2021. január 17. | 07:50

Jaime Alguersuari, Brendon Hartley és Jean-Éric Vergne: mind olyan pilóta, akik eljutottak a Forma-1-ig, de üstökösök helyett hullócsillagok lettek.

A versenyzés és a pilótapiac szúrós szemekkel követi figyelemmel a fiatal titánok felcseperedését. Ehhez a nagyobb márkák, mint a Mercedes, a Red Bull, a Ferrari, de még a Renault is nevelő akadémiát alapított, ahol meg tudják találni a jövő új nagy bajnokait. Köztudott, hogy a Red Bull programja a legkegyetlenebb mind közül. Viszonylag gyorsan dobják a mély vízbe az ifjú titánokat, aztán vagy megtanulnak úszni, vagy hamar elsüllyednek.

Nagy kérdés viszont, hogy valóban ez a siker receptje, vagy pedig inkább egy süllyesztő, ahol rengeteg tehetség veszik oda. Vagy nem is olyan nagy tehetségek azok a pilóták, akiket a Red Bull tömegével karol fel? Tegyük mérlegre az akadémiáról kikerülő fiatalokat és nézzük meg, valóban jó úton halad-e Dr. Helmut Marko! Aktuálisan jó példa erre egyébként Juki Cunoda érkezése is az AlphaTaurihoz, hiszen nem hagytak neki időt, máris ugrott egy hatalmas szintet. De ne szaladjunk ennyire előre.

Elsőként azok a pilóták kerülnek a mérleg egyik serpenyőjébe, akik felkapottak lettek, hogy aztán hullócsillagként, szinte tiszavirág módra hulljanak el pár pillanat alatt.

Jaime Alguersuari

Egy olyan versenyző, aki a Forma-1-be való érkezése előtt sem volt kiugróan sikeres pilóta. Az ő esetében élesen megmutatkozott a nevelő akadémia kegyetlensége. A 2009-es szezon közepén rúgták ki Sébastien Bourdaist, akinek a helyére viszont beülhetett. Habár hihetetlen gyenge versenyeket teljesített, kapott egy szerződést a teljes 2010-es és a 2011-es szezonra, hogy aztán utóbbi évben mindkét pilótájuktól megváljanak, azaz nem csak őt bocsátották el, hanem Sébastien Buemit is, akiről szintén kell majd néhány szót szólni a későbbiekben. Alguersuarira visszatérve, a spanyol pilóta ezek után most ott tart, hogy zenéket komponál, de a versenyzés nagyjából már csak a múltat jelenti számára.

Sebastien Buemi

A svájci pilóta még a GP2-ben elért hatodik helyével bizonyította a Red Bull számára, hogy méltó lehet egy Forma-1-es ülésre. Három teljes és sikertelen szürke szezon után búcsút intett a királykategóriának. Ő viszont Alguersuarival ellentétben nem szögre akasztotta a sisakot, hanem a hosszútávú versenyzés felé vette az irányt, nem is hiába, hiszen nyert kétszer is Le Mans-i 24 órás versenyt és a WEC bajnokságát is. Ezután, vagy inkább ezzel együtt elindult a Formula-E elektromos sorozatban, ahol szintén bajnok tudott lenni.

António Félix da Costa

A nagy reménység, akit hosszú éveken át a Red Bull egyik autójába vártak, azonban a csapat végül minden esetben másra voksolt. Ez aztán annyira feldühítette da Costát, hogy otthagyta őket és kénytelen volt a DTM-be szerződni, ami egyáltalán nem ütközött a Formula-E menetrendjével, így ott is tudott versenyezni. Utóbbi esetén a hatodik szezonban, tavaly sikerült felérnie a csúcsra.

Most pedig jöjjön egy-két olyan személy, akik sikeresek lettek a Red Bull akadémiájának segítségével, de nem is olyan biztos, hogy ez a Red Bullnak köszönhető. Borítékolható, hogy a soron következő pilóták közül lett volna, aki más úton is bekerült volna a körforgásba. Ilyen például Max Verstappen, akiért eredetileg a Mercedes is harcban állt a Red Bull mellett, azonban ők lecsúsztak róla. Nézzük azokat, akik éppen időben hagyták ott a Red Bull kegyetlen akadémiáját.

Daniel Ricciardo

Ricciardo már 2010-ben a Red Bull tesztpilótája volt, hogy aztán 2011-ben a Hispania Racing Team színeiben debütálhasson éles helyzetben is. A Toro Rossonál már eggyel feljebb tudott lépni, hogy aztán Mark Webber 2013-ban visszavonuljon és az ő helyére érkezhessen Daniel. Nagy eredmény volt, hogy első Red Bullos évében meg tudta verni Sebastian Vettelt, aki ekkor címvédőként szerepelt a Forma-1-ben nem kevesebb, mint négy világbajnoki cím megszerzése után. Ezt követően egyértelműen vezérszerepet kapott, mindaddig, amíg Verstappen meg nem érkezett a csapathoz, hiszen akkor már az ifjú titán lett a csapat kedvence. Ezután lépnie kellett, most pedig ott tart, hogy jövő évben a McLaren-Mercedesszel kezdheti meg az évet, hogy akár majd a győzelemért is harcolhasson.

Carlos Sainz Jr.

A spanyol pilóta a többiekhez hasonlóan szintén a Red Bull színeiben került be a Száguldó Cirkuszba, ahol nem tett jót a megítélésének, hogy pont Max Verstappen mellett debütált, aki egy teljesen más fejlődési szakaszban volt ekkor. Utána viszont kimagasló teljesítménnyel jelezte Dr. Helmut Marko számára, hogy méltó lenne kiemelt figyelemre, azonban ahelyett, hogy előrelépés következett volna inkább a kapcsolat romlott meg a csapat és a pilóta között, úgyhogy a 2017-es szezon utolsó negyedében lelépett a Renault csapatához. A francia istállónál csak rövid ideig vállalt szerepet, melyet követően a McLarenhez igazolt. 2020 elején bombaként robbant a hír, hogy a Ferrari szerződteti 2021-re Sebastian Vettel helyére.

Egy-két tehetség sikerrel tudta tehát megvetni lábát az F1 világában, azonban a nagy átlag azt mutatja, hogy ez a tömeges fiatal pilóta gyűjtés és versenyeztetés mérsékelten sikeres. Miért? 44 régi és aktuális Red Bull Junior növendék közül csupán 11 jutott be a Forma-1-be is, akik közül jövőre csak négyen lesznek a mezőny tagjai. 

  • Címkék:
  • F1