Ha felteszed a kérdést a Forma-1 rajongóinak, hogy melyik a kedvenc pályájuk, nem csoda, hogy többségük Spa-Francorchampsra szavaz. Ez az aszfaltcsík rengeteg lehetőséget tartogat: sebesség, hosszú, döntött kanyarok, képeslapra illő táj, valamint a sportág kezdetéig visszanyúló történelem. Szinte garantált a dráma, az izgalom, amihez az éghajlat miatt az eső is gyakran hozzájárul.

Ennek a pályának pedig van egy egyértelmű, koronázott királya: Michael Schumacher, aki hat alkalommal győzött itt. Ebben az összeállításban bemutatom a hétszeres világbajnok legemlékezetesebb momentumait a Belga Nagydíjakról.

1991: Bemutatkozás Belgiumban a semmiből

Michael Schumacher 1991-ben éppen a Belga Nagydíjon mutatkozott be a Forma-1-ben, méghozzá a Jordan 191-es volánja mögött. Sokat nem hezitált, hiszen rögtön az első nap egy másodpercet vert a sokkal tapasztaltabb és gyorsabb csapattársára, Andrea de Cesarisra. Hetedik helyről rajtolhatott, négy hellyel megelőzve a csapattársát. Ám nem ez volt a legemlékezetesebb az egészben – sőt még csak nem is az, hogy a Forma-1-es lehetőséget annak a Bertrand Gachotnak köszönheti, akit börtönbüntetésre ítéltek, mert lefújt könnygázzal egy taxisofőrt.

A Forma-1 világának fogalma sem volt Schumacherről: a tehetsége felett valahogy elsiklottak, a lehetőséget egy 200 ezer dolláros mézesmadzagnak és egy kis menedzseri füllentésnek köszönhette, mely szerint Schumacher kiválóan ismeri a pályát.

A versenye ugyan kuplunghiba miatt nagyon hamar véget ért, ám ez nem rontott az összképen. Mindenki megjegyezte a nevét.

1992: Az első a 91-ből

A Benetton azonnal szerződtette is a német pilótát, aki folytatta remek szereplését. A dolgok logikus következménye éppen 12 hónappal a bemutatkozás után érkezett el: Schumacher megszerezte első futamgyőzelmét. A győzelemhez két, később jellegzetessé váló tulajdonsága segítette hozzá. Az egyik az egyedülálló problémamegoldó és gondolkodó képessége, a másik pedig az, hogy képes a legszerencsétlenebb, legkilátástalanabb helyzeteket is a maga javára fordítani.

Ez is egy tipikus száraz, majd esős, majd ismét száraz pályás verseny volt. Abban az évben a Williams csapat dominált, ám ezen a versenyen szorosan ott volt mögöttük a két Benetton, Michael Schumacher és Martin Brundle. A verseny kétharmadánál Schumacher kilátogatott a fűre, ekkor Brundle megelőzte őt. Ez viszont lehetőséget adott neki, hogy szemügyre vegye csapattársa hátsó gumijait, így ő a száraz abroncsok mellett döntött. Ez volt a megfelelő pillanat, hogy átvegye a vezetést, amit már nem is engedett ki a kezéből.

1995: Sweet sixteen – avagy a 16. hely varázsa

Schumacher 1994-ben nyerte meg első világbajnoki címét. Abban az évben nem tudott győzni Spában, mivel műszaki problémái akadtak. Éppen ezért sikeréhesen tért vissza Belgiumba a következő esztendőben, hogy ismét övé legyen a futamgyőzelem. Váltóproblémák miatt mindössze a 16. helyre tudta magát kvalifikálni, a versenyen azonban hihetetlen sebességgel gázolt át mindenkin. A futam közepén aztán leszakadt az ég, Schumacher a száraz pályás gumikon vitézkedett, miközben legfőbb riválisa, Damon Hill esőgumikra váltott.

Hill hamar utol is érte, ám Schumacher hihetetlen képességeinek köszönhetően visszaverte a támadást, főleg azzal, hogy minden létező helyen feltartotta riválisát. (A versenyfelügyelők ezért később eltiltással sújtották). Hill azonban maga alatt vágta a fát, mivel őt is megbütették a boxutcai sebességhatár átlépéséért, ezzel Schumacher kezében maradt a győzelem.

1996: Sérült autóval is az élen

Schumacher és a Ferrari csodálatos kapcsolata 1996-ban kezdődött. Nyugodtan kijelenthető, hogy karrierje egyik legnagyobb eredménye, hogy annyit kihozott a nehezen kezelhető versenyautóból. A szezon egyik csúcspontja természetesen ismét Spában érkezett el. Úgy tűnt, hogy a Williams hétvégéje lesz ez, hiszen kisajátították maguknak az első sort. Damon Hill azonban rosszul kapta el a rajtot, a harmadik rajtkockából induló Schumacher pedig minden előzetes várakozás ellenére tartani tudta a lépést Jacques Villeneuvevel. Az események aztán a német pilóta kezére játszottak: Jos Verstappen hatalmas balesete miatt érkezett ugyanis a biztonsági autó.

Villeneuve félreértette a rádióüzenetet, és nem jött ki a boxba az első alkalommal, ezzel azonban Hill versenyét is befolyásolta, hiszen ő így nem tudta teljesíteni a saját kerékcseréjét. Schumacher kiállásával természetesen minden a legnagyobb rendben volt. Villeneuve a Ferrari mögé, Hill pedig csak a 13. helyre jött vissza. Schumacher felfüggesztése megsérült, ennek ellenére maga mögött tudta tartani kanadai ellenfelét a verseny hátralevő részében.

1997: A futam elején eldőlt minden

1997-ben már minden feltétel adott volt, hogy Schumacher a világbajnoki címért küzdjön. Spában azonban minden úgy alakult, ahogy egy évvel korábban. A pole pozíciót Jacques Villeneuve szerezte meg, Schumacher tisztes távolságból figyelte a harmadik helyen. A Williams megállíhatatlan látszott, majd a szélsőséges időjárás átírta a forgatókönyvet.

Heves esőzés zúdult a pályára nem sokkal a rajt előtt, Schumacher pedig az utolsó pillanatig kivárt a beállításokkal és a gumiválasztással. A tartalék autó teljesen fel volt készítve az esetre, így ő köztes gumikon rajtolt az esőgumik helyett. A Ferrari – a szabályoknak teljesen megfelelve – belehallgatott a versenyirányítás kommunikációjába, így ők tudták, hogy a verseny a biztonsági autó mögött fog elrajtolni. Amikor a pilóták megkapták a zöld zászlót, Schumacher a La Source kanyarban bebújt Jean Alesi mellé, és feljött a második helyre. A pálya hátsó részében megelőzte Villeneuve-t is, innentől kezdve pedig nyomát sem látták.

2001: A higgadtság diadala

A hat Belga Nagydíjon aratott győzelme ellenére is elmondható, hogy Schumacher rekordja még ennél is elképesztőbb lehetne. Szót ejtettem már 1994-ről, 1998-ban utcahossznyi előnyét tékozolta el egy David Coulthraddal való, ellentmondásos ütközés miatt. 1999-ben lábtörés miatt nem vett részt a versenyen, 2000-ben pedig Mika Häkkinen előzte meg bravúrosan.

2001-ben Schumacher visszatért a győzelem ösvényére. Ezen a versenyen minden úgy alakult, ahogy szerette volna. Természetesen a körülmények is kellettek a sikerhez. Schumacher ismét csak a harmadik helyről indult, előtte azonban Juan Pablo Montoya a rajtrácson ragadt, testvérét Ralfot pedig már az első körben megelőzte – aki később a saját szerelőinek esett áldozatul, miután Luciano Burti és Eddie Irvine balesete piros zászlóhoz vezetett, az ő hátsószárnyát pedig nem tudták időben lecserélni. Bátyja, Michael pedig eközben vidáman besétált a célba. Könnyű győzelem. 

2002: Ezt nem kapod meg

2002-ben csúcsra ért a Michael Schumacher és a Ferrari közti házasság. A bajnokság vajmi kevés izgalmat tartogatott magában. A két Ferrari látszólag félgőzzel agyonverte a komplett mezőnyt. Schumacher már július közepén, a Francia Nagydíjon világbajnok lett. Innentől kezdve a figyelem Rubens Barrichello bajnoki második helyének bebiztosítására irányult. Jött azonban a Belga Nagydíj. 

A futamot megelőző Magyar Nagydíjon Schumacher hátvédként őrizte Barrichellót, átengedve neki a futamgyőzelmet, és az ezzel járó fontos pontokat. Spa viszont különös jelentőséggel bírt Schumacher számára, egyszerűen fájt volna, ha hagyja, hogy más győzzön. Nem volt ritka, hogy több mint egy másodpercet adott csapattársának, csak a rend kedvéért. Ezzel is megmutatta mindenkinek, hogy Spa az ő felségterülete.

2011: Mint a régi szép időkben

Schumacher visszatérése a Forma-1-be a Mercedes színeiben igencsak felejthetőre sikerült. Nem találta régi önmagát, egészen addig, amíg el nem érkezett a 2011-es Belga Nagydíj. Ráadásként ismét a mezőny végéről kellett rajtolnia, hiszen a jobb hátsó kerekét nem sikerült megfelelően rögzíteni az időmérő edzésen.

A versenyen azonban előjöttek a régi dolgok. A többiekkel ellentétben Schumacher a keményebb keverékeken rajtolt, három kör alatt pedig 12 helyett javított. Végül a 24. helyről indulva az 5. pozícióig kapaszkodott fel, többek között az elején vezető helyen haladó csapattársat, Nico Rosberget megelőzve. Nagyon szép, és méltó megünneplése volt ez a Forma-1-es bemutatkozásának 20. évfordulóján.