2020. október 04. | 20:15

A két kategória között hatalmas különbségek vannak, a sebességben viszont majdnem ugyanott a két sportág.

Habár mindkét csúcskategória alapja a brutális sebesség, egy hatalmas különbség biztosan van. Az egyik négy keréken, a másik két keréken zajlik. A MotoGP gépei elképesztő gyorsulásra képesek és olyan végsebességük van, ami a Forma-1-ben ritka, de az 1000 köbcentis motorok ellenére is nagy hiányt jelent a négykerekű királykategóriában egyik legfontosabb tényezőként jelenlévő leszorítóerő, a fékerőről már nem is beszélve.

Néhány évvel ezelőtt a hatszoros MotoGP világbajnok Marc Márquez ment körbe az osztrák spielbergi pályán mindkét kategória versenygépével, ami jól megmutatta a különbséget. Gondoljunk bele, mi van, ha az F1-es autóban egy igazi tapasztalt pilóta ül. De nézzük a várva várt összehasonlítást. 

Gyorsulás

Egy ilyen brutális gyorsulás esetén a MotoGP gépei első kereke még csak a talajon sem tud maradni. Ennek ellenére három kategóriát is elkülöníthetünk. 0-ról 100-ra 2,6 másodperces gyorsulást produkál mindét jármű, onnantól viszont egyre nagyobb a különbség. Olyannyira nagy a különbség a végére, hogy 0-300 km/órás sebességre a Forma-1-es kocsi 10,6 másodperc alatt ér el, míg egy királykategóriás motor 11,8 másodperc alatt. Ami még egy elképesztő érdekesség, hogy ezt a fajta gyorsulást egyik szuperautó se tudja, maximum a hiperautók, vagy az elektromos motorokkal szerelt gépek.

Csúcssebesség

Ez az egy olyan szegmens van, ahol a MotoGP versenykörülmények között szinte verhetetlen lesz, hiszen kis testű járművekről lévén szó, elképesztően kis légellenállással tudnak hasítani az egyenesekben. Ha viszont a rekordokat nézzük, akkor megint csak az F1 a legjobb ebben a kategóriában, hiszen míg Andrea Dovizioso legnagyobb sebessége 356,7 km/h volt, míg Valtteri Bottas 2016-os rekordja 372,54 km/h volt. Azonban A Forma1-ben viszonylag ritka, hogy valóban ekkora legyen a tempó. Ez függ a körülményektől is és a beállításoktól is.

Leszorító erő

A Forma-1 ezen a területen a versenyautók és különösen a forma autózás királya. Nincs ennél a sportágnál kifinomultabb sorozat, ahol ennyit számítana ez a tényező. A motorok esetén viszont kis testű gépek vannak, amik nem tudnak annyi leszorítóerőt generálni. Ez a különbség a legjobban a közép- és nagysebességű kanyarokban mutatkozik meg. Ezen a ponton egy olyan elemzést csináltak, hogy a maximális sebességről milyen mértékű volt a lassulás. A forma autó esetén 312 km/óráról 240 km/órára történt lassítás, míg a MotoGP lassulása 327 km/óráról 115-re történt. Magában a Red Bullos videóban is észrevenni, hogy igazán nagy különbség valóban a pályának e pontjainál van.

Fékezés

Az előbbi pontban is tárgyalt leszorító erő és a lassulás mértéke a kanyarok előtt abban tér el, hogy egy F1-es autóval, sokkal később lehet fékezni, mint a motorokkal. Nyilván más a terhelés is, mind az alkatrészekkel, mind a versenyzőkkel kapcsolatban. A versenyzőket a Száguldó Cirkuszban, egyes esetekben simán terhelnek 5G-hez közelítő erőhatások is. Ezek a féktávok is teljesen eltérnek egymástól, hiszen más egyensúllyal is működnek ezek a gépek.

A két csúcskategória tehát merőben tér el egymástól, mindenesetre van, amiben talán versenyszituációban jobb lehet a MotoGP gépe, de összességében a Forma-1 gyorsabb. Ha viszont más szemszögből közelítjük meg a kérdéskört, akkor az is mondható, hogy ahhoz képest, hogy mekkora a különbség a kettő között, egészen közel van egymáshoz a két sportág versenygépeinek teljesítménye.