Az 5-ös rajtszámú Hyundai i30 N TCR-nek sokszor csak a hátát látta a mezőny 2019-ben.
Michelisz Norbert a Hyundai i30 N TCR volánja mögött ülve 2019. december 15-én megnyerte a túraautó-világkupa (WTCR) második szezonját. Nem rossz teljesítmény ez olyasvalakitől, aki néhány évvel ezelőtt gyakorlatilag már lemondott a versenyzésről.
Norbi – saját elmondása szerint – már gyerekkorában megrészegült a benzingőztől a nagybátyjának köszönhetően, aki egy személyben volt autószerelő és raliversenyző. A Mifú becenévre hallgató Bajor Zoltán csak tovább növelte unokaöccse autók iránt érzett lelkesedését, amikor épített egy kisautót az akkor 7 éves Michelisznek. A terepgokart meghajtásáról egy 3,5 lóerős Simson-motor gondoskodott, amihez egy 12 fokozatú Kispolszki váltó csatlakozott.
A Himesházán született fiatalember aztán jó pár évvel később, 17 éves fejjel eldöntötte, hogy szimulátoros karrierbe kezd a pécsi albérletében, miután a tévében látta, hogy Wéber Gábort szimulátor világbajnokként mutatták be.
„A spórolt zsebpénzemből és szülői támogatással lett egy asztali számítógépem, és ott is az autós játékok érdekeltek elsősorban (Norbi, sokakhoz hasonlóan, az 1998-ban kiadott Grand Prix Legendset nyúzta sokáig – a szerk.). Ha őszinte vagyok, akkor elmondhatom, hogy nem azért kezdtem el játszani, mert úgy gondoltam, hogy ez nekem kiugrási lehetőség lesz” – mesélte Michelisz a Faktornak 2016 márciuásban.
Wéber azonban hamar felismerte a fiatal egyetemistában rejlő potenciált, ezért beajánlotta a Zengő Motorsport mindenható urának, Zengő Zoltánnak. Aki a magyar autósport legnagyobb szerencséjére bizonyítási lehetőséget adott Norbinak, aki 21 évesen végre versenyautót vezethetett.
„Az életemnek abban a periódusában voltam, hogy már lemondtam a versenyzésről, a semmiből jött ez a lehetőség, inkább ajándéknak, meg jó élmények próbáltam felfogni. Ahogy visszaemlékszem, sokkal inkább élveztem azt a napot, mintsem izgultam volna azon, hogy milyen eredményt érek majd el” – elevenítette fel az emlékeit Norbi.
Michelisz a pályán is bizonyította a rátermettségét, így 2010-ben már a WTCC-ben találta magát. Két évvel később már privát világbajnok volt a BMW-vel (2015-ben is ő hódította el a Yokohama-kupát). 2016-ban Norbi búcsút vett a Zengő Motorsporttól, abban az évben már a Honda versenyzőjeként vett részt a túraautó-világbajnokság versenyein. 2017-ben nagyon közel került a vb-címhez, de a Katari Nagydíj időmérő edzésén egy fékhiba keresztbe tett neki, a korona így Thed Björk fejére került.
A magyar pilóta nagyon maga alatt volt, és úgy érezte, hogy környezetváltozásra van szüksége. Ekkor jött képbe a Hyundai Motorsport, amely a Michelisz Norbert - Gabriele Tarquini kettőssel vágott neki a WTCR első szezonjának. Norbi a BRC Racing Team tagjaként hat dobogós helyet jegyzett 2018-ban, emellett egy futamgyőzelmet is aratott a Slovakiaringen.
A Hyundai egyébként még a 2018-as szezon elején úgy döntött, hogy szorosabbra fűzi a kapcsolatát Michelisszel, akit a márka magyarországi képviselete felkért arra, hogy legyen a Hyundai magyarországi arca és nagykövete, Norbi pedig szívesen vállalta el ezt a feladatot.
„Év elején azért írtam alá a Hyundaihoz, mert hittem benne, hogy az i30 N TCR lesz a legjobb autó. Ha eltekintünk a teljesítmény-kiegyenlítő rendszertől, egyértelmű, hogy a Hyundai a legerősebb a pályán, és ez hosszú távon az eredményekben is realizálódik” – jelentette ki Norbi 2018 márciusában, és milyen igaza lett!
A WTCR első szezonját ugyanis Tarquini nyerte meg, Norbi segítségének is köszönhetően. Norbi aztán egy évvel később mindent visszakapott kamatostul olasz kollégájától. Pedig milyen nehezen indult ez a szezon!
A szezonnyitón Norbi rengeteget szenvedett a kocsijával, és mindössze 17 pontot szerzett, de mint utólag kiderült, egész hétvégén betegséggel küzdött, ezt később a felesége, Johanna is megerősítette. Marokkó után jött Magyarország, ahol Norbit űzte-hajtotta előre a hazai közönség, akiknek nem is okozott csalódást a BRC Racing Team magyar pilótája, tombolt a főlelátó a Hungaroringen, miután Norbi megnyerte a második időmérőt, aminek köszönhetően a harmadik futamon a pole pozícióból rajtolhatott. Sajnos a győzelem nem jött össze, de Norbi azért behozta a második helyre az i30 N TCR-t.
A 35 éves versenyző azonban nem dőlt a kardjába a csalódást keltő második hely miatt, összekapta magát, és a szezon hátralévő részében valóságos Michelisz-show vette kezdetét: Norbi a soron következő nagydíjhétvégék mindegyikén legalább egyszer mindig dobogóra tudott állni. A Hyundai is a kezére játszott, Hollandiában például Augusto Farfust rendelték hátra a kedvéért, Makaóban pedig két csapattársát utasították arra, hogy soroljanak hátrébb azért, hogy Norbi minél több ponthoz juthasson, miután az időmérőn az önhibáján kívül pocsékul szerepelt, és ezért a középmezőnybe szorult a szűkös utcai pályán.
Végül elérkeztünk a szezonzáró Malajziai Nagydíjhoz, ami a mi szempontunkból remekül indult: pénteken Michelisz mindenkit állva hagyott, simán megnyerte mind a két időmérő edzést. Aztán az első futamot is behúzta, mégpedig ellentmondást nem tűrően.
Azonban mielőtt hátradőlhettünk volna, jött a második futam, amit az első kör után félbe kellett szakítani, miután mindenki össze-vissza csúszkált a pályán (Norbi is megjárta a sóderágyat), de ha ez nem lett volna elég, még Catsburg autója is kigyulladt. Az újraindítást követően Guerrieri állt az élre gyorsan, a futamgyőzelmét semmi nem veszélyeztette. Norbi mentette a menthetőt, a nyolcadik lett, így a harmadik futam döntött arról, ki lesz a világbajnok.
A mindent eldöntő verseny előtt minden magyart levert a víz, miután azt lehetett látni, hogy a Hyundai szerelői kétségbeesetten ügyködnek Norbi autóján. Mint később kiderült, tényleg volt ok a pánikra, a szerelők egy motorhiba elhárításán dolgoztak minden erejükkel.
„Az történt, hogy kimentem a boxból a rajtrácsra, de ahogy eljutottam a kilences kanyarig, ami a pálya legmélyebben levő pontjáról visz fel a legmagasabbra, elkezdett fura hangot adni az autó. Ez egyre hangosabb is lett, pár másodpercre el is ment belőle minden erő, sőt, aztán még le is fulladtam. Az volt a nagy szerencsém, hogy a lejtőn lefelé még tudtam gurulni, akkor valahogy még be tudtam döccenteni egy kicsit, és elgurultam majdnem a rajtrács elejéig. Ott viszont már nem tudtam újra beindítani a motort egy újabb lefulladás után. Aztán amikor az egyperces táblánál be kellett indítani a motort, ugyanazt a háromhengerezős hangot hallottam, amit a rajtrácsra tartva. Akkor tényleg azt gondoltam, hogy ennek vége” – emlékezett vissza a szörnyű pillanatokra Norbi.
Ez a fránya motorprobléma a verseny elején is hátráltatta a magyar fiút, aki így visszacsúszott a negyedik helyre. Egy darabig Guerrieri nyeregben érezhette magát, de aztán lesodródott a pályáról, miközben Azconával harcolt. Ennek következtében Guerrieri rengeteg törmeléket összeszedett, amelyek eltömték a kocsija elején található szellőzőnyílásokat, ennek következtében az argentin pilóta autójában pillanatok alatt túlmelegedett a motor, a dél-amerikai versenyző ezzel kiszedte magát a játszmából.
Norbi ezt látva már csak arra törekedett, hogy valahogy célba érjen, miközben a mögötta haladó Tarquini vigyázott arra, hogy senki ne kerüljön a csapattársa elé. Norbi végül ötödik lett, és megkoronázták a WTCR királyának. Michelisz a 2019-es szezonban 5 futamgyőzelmet aratott, és végül 370 ponttal, 21 pontos előnnyel lett világkupa-győztes.