Irgalmatlanul sok pénzébe kerül az államnak a Forma–1-es Magyar Nagydíj

Kiss Márton újságíró
Közzétéve:
2020-07-17, 08:45

Lewis Hamiltonék örült összegekért cserébe jönnek Magyarországra versenyezni.

A magyar kormány nagyon sok pénzt fizet azért, hogy hazánkba is ellátogasson a Forma–1. Ez 2021-ben sem lesz másképp, sőt, a következő évtől még jobban a zsebébe nyúlhat a versenysorozat jogtulajdonosának fizető állambácsi.

A Magyar Közlönyben megjelent egy határozat, miszerint meg kell újítani a 2027-ig érvényes Formula-1-es világbajnokság Magyar Nagydíjra vonatkozó versenypromóciós megállapodást, szúrta ki a Napi.hu.

2019-es F1-es Magyar Nagydíj, a rajt

A megújítást célzó tárgyalások megkezdése előtt sor kerül a Hungaroring korszerűsítésére, újjáépítésére és a későbbi fejlesztések megvalósítását szolgáló ingatlanszerzési igények felmérésére. Mindehhez 1,6 milliárd forintot lehet felhasználni a 2017-ben biztosított 5 milliárdos forrásból.

A jogdíj ügyénél viszont nincs fontosabb. 2015-ben úgy döntött a kormány, hogy 2017-ben 37,4 millió dollárt (mai árfolyamon 11,6 millió forintot) lehet a jogdíjért fizetni, de az összeg 2026-ig évi 5 százalékkal növekedhet.

Sebastian Vettel és a Ferrari

Ez a rendelet most partvonalon kívülre került, a helyébe lépő határozat 2021-re 45 millió 35 ezer dollárt (mintegy 14 milliárd forintot) határoz meg, amely 2027-ig évi 4 százalékkal növekszik. A Napi.hu szerint így az éves jogdíj 57 millió dollárra (mintegy 17,6 milliárd forintra) emelkedik a hatéves időszak végére.

2019-ben 12,1 milliárd forintnak megfelelő összeget kellett átutalni a Forma–1 jogtulajdonosának, ennyibe került a tavalyi Magyar Nagydíj. A pénzt papíron a versenyt szervező Hungaroring Sport Zrt. küldi el a jogtulajdonosnak, ám ténylegesen nem a vállalat fizet, hanem az állam (vagyis az adófizetők).

Forma–1-es Magyar Nagydíj (2019)

A Magyar Nagydíj ugyanakkor gazdasági előnyökkel is jár az országnak, a reklámértéke pedig turisztikai szempontból szinte felbecsülhetetlen. 2017-ben 1,95 mil­liárd forint, 2018-ban pedig 2,2 milliárd forint folyt be a jegyeladásokból (idén a koronavírus-járvány miatt nem lesznek nézők a lelátón). Három évvel ezelőtt 30 milliárd forintnyi gazdasági aktivitást regisztráltak a mogyoródi versenyhétvége nyomán, ezt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter árulta el.

Mi is az a jogdíj?

A jogdíj az az összeg, amit azért fizetnek a szervezőcégek, illetve a versenynek otthont adó országok, hogy Forma-1-es futamot rendezhessenek. Erről a magyar kormányzat még 2002-ben állapodott meg Bernie Ecclestone-nal, aki akkor még gyakorlatilag egyedül vezette az F1-et. Az első évben 10,3 milliárd forintot fizetett az ország azért, hogy Budapestre is eljöjjenek a sztárpilóták, utána évente 10 százalékkal növekedett a Magyar Nagydíj ára (2011-ig bezárólag).

Az elmúlt években sikerült egészen 5 százalékra lealkudni az éves drágulás mértékét, a jogdíj tavaly lépte át a 40 millió dolláros határt. A 2008-ban kirobbant gazdasági válságig egyébként nem nagyon nőtt a jogdíj, utána viszont jött a nagy ugrás, mivel a magyar deviza sokat romlott a dollárhoz képest.

A magas jogdíj miatt egyébként több ország (pl. Törökország, India, Dél-Korea és Malajzia) is nemet mondott az F1-re, de a britek és a németek is kifejezték a nemtetszésüket a borsos árak miatt (a hockenheimi futam nem is szerepelt az idei versenynaptárban, amit aztán a koronavírus-járvány miatt módosítani kellett).

Fotók: Hungaroring Média

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

A Hungaroring főbejárata
2019. július 31.
Hétvégén rendezik a 34. Magyar Nagydíjat a Hungaroringen és már holnap a helyszínről tudósítok neked.
Piquet és Senna csatája a Hungaroringen
2019. július 31.
Emlékszel a Piquet-Senna csatára 1986-ból? Most megnézheted a zseniális manővert!

További hírek