Körvonalazódó F1-es erőviszonyok: A Ferrari nyomás alá helyezheti a Mercedest?

Közzétéve:
2019-02-25, 17:38

A szezon előtti tesztekből egyelőre úgy látszik, hogy a Ferrari pár lépéssel a mezőny előtt jár, a Mercedesnek még dolgoznia kell, hogy eltüntesse ezt a különbséget

Társszerző: Hajdu Balázs

A Ferrari pilótái látszólag könnyedén futották a gyorsabbnál gyorsabb köröket az eddigi tesztek során. Az autó könnyen vezethetőnek, megbízhatónak tűnik. Az utolsó tesztnapon ugyan a Mercedes is fejlődést mutatott, ám a jelek szerint nekik jobban meg kellett küzdeniük a jobb köridőkért. A Mercedes pilótái megerősítették a látottakat.

„Ahogy láttuk, a Ferrari jelenleg nagyon erős. Jobb a tempójuk, illetve az autó is megbízhatóbbnak tűnik a tavalyinál. Ez azt jelenti, hogy nagyobb lesz a kihívás” - mondta Lewis Hamilton.

Hamilton sisakban sétál

„Teljesen mindegy, milyen üzemanyag és motorbeállításokat használnak, mindegyikkel gyorsak tudnak lenni. Ezen a ponton úgy látjuk, hogy egy kicsit előttünk járnak. Ami az autó viselkedését illeti, nekünk még dolgozni kell a megfelelő egyensúly kialakításán. Az új szabályok még élesebbé tehetik a fejlesztési versenyt. Szinte biztosra vehető, hogy az első versenyen nem a teszten látott autókkal állnak majd rajthoz. Nekünk is lesznek még új alkatrészeink, ám ettől valószínűleg nem várhatunk komoly áttörést. Gyorsabbnak és megbízhatóbbnak kell lennünk, dolgozni is fogunk rajta” - tette hozzá a Mercedes finn pilótája, Valtteri Bottas.

Bottas a Mercedesszel köröz

A Ferrari új igazolása, Charles Leclerc a teszteredmények fontosságáról beszélt.

„Az eddig elért jó eredmények még semmit nem jelentenek, hiszen tesztről van szó. Lehet, hogy senki nem a maximumot hozza ki az autóból. Nem tudjuk, hogy kiben mennyi tartalék van, erre majd az első versenyen derül fény igazán.”

Leclerc a pályán a Ferrarival

Melyik F1-es csapat lehet a legerősebb?

Ha holnap rendeznék a szezonnyitó futamot, akkor nem a Mercedest lehetne kikiáltani elsőszámú esélyesnek. Mindig nehéz azonban pusztán négy nap tesztelés után tisztán és világosan megállapítani, hogy ki hol tart. Egyszerűen túl sok a változó.

A csapatok sem mehetnek egyelőre biztosra. Az adatokat elemezniük kell. Egyelőre túl kevés az információ. Adódik a kérdés: ez most azt jelenti, hogy az Ausztrál Nagydíjig ölbe tett kézzel kell várnod a fejleményeket? A helyzet az, hogy vannak módszerek, melyek segítségével tisztábban lehet látni.

A legjobb köridők listája nem jelent túl sokat. Az első helyen a Renault, a másodikon a Toro Rossso, a harmadikon pedig az Alfa Romeo (egykori Sauber) csapata áll. A Mercedes negyedik, a Ferrari ötödik, a Red Bull pedig csak nyolcadik. Ezekkel az időeredményekkel az a baj, hogy a pilóták más-más abroncsokkal, és különböző üzemanyag-mennyiséggel hajtottak ki a pályára.

Hamiltont tolják a boxutcában

Az F1-es istállók rendszerint nem hozzák nyilvánosságra az üzemanyaggal kapcsolatos adatokat. Az etapok hosszából következtethetünk arra, hogy mennyire voltak megtankolva az autók. Ez nem egy pontos adat, de közelebb lehet kerülni a valósághoz.

A gumikkal kapcsolatosan is csak találgatni lehet. Másképp számolnak a csapatok, és mást mond a Pirelli. A gumik viselkedése egyébként is változó, egyik pályán a lágyabb, más pályákon a kicsit keményebb keverékek működnek jobban. Ha a Pirelli becsléseit, a csapatok véleményét, valamint a legjobb köridőket figyelembe vesszük, ki lehet számolni a tényleges erősorrendet. Vagy legalábbis közelebb lehet hozzá kerülni. 

Jelenleg úgy fest, hogy a Ferrari egy lépéssel a mezőny előtt áll, a második helyen áll a címvédő Mercedes, majd utánuk jönnek a többiek. A Ferrari nagyságrendileg 0,3 másodperccel jobb a Mercedes és a Red Bull csapatánál. Az utóbbi kettő közül a Mercedes egy kicsit előrébb tart. A Renault 0,7 másodperccel van lemaradva, ők 0,2 másodperccel előzik meg a két Ferrari által támogatott csapatot, az Alfa Romeót is a Haast. Szorosan utánuk következik a Toro Rosso, a Racing Point és a McLaren. A Williams lemaradása már nagyobbnak tűnik. Hogy pontosan mennyire, azt az autó késői bemutatása, és az ebből fakadó kevés tesztlehetőség miatt lehetetlen megmondani.

Ricciardo a Renault színeiben

Ez a lista természetesen nem teljesen pontos, ám nagyjából a valóságot tükrözi. 

A képet némileg árnyalja, hogy Lando Norris futott egy olyan kört a második legkeményebb keverékű abronccsal, mellyel megközelítették a Renault által futott köridőt. Később aztán sem ő, sem Carlos Sainz nem tudta megismételni ezt a teljesítményt. 

Miért szenvedhet a Mercedes? 

A szakértők egybehangzó véleménye szerint a Ferrari egy kicsivel a többiek előtt jár, ez pedig egyáltalán nem meglepő. A tavalyi bajnoki címet ugyan Hamilton zsebelte be, ám egyértelmű, hogy amennyiben a Ferrari nem követett volna el annyi hibát, akkor most Vettel lenne ötszörös világbajnok.

A 2019-es F1-es szezonnak komolyabb szabálymódosításokkal vágnak neki a csapatok, ezek közül a legfontosabb az első szárnyak szélesítése és egyszerűsítése. A cél az előzések megkönnyítése volt. A Ferrari általában jól reagál a változásokra, a szezon előtt az utóbbi években rendszerint övék a legerősebb autó.

A Ferrrai első szárnya elég radikálisra sikerült, a Mercedes és a Red Bull egyelőre a hagyományosabb kialakítás mellett tette le a voksát - talán ebből is fakadhat a Ferrari eddigi jobb teljesítménye. Egyelőre az biztos, hogy gyorsabbnak, és könnyedebbnek tűnik az autójuk. Vettel és Leclerc is könnyen kezelhető autóról beszéltek, miközben Bottas korábban az autó eddig meg nem talált egyensúlyáról nyilatkozott.

Mivel még csak tesztelnek a csapatok, korai lenne bármit is kijelenti. A Mercedes tavaly is hatalmasat hajrázott, Hamilton pedig Schumacher hét világbajnoki címét szeretné utolérni, így a motiváció aligha veszett ki a címvédő csapatból.

„A hibrid korszak kezdete óta csak a mi csapatunk tudott világbajnokságot nyerni. Ha az első versenyen még nem lesz tökéletes az autónk, én akkor is bizakodó leszek” - summázott Hamilton.

Mi a helyzet a mezőny többi tagjával? 

A Renault egy lépéssel ugyan közelebb került a nagycsapatokhoz, ám még így is van némi ledolgozni való hátránya. A mögöttük található középmezőny nagyon sűrűnek látszik. Az Alfa Romeo például nagyon meggyőző volt az első teszteken, a Haas és a Racing Point is remek köröket autózott. A McLaren számára ez volt a legjobb teszt az elmúlt öt évben, illetve a Toro Rosso újonca, Alexander Albon is megmutatta tehetségét, hiszen övé volt az egész hét második legjobb ideje. A Williams számára ez egy nehéz időszak volt, hiszen csak a harmadik tesztnapon tudták pályára küldeni az új autót. Valószínűleg küzdelmes idény vár Kubicáékra.

Egy biztos: a második teszthét után mindenki okosabb lesz.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

BBC

Kapcsolódó írások

Forma-1-es autó
2019. december 29.
A gazdag múltra visszatekintő fesztivál fénypontját évről-évre a királykategória autói adják.
Petrov Alonso előtt
2019. december 30.
Emlékszel még Hamilton és Massa 2008-as drámájára? Vagy Vettel első világbajnoki címére? Esetleg hallottál a Hunt vs. Lauda csatáról? Most megnézheted a 10 legizgalmasabb F1-es végjátékot.

További hírek