2022. január 11. | 16:08

A Honda, a Ferrari és a Renault is a teljesítményhátrány lefaragásán dolgozik.

A 2022-es szezonban debütál a Forma-1-ben az új E10-es üzemanyag. A legnagyobb problémát az jelenti a környezetbarátabb üzemanyagokkal kapcsolatban, hogy alacsonyabb az égés során felszabaduló kémiai energia mennyisége térfogategységre vetítve – vagyis kisebb a nafta energiasűrűsége. A 2021-es idény végéig az F1-es autók E5-ös keveréket használtak, amely 5 százalék etanolt tartalmazott.

A szakemberek becslései alapján az E10-es üzemanyag bevezetése nagyságrendileg 5-10 százalékos teljesítménycsökkenést jelent majd a belső égésű motorok esetében. Ezt azonban a motorgyártók és az üzemanyagbeszállítók folyamatos fejlesztéseinek köszönhetően lehet ellensúlyozni.

Max Verstappen

Az E10-es benzinnel végzett első teszteket tavaly júliusban tartották a Forma-1 négy motorgyártója, a Ferrari, a Mercedes, a Renault és a Honda részvételével, módosítás nélküli 2021-es motorokkal. A német Auto, Motor und Sport beszámolója alapján ennek során nagyságrendileg 80-110 lóerő (60-80 kilowatt) körüli teljesítményveszteséget mértek, ami a más összetételű üzemanyag számlájára írható.

Az azóta eltelt időben a gyártók a motorok és a benzin keverékének optimalizálásán dolgoztak, így mostanra sikerült ezt a teljesítménykiesést 20 lóerő környékére leszorítani. Ezt Helmut Marko, a Red Bull Racing tanácsadója is megerősítette és elmondta, bár a Honda mindent elkövet, ám a motor teljesítményének egyelőre még nem sikerült elérnie a 2021-es szintet.

Mivel a japán gyártó a tavalyi év végén hivatalosan kiszállt a Forma-1-ből, így az energiaitalosok kénytelenek voltak létrehozni a saját motorrészlegüket. Az eredeti tervek szerint a Honda csak az átmeneti időszakban biztosította volna az osztrák csapat számára a szükséges technikai támogatást, azonban a legfrissebb hírek szerint a Honda akár az új motorformula bevezetéséig, vagyis a 2026-os szezonig a Red Bull partnere maradhat. Ez azonban nem változtat azon, hogy a Red Bull bevallottan lemaradásban van a Mercedeshez képest a motorfejlesztést, különösen az motorok hibrid felét illetően.

A teljesítményt tekintve a Ferrarinak sikerült faragnia a Mercedessel és a Hondával szembeni hátrányából 2021-ben. Az idény során bemutatott, nagyfeszültségű „hideg” rendszer a szakértők szerint több mint két tizedmásodperces előrelépést jelent a Ferrari számára körönként. Ráadásul az olasz istálló épp az új E10-es üzemanyagoktól várja azt, hogy sikerül még közelebb kerülnie a riválisokhoz. Maranellóban ugyanis abban bíznak, hogy jobban fognak tudni alkalmazkodni a változáshoz, mint a többiek.

Ezzel szemben a Renault egy teljesen új motort készít az Alpine számára, ezzel próbálva ledolgozni azt a tetemes, nagyságrendileg 35 lóerős hátrányt, amely a Mercedes motorjaihoz képest mutatkozott az előző szezon során. Mindezt a fejlesztések befagyasztása előtt, amely a 2022-es idény végén lép életbe, és egészen 2025 végéig tart majd.