2022. március 30. | 12:37

A Szaúd-Arábiai Nagydíjon az élen állók lassulási versenyt folytattak a DRS érzékelési pont előtt.

A Szaúd-Arábiai Nagydíj nagyszerű versenyt hozott, a győzelemért az utolsó körökben is komoly küzdelmet folytatott Max Verstappen és Charles Leclerc, valamint a középmezőnyben is parázs csata zajlott a pozíciókért. Egy égető probléma is nyilvánvalóvá vált a futam során, mégpedig a DRS használatának kérdése.

Az élen küzdő páros ugyanis versenyt űzött abból, melyikük ne érje el előbb az érzékelési pontot, hogy ezáltal az állítható hátsó szárny használatának köszönhetően előnyben lehessen riválisával szemben. De nem ez az első alakom, hogy ilyet láthattunk.

Tavaly, ugyancsak Dzsiddában Verstappen és Lewis Hamilton között támadt félreértés, amikor a holland még a DRS érzékelési pontja előtt megpróbálta maga elé engedni a Mercedest. Hamiltont olyannyira meglepte Verstappen manővere, hogy hátulról nekiment a Red Bullnak és csak a szerencsén múlt, hogy nem estek ki mindketten.

Mire jó a trükközés a DRS érzékelési ponttal?

Szaúd-Arábiában három DRS zóna volt, a második épp az utolsó kanyar előtt, ami kiváló lehetőséget kínált az előzésre a hátulról érkező számára. Mivel a rendkívül hosszú célegyenesben egy újabb DRS zóna található, ezért nincs értelme az utolsó kanyar előtti egyenes végén megelőzni a másikat. ugyanis a szélárnyékhatás és az állítható hátsó szárny együttesen akkora előnyt jelent, hogy a célegyenes végére a túl korán előző ismét elveszítené a megszerzett pozíciót.

Leclerc és Verstappen esetében a monacói is tisztában volt ezzel és megpróbálta beugratni hollandot. Az utolsó pillanatban aztán mindketten a fékre léptek, hogy az érzékelési pontnál a másik legyen előrébb. Ebből egy látványos dupla elfékezés lett, miközben a két pilóta lassulási verseny folytatott.  

Mindenki szereti, ha megjósolhatatlan, mi történik a versenyeken, ám ezek a játszadozások nem igazán összeegyeztethetők a sportág szellemiségével. A mezőny többi tagjától nem láthattunk hasonlóan kirívó megmozdulást, ez sokkal inkább egy akkor jelentkező probléma, mikor két pilóta jelentős előny birtokában az élen csatázik. A középmezőny tagjai inkább nem vállalnak be hasonló manővereket, amivel aztán értékes másodperceket, vagy pozíciókat veszíthetnek.

Mi lenne a megoldás?

Az egyik megoldást az jelenthetné, ha az FIA csökkentené a lehetséges DRS-használatok számát. Például csak körönként egyszer lehetne nyitni a szárnyat, esetleg maximálnák, hányszor lehet használni az eszközt a futam során. A Szaúd-Arábiai Nagydíjon Verstappent jelentősen segítette a Red Bull sebességfölénye az egyenesekben, amit a három DRS zóna csak még tovább növelt.

Mivel teljesítmény tekintetében a mezőny rendkívül kiegyenlített, egyértelmű, hogy a versenyzőknek szükségük van valamilyen segítségre, hogy lehetőségük legyen a közel azonos tempóra képes riválisokat megelőzni.

Mivel azonban ez már nem az első eset, hogy a győzelemért folytatott harcot bizarr taktikázással próbálják eldönteni, könnyen elképzelhető, hogy az FIA hamarosan közbelép, hogy a jövőben ne ismétlődjenek meg a hasonlóan megkérdőjelezhető trükközések, amelyek potenciális balesetekhez vezethetnek. Valamint, hogy a verseny ne arról szóljon, melyik pilóta tud lassabban menni az érzékelési zónában.

Ugyancsak megoldást jelenthet, ha az érzékelési pontot áthelyeznék az egyenes elejére, így a versenyzőknek a hasonló manőverekből nemhogy előnye, de jelentős hátránya származhatna.