jelentett előrelépést, valamint azt sem tapsolnám meg egy kézzel, hogy ezúttal nem körözte le a futamgyőztes Räikkönen, mivel ezúttal is utolsó helyen végzett. Javára írhatjó, hogy övé lett a verseny leggyorsabb első szektora, tehát legalább az Eau Roug-et sikerült tempósan teljesítenie.

Ezen a ponton elfogyott a Ferrari türelme Badoerrel szemben, az idény hátralévő részén Giancarlo Fisichella kapott lehetőséget.

Luca Badoer nevét gyakran megtalálhatod a Száguldó Cirkusz történetének legrosszabb pilótái között. Annak ellenére, hogy soha nem szerzett pontot F1-es versenyen, azért ez egy kicsit túlzó megállapítás. 1992-ben Badoer ugyanis megnyerte a Formula-3000-es bajnokságot, olyan pilótákat maga mögé utasítva, mint Rubens Barrichello, David Coulthard, vagy Olivier Panis. A Forma-1-ben a Scuderia Italia, a Minardi és a Forti színeiben versenyzett, amelyek ritkán keveredtek az élmezőny közelébe.

A Badoer helyére beugró Fisichella sem váltotta meg aztán a világot a Ferrarinál, egyetlen pontot sem tudott szerezni az F60-assal. Különösen a KERS fékezésre gyakorolt hatásával nem tudott megbarátkozni az olasz. Ha egy olyan nagy tapassztalattal bíró, korábban egész jó eredményeket elérő pilóta, mint Fisichella sem volt képes komolyabb tesztelés hiányában alkalmazkodni a Ferrarihoz, akkor mennyi esélye volt erre Badoernek?

  • Címkék:
  • F1